Sto med mjölk, lucern?

Bukefalos 30 år!

Fibusen

Trådstartare
Precis köpt ett sto som gått med föl, mjölken har inte sinat helt och jag ger inget kraftfoder än pga det. Hon är väldigt tunn och jag skulle vilja fodra på henne ordentligt, törs jag ge lucern eller ska jag vänta med det också och bara låta henne äta hö tills hon sinat helt?

Precis köpt ett sto som gått med föl, mjölken har inte sinat helt och jag ger inget kraftfoder än pga det. Hon är väldigt tunn och jag skulle vilja fodra på henne ordentligt, törs jag ge lucern eller ska jag vänta med det också och bara låta henne äta hö tills hon sinat helt?
Jag skulle nog ha vänta med att ge annat än hö ett litet tag till så länge hon inte tunnar ut ännu mer. Förhoppningsvis så gör det skillnad bara av att hon inte går med föl längre.
Bättre att hon är tunn än att riskera juverinflammation.

Jag skulle nog ha vänta med att ge annat än hö ett litet tag till så länge hon inte tunnar ut ännu mer. Förhoppningsvis så gör det skillnad bara av att hon inte går med föl längre.
Bättre att hon är tunn än att riskera juverinflammation.
Tack, det är första gången för mig jag äger ett sto som är ”nyseparerad” så visste inte hur jag skulle tänka, jag har mest nu panik över att hon är så extremt tunn, men jag får ha lite is i magen, som du säger så borde hon lägga på sig nu när hon bara äter för sin egna skull. Tack för input!

Tack, det är första gången för mig jag äger ett sto som är ”nyseparerad” så visste inte hur jag skulle tänka, jag har mest nu panik över att hon är så extremt tunn, men jag får ha lite is i magen, som du säger så borde hon lägga på sig nu när hon bara äter för sin egna skull. Tack för input!

Hur mycket hö får hon i sig per dag?
Kan ta ett tag innan de syns menar jag, de hon redan äter :)

Hur mycket hö får hon i sig per dag?
Kan ta ett tag innan de syns menar jag, de hon redan äter :)
Hon har fri tillgång ute i hagen, går ute mellan 06-22 ca, resterande timmar på natten får hon 4 kilo, men det är gränsen av vad hon äter för då lämnar hon lite. Idag och igår har hon ätit mest hela tiden när hon varit ute, så förhoppningsvis fäster det snabbt nu. 🙏🏻

Vänta tills hon har sinat 🙂 Bör ha sinat ganska så snabbt och när inte fölet diar längre så är det inget som tar allt längre heller. Jag hade om möjligt kanske tagit in henne lite tidigare så hon får möjlighet att vila och orkar äta mera än 4 kg hö på kvällen/natten.

Hon har fri tillgång ute i hagen, går ute mellan 06-22 ca, resterande timmar på natten får hon 4 kilo, men det är gränsen av vad hon äter för då lämnar hon lite. Idag och igår har hon ätit mest hela tiden när hon varit ute, så förhoppningsvis fäster det snabbt nu. 🙏🏻

Då har hon allt hon behöver :)
Blir nyfiken vad det är för sto? Jag har en softspot för ston som gått med föl :heart Min förra red jag in efter hon haft 2 föl och var 9år. Hon va inte mager men bukig och lite sne i korset.

Liknande trådar

• Fång
  • Tunnt fullblod
  • Udda beteende vid tandtappning
  • Leasa häst

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!