Tunnelbredd bomlös-pad

Polly_Mulle

Trådstartare
Hur bred tunnel har ni på era paddar till bomlösa sadlar? Någon som har lust att mäta? Cm inte antal fingrar då det är väldigt individuellt.

Sv: Tunnelbredd bomlös-pad

Kan mäta min, återkommer om nån minut (skriver för att komma ihåg)

Edit: sådärja, har mätt nu. 5 cm på det smalaste stället och 6-7 cm annars. Har en Skito :)

Senast ändrad:

Är 5 cm tillräckligt för att tornutskotten ska gå fria?
Undrar för att jag har en Grandeur, som jag tycker är litet smal tunnel på.

lust att mäta? Har åtminstonde tio cm i bredd mellan panelerna på mina ST-sadlar men tror att höökssadeln är för mjuk för det?

Tackar! Låter lite smalt men man kanske måste ha det tight på de mjuka bomlösa?

Min grandeur pad är mellan 4-5 cm. När jag köpte den sa hon jag köpte den av att många reagerar på att det är smala kanalen men att en lbredare kanal kan göra att själva kanalen försvinner, då den inte blir lika upplyftande över ryggraden. Lite rörigt förklarat hoppas att du förstår endå. Sen ligger ju inte mina inlägg 4 cm ifrån varandra, utan det tillkommer en 2 cm på vadera sida när själva inläggen är på plats.

Kan tillägga att jag använder padden till en BareFoot London.

10 cm mellan panelerna på ST-sadlarna???? :eek:
Men du har väl varianten med flyttbara paneler, har jag för mig att jag läst någonstans. Jag har ST Dressage med fasta bossor, och jag har ung 3 fingrar, vilket motsvarar ca 4 cm, på det smalaste stället. På det bredaste stället har jag inte mätt, och har sadeln i stallet, vilket är en bra bit hemifrån, så det kan jag inte kolla idag.

Håller med om att det känns lite smalt men tror det är som Tind säger. Om kanalen skulle vara bredare skulle ju paddarna vara SUPERtjocka och det är ju inte alltid så praktiskt. Har kollat på svettmärkena på min häst och sadeln trycker inte på ryggraden. Hon verkar nöjd och glad när hon går i sadeln. Dessutom är hon enligt kiropraktorn bättre i ryggmuskulaturen nu än tidigare (hon var spänd förut). :)
Med andra ord tror jag inte att det är någon fara!¨

Och ska inte kanalen vara tre fingrar på bomsadlar också? I så fall är det ju inget att snacka om, min kanal är minst tre fingrar bred.

Kan mäta imorgon, men jag kollade svettmärkena idag, och det såg bra ut, hade inte vart i närheten av ryggraden/tornutskotten.
Har också en London med Grandeur + Skito.
Nöjd häst, men har bara haft den en vecka...

Har 5 cm mellan sömmarna på min TN pad längst bak, ser ut att vara lika bred hela vägen. Sen blir kanalen minst 7 cm bred mellan iläggen också. Är kanalen för bred kommer den ju inte upp från ryggraden, därför måste kanalen vara rätt smal.
Och desto smäckrare häst = desto smalare kanal (+ tjockare pad) för att komma upp från ryggraden. För dina hästar borde 5 cm (från söm till söm, inte mellan iläggen) vara lagom. Bredare hade jag inte gjort...

Och ska inte kanalen vara tre fingrar på bomsadlar också? I så fall är det ju inget att snacka om, min kanal är minst tre fingrar bred.

Kanalen ska vara 3 fingrar bred längst bak på bomsadlar, sen ska den bli bredare framtill. Men en bomsadel är ju hård, och måste ha en bred kanal för att hästen ska kunna böja sig utan att sadeln hamnar på ryggraden, i en bomsadel följer ju sadeln med och då behöver man inte heller en lika bred kanal. Sen kan man ju inte ha en för bred kanal på paden, för då kommer den inte upp från ryggraden.

Kanalen ska vara 3 fingrar bred längst bak på bomsadlar, sen ska den bli bredare framtill. Men en bomsadel är ju hård, och måste ha en bred kanal för att hästen ska kunna böja sig utan att sadeln hamnar på ryggraden, i en bomsadel följer ju sadeln med och då behöver man inte heller en lika bred kanal. Sen kan man ju inte ha en för bred kanal på paden, för då kommer den inte upp från ryggraden.

Okej, vad skönt, började oroa mig för att min kanal var för smal... puh! :bow:

Jag skrev fel i inlägget ser jag nu.. det är en bomlös som följer med när hästen böjer sig... Men det kanske du förstod :D

Ok. Du brukar ju ha koll! Jag ska sy och prova, får göra om ifall det inte blir som jag tänkt mig. Tack!

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 155
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 290
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jane Austen eller Jane Eyre
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur