Tunnare stalltäcke

majola

Trådstartare
Vad har ni för stalltäcken i övergångsperioden mellan tjockt täcke och inget täcke? Just nu blir min häst för varm med sitt termotäcke (300 grams tror jag, men det känns rätt tunt), men kall utan. :crazy: Jag är inte så förtjust i fleecetäcke som stalltäcken, tycker att de glider och blir elektriska och allt möjligt. Att lägga på ett regntäcke inne känns inte heller så kul.

Vad har ni?

Sv: Tunnare stalltäcke

Mina två kallblod (som bor i utebox med tre väggar och en 140 cm hög framkant) har fleecetäcke respektive ulltäcke nu. Det är omkring -5 till -10 på nätterna här.

Immer

just nu har jag ett Horseware 150 g på min häst, det är rätt lagom. annars när det är ännu varmare har han bara ett bomullstäcke. fast jag tror jag ska köpa ett Horseware sånt ofodrat! :)

Min har haft ett 150-grams Shirestäcke hela vintern och vart varm och go i!! 300-gramstäcket har bara varit reserv.

Nu ska jag nog börja med det nya fleecefodrade regntäcket nästa vecka. Ev. med fleecetäcke under eftersom vi har ett täcke av och ett på som regel i stallet. Resten av vintern har hon inte haft nåt på natten men nu senaste veckan har hon ömmat i ryggen, så därav fleecetäcket.

150-gramstäckena, är de som vanliga termo-täcken fast tunnare?

Fast jag kollade just och mitt stalltäcke är 200 gram så det gör nog ingen större skillnad.

Hon behöver nog något som motsvarar ett tjockare fleece eller ylletäcke ungefär.

mina hästar har 150 g termotäcken från horseware/rambo.
nej 200 och 150 g gör väl inte såå stor skillnad.
senare får det nog bli fleecetäcken på mina oxå, men det är ju inte det lämpligaste täcket att ha när man har kutterspån.... :crazy:

vad är det för ofodrade täcken horseware har??

Jag har 150g från Horseware Amigo som är jättebra! Den andra som är lite varmare av sig har ett jättetunnt från Bucas, bra tjocklek och material och så men ingen bra passform...:(

På vintern blir det ett tjockt vintertäcke. Vi har inga täckerbyten i stallet o jag tycker det är smidigt att bara ha ett täcke på. Men när det blir riktigt kallt blir det ett termo under.
Sen blir det tunnar vintertäcke, ett HW Rhino tror det är 170 g? Det är mellanvarianten iaf. Sedan fodrat regntäcke o efter det inget=)

ylletäcke e guld som mellantäcke!
andas å de blir inte för varma... :)
köpte ett på hööks för nått år sen, det gamla HW... suuuper :)

min står med ett 200 eller 300 nu... efter några tvättar ser det ut som 150.. hehe... hon fäller som satan, så det e nog inte för kallt iaf :)

kom oxå på att bävernylontäcke (finns väl dom med tunn fodring oxå) vore smart att ha när termotäckena blir för varma! de har ju glansig utsida. hansbo har såna, vet dock ej vad dom kostar men har sett att börjes har, så jag kan kolla pris nästa gång jag e där!

När 200 grams thermotäcket blir för varmt så blir det helt sonika ett 100grams vintertäcke eller ulltäcke (fast ulltäcket fungerade bättre när de stod på halm, nu fastnar det en massa spån på det)

Jag har gått över till ett regntäcke på dagarna och på nätterna har jag ett Hansbotäcke, ung som ett transporttäcke bara, eller ett ulltäcke om Hansbotäcket är smutsigt

Har enda HW Amigo Insulator 300 gram da det er ratt kaldt her enda og stallen er kald.
Skal gjøre i stand et ulltäcke fra Horze (det tynne woolcome) for å bruke utover våren. Det er for tynnt som det er nå så jeg skal sy fast et ullteppe over ryggen på innsiden.

Fleece fungerer inte på min hest, hun blir så elektrisk og da blir hun redd täcket etterpå. Inte bra når det er stalleier som täcker av/på. Men ull går fint.

Om du vill ha ett fleece som inte åker bak, blir elektriskt eller som det fastnar strö i så köp Hansbos fleecetäcke med bomullsutsida! Ser ut som ett våffelvävt täcke, nästan, med fleecefoder. Finns på Eko och säkert andra ställen som säljer hansbos. Det är lagom varmt, snyggt o håller sig rent!

tror att det är typ ett sånt här. ofodrat. fast jag har sett mkt snyggare! blått med vita rutor är jättefint:)
hwnylonsheet.jpg

Jag har ett Amigo Insulator 300g
Ett Rambo Insulator 200g
Ett HorseGuard 300g
Dom växlar jag mellan nu, han äter upp sina täcken minst sagt.
Sen har jag ett Bucas Shamrock som åker på när det är mer stabilt väder ute, det är bomull på utsidan och något mjukt, lite halvtjockt material på insidan som jag gillar.
Efter det blir det bomullstäcke och sen något tunnt sommartäcke.

Tack för alla svar!

Under tiden som jag har funderat har de blivit så varmt i Tyskland att hästen (förhoppningsvis!) snart inte behöver hågot täcke alls. Så hon får nog ha sitt fleecetäcke så länge (står på halm). Blir det inte sommar nu med detsamma :devil: så ska jag se mig om efter ett täcke av den typ som flera har rekommenderat med fleeceaktig insida och utsida av ett blankt tyg. Det lär jag väl behöva i höst hur som helst.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
897
Senast: Oknytt
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 376
Senast: Mia_R
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt... 2
Svar
29
· Visningar
3 319
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka