Tunnelväxthus

Bukefalos 30 år!

Shaggy

Trådstartare
Jag ska köpa ett tunnelväxthus i år men behöver få lite råd.
Jag har ett par vänner som har köpt Oden från Grohus som är väldigt nöjda med sina växthus. De har "tyvärr" gjort om sitt sortiment och i den vevan steg priserna kraftigt. Oden finns inte längre utan det som ser ut som Oden heter nu Vidar. Det nya priset ligger rätt många tusenlappar över min budget så jag har tittat runt på andra ställen. Jag har hittat liknande på Tostarp och Skånska byggvaror samt något mer ställe men det sista la jag inte på minnet då konstruktionen såg så usel ut.
Är det någon som har erfarenhet av den typen av växthus från annan leverantör än Grohus. Jag känner ingen som har sådant så skulle gärna vilja ha lite tankar om konstruktion och deras hållbarhet.

Oj, har grohus gjort om sortimentet? Jag som ville förlänga mitt Tor på sikt. Och köpa fler hyllor. Fast det kanske fortfarande går, får kolla.

Kan inte komma med så mycket mer input. Är sjukt nöjd med mitt Tor.

Oj, har grohus gjort om sortimentet? Jag som ville förlänga mitt Tor på sikt. Och köpa fler hyllor. Fast det kanske fortfarande går, får kolla.

Kan inte komma med så mycket mer input. Är sjukt nöjd med mitt Tor.
Jag tror jag såg någon reklam om just Tor där det sas att det nya var kompatibelt med det gamla

Jag ska köpa ett tunnelväxthus i år men behöver få lite råd.
Jag har ett par vänner som har köpt Oden från Grohus som är väldigt nöjda med sina växthus. De har "tyvärr" gjort om sitt sortiment och i den vevan steg priserna kraftigt. Oden finns inte längre utan det som ser ut som Oden heter nu Vidar. Det nya priset ligger rätt många tusenlappar över min budget så jag har tittat runt på andra ställen. Jag har hittat liknande på Tostarp och Skånska byggvaror samt något mer ställe men det sista la jag inte på minnet då konstruktionen såg så usel ut.
Är det någon som har erfarenhet av den typen av växthus från annan leverantör än Grohus. Jag känner ingen som har sådant så skulle gärna vilja ha lite tankar om konstruktion och deras hållbarhet.
För att strö lite mer salt i såren...
Jag hade bonntur och lyckades köpa ett Oden 3x8 meter i höstas när de såldes ut. Tack vare reapris och fri frakt kunde jag köpa ett större, fler takfönster samt uppgradera till premium. Nu har jag skruvat ihop alla bågar, gavlar, fönster och dörrar och bara väntar på att kunna markbereda!

För att strö lite mer salt i såren...
Jag hade bonntur och lyckades köpa ett Oden 3x8 meter i höstas när de såldes ut. Tack vare reapris och fri frakt kunde jag köpa ett större, fler takfönster samt uppgradera till premium. Nu har jag skruvat ihop alla bågar, gavlar, fönster och dörrar och bara väntar på att kunna markbereda!
Grattis! Jag höll på att smälla av när jag såg priset på det nya då jag helt missat att de skulle byta modeller.
Jag är rätt nöjd, om allt funkar med leverans, då jag fått vad jag tror är samma växthus som det grohus säljer till betydligt lägre pris. Visst det är dyrare än Oden men inte i närheten av vad de tar nu

Hur går det för dig?

Här har vi kommit så långt att vi har börjat sätta ut bågarna.
20260313_095512710.webp
Markberedningen gick bättre än väntat. Ibland så är en även en liten traktor guld värd.

Min plan att tunneln ska vara klar till 1 maj lever fortfarande.

Hur går det för dig?

Här har vi kommit så långt att vi har börjat sätta ut bågarna. Visa bifogad fil 182502Markberedningen gick bättre än väntat. Ibland så är en även en liten traktor guld värd.

Min plan att tunneln ska vara klar till 1 maj lever fortfarande.
Vi jobbar på sakta men säkert. Hela stommen på plats samt att den är säkrad med betong i alla 22 hålen. Nu vattnar jag betongen och väntar på att kunna sätta upp plasten.
20260317_164613354.webp

I morgon blir det bygghandeln för att köpa virke till odlingslådorna!

Nu har jag beställt, från utlandet. Håll tummarna att det funkar som det ska :nailbiting:
Vårt är från...Jag vill säga Estland. Är många år sen nu så minns inte. Nån av baltländerna i alla fall.
De råkade skicka fel modell, men vi fick så bra kompensation av dom att vi valde att behålla istället för att returnera. Vi är nöjda med vårt.

Vårt är från...Jag vill säga Estland. Är många år sen nu så minns inte. Nån av baltländerna i alla fall.
De råkade skicka fel modell, men vi fick så bra kompensation av dom att vi valde att behålla istället för att returnera. Vi är nöjda med vårt.
Mitt är också skickat från Estland men firman är kanadensisk

Vi jobbar på med växthuset! I går la vi på markduk, det är inte så lätt att jobba på marken längre insåg både jag och käre maken...
20260326_162805482.webp

För övrigt så planerar jag hur det ska inredas. Jag hade inte riktigt räknat med att tvärstagen tar så mycket plats! Är nu inne på revision 3. Var ju och köpte virke till revision 1 så ett kompletteringsköp måste planeras in.

Vi jobbar på med växthuset! I går la vi på markduk, det är inte så lätt att jobba på marken längre insåg både jag och käre maken...
Visa bifogad fil 183127
För övrigt så planerar jag hur det ska inredas. Jag hade inte riktigt räknat med att tvärstagen tar så mycket plats! Är nu inne på revision 3. Var ju och köpte virke till revision 1 så ett kompletteringsköp måste planeras in.
Fortsätter här
Det är inte bara stagen som satte käppar i hjulet utan även min plan att ha 1 meter djupa bäddar samt en gång på 1 meter på mitten. Jag når helt enkelt inte över bädden!

Plan nr 2 blev då 60 cm djupa bäddar men istället tre, en på var sida samt en på mitten. Två gångar på 60 cm som funkar med lilla skottkärran.

Men, jag insåg inte att jag inte kunde göra lååånga bäddar utan jag måste passa in dem mellan stagen för att inte missa en massa utrymme! Så nu måste vi skruva ihop 14 bäddar 95 - 100 cm breda. Så här ser planen ut just nu.
20260327_113217641.webp

Har även bytt soffa mot stolar samt det stora planteringsbordet mot två små som passar mellan stagen. Fortsättning följer när en omgång lådor är klara...

Jag har tydligen stulit tråden från @Shaggy men here we go...
Tadaa
Visa bifogad fil 183868
Det är klart! Nu återstår bara lite inredning och att sätta plattor/grus utanför.

Ehh glömde att fyra takfönster ska in också...
Det är helt okej
Grattis till att ha fått upp växthuset redan nu.
Jag tog ledigt i veckan för att rensa ytan där det ska stå men pga regnet under påskhelgen och att ytan är mer eller mindre ren lera så står jag och stampar på samma ställe. Fick dock andra nödvändiga saker gjorda så semestern var inte bortkastad.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka