Bukefalos 28 år!

Tusentals flyktingar ska få jobb i skogs- och lantbruk

Och att föredra "balter och polacker" framför de som kommer nu. Usch.
De balter o polacker som kommer nu har gjort det i flera år och och byggt sin tillvaro kring det. många är fast anställda andra har kontrakt med egna firmor Menar du på allvar att jag som skogsägare ska sparka ut dem i arbetslöshet och ovisshet bara för att gå regeringen till mötes? Dubbelt usch i så fall.

Eller är det så att du liksom regeringen inte vet vad ni snackar om i det här fallet?
 
Vi blev erbjudna 20 flyktingar i våras för röjningsarbeten och skogsvård men tackade vänligt men bestämmt nej !
Jag gjorde samma sak. Har ca 40 Ha som ska röjas i vår. Men kommer att anlita samma gubbar som förra året, finns ingen som helst anledning att bryta fungerande affärsrelationer.
 
Då vi är stora skogsägare och har ett antal ha per år enligt skogsbruksplan röjer och planterar ca en miljon plantor och dom som är anställda hos oss jobbar i regel på någon fjällanläggning eller är skolungdomar .Så det är ett bra sätt för våra halvårs anställde att få arbete året om och ungdomarna att tjäna lite pengar på sommarlovet och hade vi tagit in dessa flyktingar så hade folket från byn blivit utan jobb .Endast några som fått arbetsleda !
 
Det är konstigt att tro att just skogsbruk lämpar sig väl för människor som kommer från länder där det inte finns någon skog. Den genomsnittlige flyktingen från Syrien startar från minus erfarenhetsmässigt om man jämför med en godtycklig nordbo, eller polack eller balt. Även en svensk stadsbo vet hur det är att röra sig i skogen, kraften i ett träd som faller och vad man ska se upp med när man befinner sig där.

Skog är en miljö som så gott som alla infödda har en tyst och stor kunskap om. Under året har vi sett hur skrämmande skog kan te sig för dem som är ovana, så jag tror att tröskeln är onödigt hög om vi ska få personer födda i mellanöstern att jobba i skogen och trivas med de arbetena.
 
Om det nu enligt någon rapport finns 7000 lediga jobb av den typen som det är tänkt så lär du inte behöva skicka hem den personal som redan jobbar. Det är fortfarande arbetsgivaren som väljer vilken personal h*n behöver och vill betala för. och det är fortfarande så att döma människors möjlighet att lära sig ett yrke på vilket land de kommer ifrån säger mer om den som dömer än de som döms.
Det var enligt svts nyhetsprogram rapport.
 
De balter o polacker som kommer nu har gjort det i flera år och och byggt sin tillvaro kring det. många är fast anställda andra har kontrakt med egna firmor Menar du på allvar att jag som skogsägare ska sparka ut dem i arbetslöshet och ovisshet bara för att gå regeringen till mötes? Dubbelt usch i så fall.

Eller är det så att du liksom regeringen inte vet vad ni snackar om i det här fallet?
Var det så de menade då? Att flyktingarna skulle ta över jobb från de som redan är anställda/har säsongsanställning? Knappast...
Det var inte länge sedan man gjorde stora ögon och vägrade släppa in polacker och balter på arbetsmarknaden och behandlade dessa som imbeciller på vår arbetsmarknad precis som finnarna före det. Gu bevars.. De tog ju våra jobb minsann!!!
 
Var det så de menade då? Att flyktingarna skulle ta över jobb från de som redan är anställda/har säsongsanställning? Knappast...
Det var inte länge sedan man gjorde stora ögon och vägrade släppa in polacker och balter på arbetsmarknaden och behandlade dessa som imbeciller på vår arbetsmarknad precis som finnarna före det. Gu bevars.. De tog ju våra jobb minsann!!!
De som arbetar där idag fyller det behov skogsbruket har.
Vi kommer inte att avverka mer, röja mer eller plantera mer.
Så vad menar regeringen med att tusentals människor ska få jobb inom näringen?
Antingen måste tusentals befintliga bort eller så måste Regeringen fixa ytterligare skogsmark.

Att främlingar utnyttjats har förekommit i alla tider. Så var det när landsbygdsbefolkningen kom in till städerna, så är det när ny arbetskraft kommer hit.
Men det stora problemet är att det inte finns ett behov för dem, de kommer utan att det inte finns jobb för dem.
Så har det i stort sett aldrig varit i Sverige. Det är ngt nytt och något som är och kommer att vara extremt svårt att lösa och hantera.
 
De som arbetar där idag fyller det behov skogsbruket har.
Vi kommer inte att avverka mer, röja mer eller plantera mer.
Så vad menar regeringen med att tusentals människor ska få jobb inom näringen?
Antingen måste tusentals befintliga bort eller så måste Regeringen fixa ytterligare skogsmark.

Att främlingar utnyttjats har förekommit i alla tider. Så var det när landsbygdsbefolkningen kom in till städerna, så är det när ny arbetskraft kommer hit.
Men det stora problemet är att det inte finns ett behov för dem, de kommer utan att det inte finns jobb för dem.
Så har det i stort sett aldrig varit i Sverige. Det är ngt nytt och något som är och kommer att vara extremt svårt att lösa och hantera.
Då kanske du skulle ha lagt tonvikten vid din uppfattning att jobben inte finns istället för att flyktingarna skulle vara oförmögna att lära sig göra jobbet. Sedan är det väl rätt otroligt att det inte kommer ske någon mer avverkning, plantering eller röjning i Sverige. Inte hos dig kanske, men du är inte den enda skogsägaren i landet. Jisses...
 
Senast ändrad:
Siffran 7000 kommer från LRFs undersökning. Man skickade en enkät till sina medlemmar (osäker på om det var alla och har ingen aning om hur många som svarat men kan säkert ta reda på det om så önskas) där ca 10% uppgav att de var intresserade av att erbjuda boende ELLER praktikplatser till asylsökande. Eftersom medlemmarna driver ca 70 000 företag uppstod siffran.

Från början kommer detta från Löfvéns uttalande i oktober att det bör finnas gott om enkla jobb i jord- och skogsbruket. Det går säkert att googla sig till om man så önskar. Minns jag rätt så sa han det i en debatt. Många reagerade starkt redan då men antagligen var det mest en intern debatt.

Utifrån detta gjorde så LRF undersökningen och får nu 3 miljoner av staten för att utreda frågan. Jag tror säkert att det finns en viss potential, men den är antagligen kraftigt övervärderad och kommer såklart att bli kostsam för staten (men kanske billigare än ren arbetslöshet).

Vi har en viss personalbrist i den gröna näringen redan idag, men det beror framförallt på att det är väldigt svårt att rekrytera duktig personal. Det är generellt sett ett tungt jobb med obekväma arbetstider och många väljer att lämna efter några år. De yngre väljer ofta att inte ens börja... Sen finns det såklart en del "enkla" jobb men det är precis som @landsbygdsbo beskriver framförallt säsongsvis i trädgårdsnäringen. Där anställs redan en del folk från Mellanöstern eftersom de odlar en del grönsaker där och det kommer några rutinerade bland de asylsökande.

Vi har dock generellt sett en helt annan typ av jordbruk än det de är vana vid. Det måste vi vara medvetna om.

@Sleepy s inlägg tänker jag öht inte kommentera. Vi har inte varit överens innan och blir det garanterat inte i den här frågan!
 
Då kanske du skulle ha lagt tonvikten vid din uppfattning att jobben inte finns istället för att flyktingarna skulle vara oförmögna att lära sig göra jobbet.

Fast min uppfattning är inte att "de inte kan lära sig jobbet" (även om jag förstår att det är så du tolkar lbb, jag tolkar det dock helt annorlunda). De kan såklart lära sig alla jobb lika bra som "oss" (kanske svårare att bli svensklärare t ex). Men det man uttryckligen har sagt från vår regering är att det finns en stor potential i de gröna näringarna och på ett sätt där man inte behöver mycket introduktion. Det är helt enkelt inte sant!
 
