Bukefalos 28 år!

Tungriden häst - hur löser jag detta?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
- Inte min häst, utan går i verksamhet -
Kan tillägga att den absolut inte känns halt eller skadad på något sätt.
Jag rider på ca. LC-LB nivå i dressyr.

Har nu på senaste ridit en (i mitt tycke) fruktansvärt tungriden häst. Han är någon öststats-avart, lågställd, grov, fyrkantig, kortbent, överbyggd och kanske 165 cm i mkh eller så. Kommer inte ihåg exakt ålder, men han är född någon gång under första halvan på 00-talet.

Men nu till problemet (subjektivt, dock verkar det som att vissa andra också har lite problem med här ibland):
Form och ställning är väl inte riktigt hans "cup of tea" om man säger så. Han känns kort och gott som ett segt betongblock.

Bara att göra något så enkelt som att ställa på 20 m volt i skritt och trav kräver nästan råstyrka från min sida. Dels har han 0 bjudning, och dels svarar han i princip inte alls den ställande hjälpen, även om man "tar hjälp" av handen. Men ok, det här är det minsta problemet i sammanhanget. Efter en 15-20 min brukar jag få honom att göra det någorlunda hyfsat utan att svettas ihjäl själv. Någon form pratar vi dock inte om då, utan bara lättare ställning.

Nu till "the real deal": Galoppen. Jag kan med största möjliga ansträngning, i bästa fall, få honom att galoppera en 5-6-7 språng. And that's it. Nu pratar vi inte om någon perfekt ställning och form, utan bara få honom att galoppera på rakt spår. Och för att hålla igång dessa 5-6-7 språng krävs det att jag ramar in ordentligt, samtidigt som jag skänklar övertydligt och smackar. Allt som oftast brukar dock varken en extremt övertydlig galoppskänkel, eller ens det i kombination med smackning hjälpa. Har provat från både skritt och trav. Allt som oftast blåvägrar han. (Har jag tur blir det som sagt något enstaka språng). Senast "markerade" jag lite halvlätt med spöet, min ridlärare klappade och smackade brevid samtidigt som jag gjorde en så överdriven galoppskänkel att det inte fanns. 10 språng (typ en kortsida) blev det då.

Jag vet att man egentligen inte ska rida hästar med råstyrka, och jag har (försökt) prova med både mycket tempoväxlingar, övergångar och lätta hjälper på ovan nämnda. Det har milt uttryckt gått "sådär" :grin:
Han verkar ha 1 tempo i skritt, 2 i trav, 1 (i bästa fall) i galopp.

Känner mig mer eller mindre misslyckad. Visst, han är ju ganska stor för mig som är halvnätt, 162 cm och tämligen kortbent, men ändå. Jag rider ju ändå på LC-LB nivå och kan inte ens med smackningar få honom att galoppera. :banghead:

Någon Buke-expert som har något tips på hur jag ska få honom känsligare för hjälperna, men framför allt - få honom att galoppera? :up:
 
Det låter lite tragiskt i mina ögon..Hästen kanske ska gå i annan typ av verksamhet eller byta miljö. Verkar varken ha kropp eller mentalitet för den typ av verksamhet. Tillridning av exempelvis ridlärare är ju bara en kortsiktig lösning.
Inte ditt fel, måste bara vara tråkigt att vara betalande elev med vilja att lära.
En hel lektion och att det knappt går att ställa igenom hästen och ens galoppera!?
Så om hästen är fräsch hoppas man ju att ridskolan kommer till en bättre lösning om den är för "svår"för eleverna.
 
Tack för svar båda två! :) @Gimlan och @polly p
Det kanske är så illa att han egentligen inte fungerar, som ni säger...
Men samtidigt är han ju väldigt snäll och lugn (haha), men ja, lite jobbig också. Sen så har inte alla, alla andra riktigt lika stora problem med honom som jag har, men visst ser man folk (även på "min nivå") som har svårt med/får kämpa med att få honom i galopp och ställning...
Dock så, om jag inte missminner mig nu, så har han faktiskt gått en del LC:1 or och 2: or med runt godkänt resultat, så han är ju utbildad och kunnig i grunden!
 
Tack för svar båda två! :) @Gimlan och @polly p
Det kanske är så illa att han egentligen inte fungerar, som ni säger...
Men samtidigt är han ju väldigt snäll och lugn (haha), men ja, lite jobbig också. Sen så har inte alla, alla andra riktigt lika stora problem med honom som jag har, men visst ser man folk (även på "min nivå") som har svårt med/får kämpa med att få honom i galopp och ställning...
Dock så, om jag inte missminner mig nu, så har han faktiskt gått en del LC:1 or och 2: or med runt godkänt resultat, så han är ju utbildad och kunnig i grunden!

Vad händer när du lägger till skänkeln i galoppfattningen? Ingenting alls, eller lägger hästen öronen bakåt och fortsätter skritta/trava?

Lägger den öronen bakåt och surar, så verkar det som att den inte gillar skänkelhjälpen, är den möjligen känslig för en klämmig skänkel? I så fall kan det funka att försöka vara så noga man kan att aldrig klämma, utan bara ge skänkelhjälper som impulser, inte tjata med skänkeln utan hellre peta till med spöet om det inte händer något.

Om ingenting alls händer, så verkar det mer som att hästen inte förstår eller noterar hjälpen. Då skulle jag i redan i framskrittningen på lång tygel starta och stanna. Det gör jag i princip på alla ridskolehästar, det är ett enkelt sätt att få dem lite mer alerta och vakna för hjälperna: du skrittar på lång tygel, gör halt och släpper efter på tygeln - ibland går hästen iväg igen då, upprepa då tills hästen faktiskt står kvar stilla på lång tygel, och väntar på hjälpen. När hästen väl står stilla på lång tygel, tryck till en gång med skänkeln, och då ska hästen svara genast och börja skritta igen, fortfarande på lång tygel. Gör så några gånger tills hästen väntar på hjälpen, och sedan går fram genast du ger skänkelhjälpen.
 
@Mabuse Tack för tipset! :D
Nej, det är att han verkar totalignorera den...
Alltså inte att han liksom "Oj! Nu vill min ryttare något, men jag förstår inte riktigt det här", utan han fortsätter på i skritt/trav som om ingenting hade hänt, utan att varken lägga öronen bakåt, öka/minska tempot eller något...
 
För mig låter det som om hästen har kroppen väldigt mycket emot sig. Det krävs antagligen en stor ansträngning för honom att galoppera med ryttare, så jag skulle berömt hästen för dom språng han gör. Hästen är helt enkelt svårriden p.g.a sin exteriör, då krävs en duktig ryttare som själv har stor kroppskontroll för att hästen ska prestera max.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 015
Senast: mamman
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 679
Senast: JohannaB
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 182
Senast: banani
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 159
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp