Bukefalos 28 år!

Tunn häst...

G

gilisen

Hejsan...

Jag har en liten fråga.. I lördags fick jag hem min foderhäst, ett varmblods sto på 9 år. Hon är för tillfället ganska tunn/mager. Innan hon kom till mig så gick hon med sin fölunge, som var 7 månader nu när hon åkte hem till mig. Just nu ger jag henne inte kraftfoder alls eftersom att hon ska sina. Hon får istället fri tillgång på hö, hon äter mellan 8-10 kg hö/dag..
Har någon något bra tips om vad jag kan ge henne fär kraftfoder sen när jag kan börja ge henne det??
Betfor va visst nått hon inte kunde äta, å inte havre heller. Hon blev alldeles för pigg utav det..
Hon är en pigg nästan het häst.

Innan har hon fått 1,5-2 kg kornkross, 2 dl rapsolja, hippo basic 1-1,5 kg + mineraler, vitlök och hö...

Jag vill bara ha lite råd nu! ;)
 
Sv: Tunn häst...

Börja med att analysera ditt hö, därefter ser du villket kraftfoder du bör tillsätta. Troligtvis har hästen fått för lite mat när hon gett di, därav att hon är mager nu. Mycket vanligt fel folk gör med sina di ston.
 
Senast ändrad:
Sv: Tunn häst...

Har analys på höet. Men ingen mineralanalys..

Ts 84%
52 smb rp
7,6 Mj
 
Sv: Tunn häst...

Har analys på höet. Men ingen mineralanalys..

Ts 84%
52 smb rp
7,6 Mj

Okej det är ju ett bra hö - med en bra kvot. Då behöver du iaf inte tillsätta proteinfodermedel... Hon behöver nog bara mer MJ!

Fast problemet är nog helt klart, som föregående skrev, att stoet gått med föl som diat och udner DEN tiden fått för lite mat (särskilt protein) och därför blivit mager. Nu när hon är fri från fölet så tror jag att hon kommer att hämta sig rätt snabbt med det höet du har. PLus att du kan tillsätta nåt kraftfoder med en medelkvot - t ex korn eller hippo basic (finns ju en massa olika du kan välja på).
 
Sv: Tunn häst...

Jag tycker värdena för smrp var lite låga.
Har du mycket av detta höet så ge extra i form av lusern.
 
Sv: Tunn häst...

52g smbrp är väl inte lågt?! Möjligtvis till en högdräktig eller ett diande sto men inte för stoet NU när den längre inte diar...
 
Sv: Tunn häst...

Ja precis.. Jag är inte så bra på sånt där.. Men jag har faktiskt både kornkross å hippo basic hemma.. Tack för hjälpen så länge!
 
Sv: Tunn häst...

Antar att hon inte har särskillt mycket muskler.
Det kan vara bra att ligga i överkant på mängden protein på en häst som man vill ska muskla sig.
En mager häst behöver mycket MJ för att sätta hull.
Dvs din häst behöver äta mycket av båda.

De flesta hästar klarar sig bra på hö/ensilage och spannmål.
Soja om man vill att det ska ha mer protein. Sojan är billig i jämförelse med andra proteintillskott.
Lucern gärna pellets, om man vill ge mer grovfoder än vad hästen orkar äta i hö/dag. Lucernen innehåller även lite protein.
Det fins säkert bra färdigfoder att köpa men dom är dyra. Att köpa spannmål direkt från en bonde är billigt. Man behöver ju inte betala mer än vad som är nödvändigt.


/Linnea
 
Sv: Tunn häst...

Jo, hon har faktiskt en hel del muskler på nått lustigt vis.. Men hon är liksom tunn. Det är så svårt å förklara...

Vad kan vara bra mer att ge henne då, än det jag har tänkt typ??
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 367
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 891
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 964
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 852
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lädervård
  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp