tusen frågor om att skaffa häst

H

Honeypixie

Hej!

Det här är mitt allra första inlägg här. Jag är 28 år, och levde för hästar under hela min uppväxt. Jag "bodde" i stallet, hade flera sköthästar och tog mig upp på lätt tävlingsnivå i både dressyr och hoppning innan jag slutade ta ridlektioner då jag var femton. Därefter har jag ägnat mig åt hästar sporadiskt, ridit och hjälpt till med andras hästar, men flyttat runt för mycket och haft för mycket annat i livet för att få kontinuitet.

Nu har jag flyttat ut på landet, bor i en vacker gård med tillhörande ladugård. Min granne har två hästar som jag får ägna mig åt hur mycket jag vill. De är i grunden välskolade och mycket trevliga, men smått förvildade då de sällan blir ridna. Den ena har på sistone fått för sig att vägra låta någon sitta upp på honom, och den andra är svår att få med från hagen utan kompisen, eftersom de så sällan är åtskilda. Det innebär svårigheter vid ridning, då hon bara vill tillbaka till sin kamrat! Deras utrustning är dessutom undermålig, vilket inte gör ridningen lättare. Detta gör mig frustrerad! Här har jag äntligen förutsättningarna att kunna syssla med hästar igen, och så uppstår en massa hinder!
Nu har tanken på att skaffa egen häst uppstått, dock på ett långsiktigt plan. Jag har möjlighet att bygga boxar i ladugården, och tillgång till mark där jag kan bygga hage. Men innan det kan bli verklighet måste jag fräscha upp mina teoretiska kunskaper, få mer stabil ekonomi och tänka över mina tidsmässiga prioriteringar. Nu vill jag få hjälp på traven av er! En massa frågor:

Min häst ska inte behöva vara ensam, och alternativen är dessa: Låta den beta ihop med grannens hästar. Dessa går på lösdrift, så det vore ju smidigt på flera sätt och något jag är positiv till. Men hur introducerar man en ny häst i flocken? Brukar det vara svårt? Dessa hästar har stall med två boxar vid behov, men där finns förmodligen ej plats för en tredje box. Vore det dumt att ha min häst i en box i min ladugård, och ta in den där om nätterna när de andra två går ute?

Det andra alternativet är att bygga två boxar i ladugården, och hyra ut den ena. Sen skulle jag kunna bygga en egen hage. Jag är osäker på allt som har med byggande av både hage, boxar, och/eller eventuell ligghall att göra, både praktiskt och ekonomiskt. Vad kostar sådant? Vad ska jag tänka på? Var hittar jag info och riktlinjer om allt sånt?

Jag tror inte att det ska behöva bli en alltför hög månadskostnad för mig att ha häst, men startkostnaderna kan ju onekligen bli rätt saftiga. Jag vill ha en äldre häst, med lugnt psyke, som ej behöver ridas VARJE dag, för skogsritter och lättare hoppning och dressyr. Vilka startkostnader kan jag räkna med? Om jag beräknar att jag ska bygga två boxar och sätta upp en hage? Lägg sedan till övrig utrustning, som allt som har med hästens skötsel och ridning att göra.

Långt inlägg, jag vet. Jag är tacksam för alla svar jag kan få!
 
Sv: tusen frågor om att skaffa häst

Först å främst: Välkommen till Buke!

Sen när det gäller att skaffa häst. Jag hade nog satsat på att bygga hemma och hyra ut en boxplats. Då har man lite koll på sin häst.
Men när det gäller byggandet kan jag inte hjälpa dej med.
Det måste finnas böcker på biblioteket om byggandet.
Sen vad det gäller vilken hästras du ska ha. Själv har jag islandshäst och tycker så klart att just den hästrasen är bäst.
Men fjording eller en nordsvensk, dom är ju tåliga båda två.

Begagnad utrustning hittar du lätt överallt. Både på datorn och i tidningar.
Bor man på landet brukar man kunna få tag på ensilage och hö av bönder runt omkring.

Det är väl inte mycket jag kunde hjälpa dej med men jag hoppas att du har fått ett par tips.

Lycka till!!! :bump:
 
Sv: tusen frågor om att skaffa häst

Tack för ditt svar, kul att jag fått ETT i alla fall :)

Här händer det grejer: En kompis, tillika hästägare, fick nys om mina hästfantasier och berättade att det finns en varmblodstravare och en nordsvensk på ett djurhem som drivs av vänner till henne, som behöver nytt hem... Jag ska åka och bekanta mig med dem på måndag! Allt går ju rätt fort, jag hade egentligen tänkt låta tanken gro och planera det praktiska i långsam takt, men jag MÅSTE ju bara åka dit och ta mig en titt i alla fall! Spännande detta!

Grejen är att dessa båda hästar är unga, en är fyra år och den andra bara något äldre. Jag vet inte om jag som arbetande småbarnsförälder kommer att ha tid att aktivera dem såsom de behöver. Tänkte ju mer att jag skulle skaffa mig en äldre läromästare som behöver lite lugn... Nån som har nåt att säga om detta? Hur ofta och i vilken utsträckning bör man rida en fyraåring, för hästens stimulans och utbildnings skull? Jag tänker mig att två ridpass i veckan är rimligt för mig.

Någon som vet nåt om att köpa och montera färdiga boxar? Tips om nåt prisvärt ställe?
 
Sv: tusen frågor om att skaffa häst

Jag tror att det är bättre om du följer din första tanke och skaffar en läromästare. Fyraåringar kan väl trots allt räknas till unghästar och själv skulle jag aldrig köpa en fyraåring som förstahäst.
Hästarna bor för närvarande på ett djurhem säger du - innebär de att de har haft det svårt tidigare i livet - med andra ord utsatts för djurplågeri? Om så är fallet tror jag att det är bättre att någon med mer vana tar hand om de hästarna.
Om du bara hinner rida två dagar i veckan så kanske du ska leta upp någon som kan hjälpa dig att motionera hästarna några dagar i veckan? En ung häst behöver mer motion än så och en gammal häst blir lätt stel om den står för mycket.
 
Sv: tusen frågor om att skaffa häst

Nej det blir ingen fyraåring för mig av de skäl du nämnde, men det var kul ändå att träffa honom och få en massa tips av de bekanta som har hand om honom. Han är för övrigt född på gården där han bor, så han har inte farit illa tidigare. Det är möjligt att jag kan rida oftare än två gånger i veckan, men jag vill inte sätta ambitionerna för högt och sen märka att jag inte hinner med. Jag kommer att ha hjälp av en tjej som gärna rider, men tänker också att om hästen går på lösdrift i stor hage så motionerar den väl sig själv till viss del?
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 258
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 248
Senast: Sirap
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
269
Senast: sweep
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 160
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp