Tusentals flyktingar ska få jobb i skogs- och lantbruk

En viss övertro på vår egen kapacitet i jämförelse med invandrares kapacitet att lära tycker jag att det verkar som. Vad är det som säger att en flykting inte skulle kunna lära sig linjeröja och klara av att skaffa sig motorsågskörkort t ex.? Samma med att lära sig köra traktor, harva, så och köra tröska. Eller det kanske var något du fick med dig i modersmjölken och bara kunde så fort du fick motorsågen i handen eller nådde ner till pedalerna i traktorn?
Att det knappast finns den mängden jobb som Rosenbad svamlar om och om vilka flyktingar som helst är villiga att jobba under de förhållandena som erbjuds är en annan fråga.
Finns det ens några jobb alls?
Jag tror inte du får jobb i lantbruket utan släktgård idag om du inte jobbar som djurskötare och de jobben finns inte hur många som helst heller och det anställs nog hellre en som gått naturbruksgymnasium än en flykting som även om det finns erfarenhet av djur är det helt andra lagar i Sverige och annan produktion
 
Finns det ens några jobb alls?
Jag tror inte du får jobb i lantbruket utan släktgård idag om du inte jobbar som djurskötare och de jobben finns inte hur många som helst heller och det anställs nog hellre en som gått naturbruksgymnasium än en flykting som även om det finns erfarenhet av djur är det helt andra lagar i Sverige och annan produktion
Nja det finns allt en hel del jobb som djurskötare och i de flesta annonser jag ser så finns inget krav på utbildning, bara att man har intresse och djuröga....
 
Finns det ens några jobb alls?
Jag tror inte du får jobb i lantbruket utan släktgård idag om du inte jobbar som djurskötare och de jobben finns inte hur många som helst heller och det anställs nog hellre en som gått naturbruksgymnasium än en flykting som även om det finns erfarenhet av djur är det helt andra lagar i Sverige och annan produktion

Det finns en del jobb men det är svårt att få tag i kvalificerat folk. Det säger det mesta tycker jag.
 
Men poangen med kritiken mot detta ar val inte att migranter inte kan lara sig och utbildas utan att det finns ett begransat antal av dessa jobb och att vi for det forsta inte kan slanga in outbildade (inom omradet) manniskor till den marknaden och forvanta sig att de skall fa jobb, och for det andra inte kan utbilda tusentals manniskor for jobb som redan ar upptagna.
 
Men poangen med kritiken mot detta ar val inte att migranter inte kan lara sig och utbildas utan att det finns ett begransat antal av dessa jobb och att vi for det forsta inte kan slanga in outbildade (inom omradet) manniskor till den marknaden och forvanta sig att de skall fa jobb, och for det andra inte kan utbilda tusentals manniskor for jobb som redan ar upptagna.

Ja precis.
 
Nja det finns allt en hel del jobb som djurskötare och i de flesta annonser jag ser så finns inget krav på utbildning, bara att man har intresse och djuröga....
Jag fick på naturbruksgymnasium och det fanns inte tillräckligt med djurskötarjobb åt oss alla då.
 
Det finns en del jobb men det är svårt att få tag i kvalificerat folk. Det säger det mesta tycker jag.
Fast om det inte är djurjobb så är det väl säsongsjobb eller hur?

Jag har en skogsutbildad sambo, 2 år högskola som inte får jobb inom det han utbildat sig på då länge att han inte lär få jobb inom det alls. Han har också motorsågskörkort men det kvittar egentligen för hans jobbchanser.
Jag tänker på de gårdarna jag känner till, där löser man det med hjälp av familjen eller grannen då det sällan är en längre stund man behöver hjälp
 
Fast om det inte är djurjobb så är det väl säsongsjobb eller hur?

Jag har en skogsutbildad sambo, 2 år högskola som inte får jobb inom det han utbildat sig på då länge att han inte lär få jobb inom det alls. Han har också motorsågskörkort men det kvittar egentligen för hans jobbchanser.
Jag tänker på de gårdarna jag känner till, där löser man det med hjälp av familjen eller grannen då det sällan är en längre stund man behöver hjälp

Just i Värmland är inte arbetsmarknaden så stor, men om du tittar på lantbrukslän som Västra Götaland och Skåne så anställer de ofta utlänningar för det finns inte svenskar att få tag på... Det finns absolut jobb men det är svårt att få tag i kvalificerad personal. Jag vet iofs mjölkgårdar här också som letat med ljus och lykta i perioder.
 
Jag tänker på de gårdarna jag känner till, där löser man det med hjälp av familjen eller grannen då det sällan är en längre stund man behöver hjälp

Men då är det ju gårdar som inte har behov av personal, utan mer nån som ställer upp "då och då". Det är en viss skillnad mot de som anställer såklart.
 
http://www.landguiden.se/Lander/Asien/Syrien/Jordbruk-Fiske
Det är ju inte helt osannolikt att en och annan som kommer hit har erfarenhet även av mer storskalig jordbruk. Då är det ju bra att tidigt fånga upp den kompetensen.
De facto klassade ju statsministern jord och skogsbranschen i kategorin "enklare arbeten" i Agenda. En ren jävla käftsmäll för alla som jobbar i branschen. Inte OK.
Undrar vad som hade hänt om han sagt så om enklare arbeten som städning, snickeri, omsorg, transport eller skola?

Givetvis är det viktigt att vi plockar upp all kompetens tidigt, helt enig där. Både för jobbens och integrationens skull. Och är också enig i en eller annan, men inte de antal tusen som statsministern talar om. Jag tror inte att jobben finns i den sektorn, det är inte därför det läggs ned en mjölkgård om dagen, om man säger så.
Jag tror att statsministern sa som han gjorde eftersom många av de nyanlända säger att de kan arbeta och har vana från "agriculture". Men vi driver lantbruk på olika sätt.
Googlar man syrien och forestry eller agriculture får man upp bilder som inte överensstämmer med vårt sätt att driva branscherna..
 
Jag fick på naturbruksgymnasium och det fanns inte tillräckligt med djurskötarjobb åt oss alla då.
Märkligt hur olika det kan vara... Här finns det (trots få gårdar) en hel del jobb, och jo, en del har balter som arbetar då de inte får tag på personal...
 
Det är alltså Löfvén i egen hög person som har fällt orden... att jord och skogsbruk är enklare arbeten
Nej. Det sa han inte. Tillåt mig citera:

"Vi vill ha människor in i arbete så snabbt som möjligt. Då får vi lov att se att det är lite skillnad på de som kommer; en del kommer med en högre utbildning, de har bra yrkeserfarenhet. Ja men se till då att de kommer i arbete så snabbt som möjligt - därav vår kontakt med parterna för att få till ett snabbspår. Sen finns det de som har låg utbildning, kanske ingen utbildning alls och där är vi beredda att pröva ytterligare; och jag kan säga idag att regeringen ser behov av moderna beredskapsarbeten i de gröna näringarna, skogsbruket, jordbruket mm - där kan de som har en låg utbildning få göra en fin insats för Sverige."

Det han säger är alltså INTE att jord- och skogsbruk ÄR enklare arbeten; utan att man ser möjligheter till att skapa beredskapsarbeten för lågutbildade INOM de näringarna. En helt annan sak. Man ska se vilket behov av hjälp som finns i de här näringarna och därefter ordna utbildningar och praktikplatser.

"Först ska arbetskraftsbehovet i skogs-, jordbruks- och trädgårdsnäringarna analyseras av Arbetsförmedlingen i samarbete med bland andra Skogsstyrelsen och representanter för branscherna.

Utifrån det behovet ska Arbetsförmedlingen, Skogsstyrelsen och SLU titta på vilka insatser som ska till under de närmaste åren för att behovet ska kunna fyllas. Det kan handla om validering av befintlig utbildning och arbetslivserfarenhet, arbetsmarknadsutbildning och praktik.

Skogsstyrelsen ska också med hjälp av Arbetsförmedlingen och SLU leda ett pilotprojekt för att främja anställningar i de gröna näringarna för nyanlända, det kan vara med eller utan stöd."

http://www.atl.nu/arbetsliv/satsning-p-gr-na-jobb-t-nyanl-nda
 
Nej. Det sa han inte. Tillåt mig citera:

"Vi vill ha människor in i arbete så snabbt som möjligt. Då får vi lov att se att det är lite skillnad på de som kommer; en del kommer med en högre utbildning, de har bra yrkeserfarenhet. Ja men se till då att de kommer i arbete så snabbt som möjligt - därav vår kontakt med parterna för att få till ett snabbspår. Sen finns det de som har låg utbildning, kanske ingen utbildning alls och där är vi beredda att pröva ytterligare; och jag kan säga idag att regeringen ser behov av moderna beredskapsarbeten i de gröna näringarna, skogsbruket, jordbruket mm - där kan de som har en låg utbildning få göra en fin insats för Sverige."

Det han säger är alltså INTE att jord- och skogsbruk ÄR enklare arbeten; utan att man ser möjligheter till att skapa beredskapsarbeten för lågutbildade INOM de näringarna. En helt annan sak. Man ska se vilket behov av hjälp som finns i de här näringarna och därefter ordna utbildningar och praktikplatser.

"Först ska arbetskraftsbehovet i skogs-, jordbruks- och trädgårdsnäringarna analyseras av Arbetsförmedlingen i samarbete med bland andra Skogsstyrelsen och representanter för branscherna.

Utifrån det behovet ska Arbetsförmedlingen, Skogsstyrelsen och SLU titta på vilka insatser som ska till under de närmaste åren för att behovet ska kunna fyllas. Det kan handla om validering av befintlig utbildning och arbetslivserfarenhet, arbetsmarknadsutbildning och praktik.

Skogsstyrelsen ska också med hjälp av Arbetsförmedlingen och SLU leda ett pilotprojekt för att främja anställningar i de gröna näringarna för nyanlända, det kan vara med eller utan stöd."

http://www.atl.nu/arbetsliv/satsning-p-gr-na-jobb-t-nyanl-nda
Vad fint att de har tänkt lägga ex. antal miljoner på att försöka skapa jobb som inte finns. :)
För du menar väl inte att det hux flux skall bli en så lönsam bransch att man kan ha råd att ha x antal anställda? När man inte har råd i dag? Får man det när man har haft en lönebidragare?
 
Ja, när det gäller enklare arbeten utan krav på kompetens är väl politikeryrket det främsta.
Du raljerar.

jag vill förtydliga. Politiker är inget jobb. Man är förtroendevald. Vald i förtroende.

Och de som har det som heltidssysselsättning har oftast arbetsdagar som den som bara jobbar för lönen och inte övertygelsen knappast skulle acceptera.

/tanten - trött på "politikerföraktet"
 
Problemet är väl just brist på förtroende för politiker. När jag säger politiker i det här fallet avser jag de som sitter i vår riksdag/heltidspolitiker och inte de stackarna ute i kommunerna som sliter.
Det som händer just nu är raka motsatsen till vad jag röstade på i alla fall! Och det tycker jag är respektlöst mot väljarkåren.
Jag har ofta mejlat politiker direkt när jag har undrat/varit frågande till olika frågor. Den som ALLTID var snabbast var på sin tid Maud Olofsson. Hon kunde slänga iväg ett svar 06.50 om man mejlat (alla partiledare) kvällen innan. Det har jag respekt för.
De som sällan eller aldrig svarade var S.
 
Problemet är väl just brist på förtroende för politiker. När jag säger politiker i det här fallet avser jag de som sitter i vår riksdag/heltidspolitiker och inte de stackarna ute i kommunerna som sliter.
Det som händer just nu är raka motsatsen till vad jag röstade på i alla fall! Och det tycker jag är respektlöst mot väljarkåren.
Jag har ofta mejlat politiker direkt när jag har undrat/varit frågande till olika frågor. Den som ALLTID var snabbast var på sin tid Maud Olofsson. Hon kunde slänga iväg ett svar 06.50 om man mejlat (alla partiledare) kvällen innan. Det har jag respekt för.
De som sällan eller aldrig svarade var S.
Ja, just Maud var bra på respons - det vet jag flera som sagt.

Men "väljarkåren" är alla människor som röstade!
Rösterna fördelades mellan partierna. Om den politiker du kryssade gör tvärtom mot vad du röstade så bör hen få reda på att hen svikit. I direkt dialog.

Jag har stor respekt för dem som sitter i riksdagen. De allra flesta sliter häcken av sig och det är verkligen inte något enkelt jobb. Tror att det är få som ville byta om de verkligen fattat vad en rikdsdagspolitiker gör, sju dagar i veckan....

Jag tror inte att en kommun-, landstings- eller rikspokitikers vardag skiljer sig så mycket åt. Mer än i ansvar.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 661
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp