Tunnt fullblod

Bukefalos 30 år!

Vad innebär okej värden på höet? Finns det möjlighet att ge annat med bättre värden? Gissar att hästen helst inte äter alltför stora mängder kraftfoder?
Jag hade skippat lucern och krafft groov och satsat på ett proteinkoncentrat (granngårdens proteinspecial har tex 330 smb rp jämfört med muscle up på 340 och är mycket mer prisvärt - jämfört med lucern och groov som ligger på dryga 100 smb rp, dvs du behöver fodra tre ggr så stor mängd) samt foder med högt energi med låg stärkelse (tex ERS cubes) förutom oljan du redan ger. Tunnisar som behöver protein och/eller energi ger jag gärna riskli, sojamjöl (alt potatisprotein beroende på stärkelsekänslig) och linfrökaka också.
8 Mj och strax över 50 smbrp, så tyvärr inga drömvärden för ett fullblod. Vi tar eget hö så inte jättestor möjlighet att välja o vraka men håller på att leta efter ett mindre parti att köpa och blanda med till honom. Tröttnar snabbt på att äta kraftfoder om det blir för stor mängd men jag ska testa att dela upp det på fler ggr per dag.

8 Mj och strax över 50 smbrp, så tyvärr inga drömvärden för ett fullblod. Vi tar eget hö så inte jättestor möjlighet att välja o vraka men håller på att leta efter ett mindre parti att köpa och blanda med till honom. Tröttnar snabbt på att äta kraftfoder om det blir för stor mängd men jag ska testa att dela upp det på fler ggr per dag.
Hade definitivt bytt ut lucern och groov då så du kan få ner mängden kraftfoder men få upp innehåll. Pröva att blanda ut med något smakligt också? Upplever tex att de allra flesta hästarna tycker att kraffts gastromash är god, även om de är kräsna fullblod/höga i blod osv.

• Gilla
Reactions: Ise
Också värt att tänka på att om hästen får för stor giva kraqftfoder/gång hinner inte tarmarna ta upp all näring = lite kasta pengarna i sjön. Så som flera ovan skrivit, flera små givor av energitätt kraftfoder kan göra stor skillnad.

Liknande trådar

• Foderstat till tunt fullblod
  • Sto med mjölk, lucern?
  • Energirikt foder
  • Årets foderstater

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!