Fast min uppfattning är inte att "de inte kan lära sig jobbet" (även om jag förstår att det är så du tolkar lbb, jag tolkar det dock helt annorlunda). De kan såklart lära sig alla jobb lika bra som "oss" (kanske svårare att bli svensklärare t ex). Men det man uttryckligen har sagt från vår regering är att det finns en stor potential i de gröna näringarna och på ett sätt där man inte behöver mycket introduktion. Det är helt enkelt inte sant!
Jag tycker att det är rätt tydligt att Lbb sätter störst tonvikt vid möjligheten att lära för att senare svänga om och "skydda" sina anställda (som för ett tio-15-tal år sedan även de sågs som sämre arbetskraft än finnarna som innan dem ansågs sämre än oss osv. osv.). Om tio-15 år är det väl Syriernas och afghanernas jobb som koreanerna eller någon snor och inte kan utbilda sig till. Patetiskt
 
Jag uppfattar absolut inte landsbygdsbos inlägg som att flyktingarna inte skulle kunna lära sig jobben! Utan precis som athena skriver så handlar det om att det inte finns så många enkla jobb längre.
Jag jobbar själv inom den gröna näringen och på "vårt" företag har man nu ändrat om lite i produktionen och dragit ner på personal.
 
Om jag förstod artikeln rätt handlar det om att utbilda och erbjuda praktikplats..... Borde väl inte vara omöjligt?

Inom jordbruket tror jag helt klart att det fungerar.
I ett kommunalt djurägande i krokarna har man afrikanska killar som sköter djuren, när länsstyrelsen var och kikade så blev de imponerade över vilket enormt djuröga dessa killar hade, och hanterade djuren väldigt bra. Ja, de var uppväxta på landsbygden och hade levt med djur sen barnsben....

Finns intresse och engagemang så tror jag att det kan bli riktigt bra!
 
Då kanske du skulle ha lagt tonvikten vid din uppfattning att jobben inte finns istället för att flyktingarna skulle vara oförmögna att lära sig göra jobbet. Sedan är det väl rätt otroligt att det inte kommer ske någon mer avverkning, plantering eller röjning i Sverige. Inte hos dig kanske, men du är inte den enda skogsägaren i landet. Jisses...
Var har jag påstått att flyktingar inte skulle kunna vara kapabla att lära sig det jobbet? Jag hävdar bara att metoden att lösa ett problem med att skapa ett annat är kontraproduktivt. Vi har folk så det räcker i den branschen så är det.
Det innebär att vi har de människor sysselsatta i den här branschen för att täcka löpande behov för kommande avverkningar, planteringar o röjningar. Vi behöver inte mer folk.
Ska staten fixa sysselsättning för ytterligare tusentals människor i skogsbranschen så måste staten fixa mer skog, mer än de Ha som finns i Sverige idag.
 
Om jag förstod artikeln rätt handlar det om att utbilda och erbjuda praktikplats..... Borde väl inte vara omöjligt?

Inom jordbruket tror jag helt klart att det fungerar.
I ett kommunalt djurägande i krokarna har man afrikanska killar som sköter djuren, när länsstyrelsen var och kikade så blev de imponerade över vilket enormt djuröga dessa killar hade, och hanterade djuren väldigt bra. Ja, de var uppväxta på landsbygden och hade levt med djur sen barnsben....

Finns intresse och engagemang så tror jag att det kan bli riktigt bra!
På jordbrukssidan är det lite annorlunda, där råder idag brist på fackkunniga människor.
 
Jag tycker att det är rätt tydligt att Lbb sätter störst tonvikt vid möjligheten att lära för att senare svänga om och "skydda" sina anställda (som för ett tio-15-tal år sedan även de sågs som sämre arbetskraft än finnarna som innan dem ansågs sämre än oss osv. osv.). Om tio-15 år är det väl Syriernas och afghanernas jobb som koreanerna eller någon snor och inte kan utbilda sig till. Patetiskt
Må vara patetiskt, men tittar man i den historiska backspegeln så är det så det fungerat.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 795
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp