Tusentals flyktingar ska få jobb i skogs- och lantbruk

Du raljerar.

jag vill förtydliga. Politiker är inget jobb. Man är förtroendevald. Vald i förtroende.

Och de som har det som heltidssysselsättning har oftast arbetsdagar som den som bara jobbar för lönen och inte övertygelsen knappast skulle acceptera.

/tanten - trött på "politikerföraktet"
Politik har blivit ett yrke för många. Visst har du rätt i att jag raljerar och jag har ingen så direkt erfarenhet av politikers arbete på den nivån däremot en hel del det senaste året på kommunnivå. När man får vara med om och höra vad som ligger bakom viktiga beslut och hur de fattas i slutna sällskap med helt andra motiveringar än det som sägs utåt blir man lätt lite skeptiskt till politiker och då är jag ändå med i samma parti som du och som av många anses som ett mera rejält och hederligt sådant. Dessutom ingår jag inte i den inre kretsen så jag får inte precis veta allt som sker.

Det värsta tycker jag är att det fullkomligt saknas ärlighet, min kommun är förvisso ökänd för politikernas inställning men ändå.
 
Senast ändrad:
Ett problem är väl att de flesta lantbrukare inte har råd att anställa.
Det skulle säkert gå att pytsa ut folk här och var, vars lön betalades helt av staten, men att de sedan skulle få jobb inom det de lärt sig är nog inte så troligt tyvärr.

Jag har flera vänner som driver lantbruk och ingen jobbar mindre än 60h/vecka, ännu mer än så under sommartid. De jobbar delvis som idioter för att de gillar att jobba, men främst för att de inte har råd att anställa någon.
 
Jag är definitivt inte född med motorsåg i näven och flyttade ut på landet permanent när jag var över 20 år och 99% av det jag huggit är vindfällen och sånt som ingen ville eller tordes fälla för att det fanns bebyggelse inom räckhåll för träden och dom lutade åt helt fel håll. Utbildning har jag ingen men trots det har jag inte vare sig orsakat sakskada eller olycksfall, träden har hamnat där jag ville att dom skulle hamna.

Om nu någon undrar hur mycket jag huggit kan jag säga,,,,,väldigt mycket.

Inte heller är jag född i en traktorhytt och har ingen lantbruksutbildning men kan både laga jordbruksmaskiner, köra tröska-traktor-skotare mm. sköta stor slaktsvinsbesättning (som mest hade dom jag jobbade åt 1600 slaktsvin) och mjölka kor.

Kunde jag så kan invandrarna också, dom är inte efterblivna.

Jag vet inte vem du menar ? Jag har inte hävdat att migranter inte kan lära sig de jobben. Men det lär ta betydligt längre tid än de få månader som krävs för att uppfylla statsministerns önskemål.

Till detta, vilken bonde, skogsentreprenör skulle släppa folk ha inte känner och har förtroende för på maskiner värda mångmiljonbelopp?

Har själv arbetat med såg under många år och klarat mig hittills.

Men att påstå att du på någon månad lär dig arbeta och framförallt kommunicera o samarbeta under de svåra förhållanden som stormfälld skog innebär, de är naivt.
 
Detta är bra.

Mycket bra. Fasen har hur mycket arbete som helst och grannen har boende.

Det tar ju också en djvl tid när en måste driva ett antal samhällsprojekt som stassarna får i boendet. Avlopp, bredband, byalag, vägföreningar etc
Och det utan att slå ut redan befintliga hantverksföretag?
Skapa ett problem i förtvivlade försök att lösa ett annat är knappast konstruktivt
 
Ja, du försvarade ju dig med näbbar och klor när jag argumenterade mot att de inte skulle klara av att lära sig den ädla konsten linjeröjning mm så jag kan inte läsa in något annat än att det handlade om kompetens och möjlighet att lära i ditt initiala inlägg. Att du sedan svänger om och famlar efter andra argument bryr jag mig faktiskt inte om. Jag har läst om ditt första inlägg fyra gånger nu och kommer faktiskt inte fram till någon annan tolkning än att flyktingar inte är tillräckligt kompetenta för att lära sig jobba i skogen. med tanke på rekryteringen av balter och polacker så blir det rent av skrattretande med tanke på vilket rykte de gick under för bara tio till 15 år sedan. Ett rykte som lämnats över till flyktingarna idag.
Så du menar på allvar att jag påstår att de inte skulle ha förmågan att lära sig?
Plocka gärna fram en källa på det då!

Vad jag säger är att stormröjning kräver mångårig erfarenhet.
Och att det är nog den farligaste formen av yrke man kan syssla med, om man ser till olyckor.
Att skicka ut folk med en kort handledning i motormanuellt arbete vore att be om ett stort antal svårt skadade. Oavsett om det är blonda eller svarthåriga noviser...
 
Så du menar på allvar att jag påstår att de inte skulle ha förmågan att lära sig?
Plocka gärna fram en källa på det då!

Vad jag säger är att stormröjning kräver mångårig erfarenhet.
Och att det är nog den farligaste formen av yrke man kan syssla med, om man ser till olyckor.
Att skicka ut folk med en kort handledning i motormanuellt arbete vore att be om ett stort antal svårt skadade. Oavsett om det är blonda eller svarthåriga noviser...
Det var så jag uppfattade ditt inlägg. Om du menar något annat så må väl det vara hänt då. I ärlighetens namn så gör det mig faktiskt detsamma.
 
Fast i ärlighetens namn, så är ju principen i jordbruk väldigt mycket detsamma världen över. Man preparerar jorden, man sår, man skördar, man säljer grödan. Samma sak med djur. Givetvis finns det olika sätt att göra saker på, men de kommer ju med kunskap vi kan lära oss av också vad gäller odling. Kanske till och med lära oss att det finns grödor som är enkla och lönsamma.
Klart att det är mekaniserat, men det är ju inte så att John Deere bara finns i Sverige. Det är ju inte så att alla flyktingar skördat sina hektar med lie! Det finns nog massor som klarar av att köra stora tröskor och andra maskiner också.

Det gäller ju inte bara lant- och skogsbruk, utan även andra anläggningsarbeten såsom grävmaskinister etc. Klart att det finns grävmaskiner i Syrien också. ;)

Och det är betydligt enklare att lära någon att köra tröska, än att programmera C++ eller java. Och det är betydligt enklare att lära en mjölkbonde från Syrien hur maskinerna och roboten funkar i Sverige, än att lära honom något annat yrke. Alla jobb, oavsett vad man sysslar med, har ju en upplärningsfas.
 
Min tolkning är dock inte att det är människor med erfarenhet som ska få dessa jobb. Det är inte själva grejen med projektet.
 
Fast i ärlighetens namn, så är ju principen i jordbruk väldigt mycket detsamma världen över. Man preparerar jorden, man sår, man skördar, man säljer grödan. Samma sak med djur. Givetvis finns det olika sätt att göra saker på, men de kommer ju med kunskap vi kan lära oss av också vad gäller odling. Kanske till och med lära oss att det finns grödor som är enkla och lönsamma.
Klart att det är mekaniserat, men det är ju inte så att John Deere bara finns i Sverige. Det är ju inte så att alla flyktingar skördat sina hektar med lie! Det finns nog massor som klarar av att köra stora tröskor och andra maskiner också.

Det gäller ju inte bara lant- och skogsbruk, utan även andra anläggningsarbeten såsom grävmaskinister etc. Klart att det finns grävmaskiner i Syrien också. ;)

Och det är betydligt enklare att lära någon att köra tröska, än att programmera C++ eller java. Och det är betydligt enklare att lära en mjölkbonde från Syrien hur maskinerna och roboten funkar i Sverige, än att lära honom något annat yrke. Alla jobb, oavsett vad man sysslar med, har ju en upplärningsfas.
Naturligtvis har det kommit och kommer även i fortsättningen att komma in lantarbetare o skogsarbetare.
Men har själv bedrivit skogsbruk de senaste årtiondena. Inte en enda gång har jag talat med en skotarförae, timmerbilsförare eller skördarförare som inte vuxit in i yrket. Utlänningar, mestadels balter o polacker jobbar med plantering o röjning. En och annan kan man möta hos de gäng som tar farliga avverkningar.
Att vara så infamt naiv att man tror, som statsministern, att man kan skyffla in migranter på dessa jobb är rent patetiskt. Inte för att migranterna inte skulle klara det, för det skulle de efter åratals av utbildning o upplärning. Men detta skulle ju ske bara ngr månader efter ankomst till Sverige.

Lika illa är det på jordbrukssidan, med undantag av visst skördearbete inom frukt o grönsaksnäringarna.

Maskinerna ligger på den världsnivå, bara enstaka storjordbruk i USA o Europa har mer avancerade maskiner.
På djursidan är det nog ännu värre , där ligger vi i topp.

Jag tvivlar på att en Syrisk traktorförare som under 20 års tid framförd MF 175 eller liknande ens skulle få igång en modern tröska eller modern traktor, än mindre få den att rulla.

Till det, vilket maskinägare vill släppa sina maskiner värda miljoner i händerna på folk man inte känner?
 
Fast i ärlighetens namn, så är ju principen i jordbruk väldigt mycket detsamma världen över. Man preparerar jorden, man sår, man skördar, man säljer grödan. Samma sak med djur. Givetvis finns det olika sätt att göra saker på, men de kommer ju med kunskap vi kan lära oss av också vad gäller odling. Kanske till och med lära oss att det finns grödor som är enkla och lönsamma.
Klart att det är mekaniserat, men det är ju inte så att John Deere bara finns i Sverige. Det är ju inte så att alla flyktingar skördat sina hektar med lie! Det finns nog massor som klarar av att köra stora tröskor och andra maskiner också.

Det gäller ju inte bara lant- och skogsbruk, utan även andra anläggningsarbeten såsom grävmaskinister etc. Klart att det finns grävmaskiner i Syrien också. ;)

Och det är betydligt enklare att lära någon att köra tröska, än att programmera C++ eller java. Och det är betydligt enklare att lära en mjölkbonde från Syrien hur maskinerna och roboten funkar i Sverige, än att lära honom något annat yrke. Alla jobb, oavsett vad man sysslar med, har ju en upplärningsfas.
Det är inte ens alltid samma för gårdar som ligger grannar, och det kan ta ett antal år även för en mycket erfaren jordbrukare att lära känna jorden och brukningsförhållanden på en ny gård. Det finns många biståndsprojekt inom jordbruk som drivits av experter, även svenska, som misslyckats kapitalt för att kunskapen inte räckt till.

Erfarenhet av lieslåtter skulle nog däremot kunna användas inom kulturmiljövården, den kunskapen är nästan helt borta.
 
Det är inte ens alltid samma för gårdar som ligger grannar, och det kan ta ett antal år även för en mycket erfaren jordbrukare att lära känna jorden och brukningsförhållanden på en ny gård.
Nu handlade det om anställningar och praktikplatser. Inte att människor skulle sköta hela jordbruket själva. Förhoppningsvis kan den som äger eller har huvudansvaret för jordbruket leda och fördela arbete som vilken annan chef som helst. Det är knappast så att den i kassan på Ica är den som sitter som vd för koncernen. Det är knappast så att den som levererar paket på Schenker också är den som sköter hela trafikledningen. Skilj på kunskap och kunskap.
 
Jag träffade en från ett öststatsland härom dagen som jag snabbt lärde upp lite felsökning på en stor foderblandningsanläggning och nu menar jag stor, det går lätt ner 5-6 Volvo xc90 samtidigt i blandaren. Den maskinen krånglar ibland och ingen vet egentligen varför så vi har en längre tid försökt ringa in felet. Idag ringde han och sa att han hittat det möjliga felet och ville ha en givare som vi aldrig misstänkt varit felet. Han jobbar hos en kompis till mig, kan nästan bara ryska, har alltid jobbat med lantbruk fast på "ryskt vis" dvs. lappat och lagat och lappat igen så felsökning är inget som är främmande där vad det än gäller. Vad anläggningen kostat? Jaa det är iallafall miljonbelopp som han får hantera alldeles på egen hand TROTS att han varken är svensk eller knappt kan svenska.
 
Jag har jobbat som traktorförare och undviker helst att köra våra nya traktorer ;), bara knappar överallt ju!
 
Nu handlade det om anställningar och praktikplatser. Inte att människor skulle sköta hela jordbruket själva. Förhoppningsvis kan den som äger eller har huvudansvaret för jordbruket leda och fördela arbete som vilken annan chef som helst. Det är knappast så att den i kassan på Ica är den som sitter som vd för koncernen. Det är knappast så att den som levererar paket på Schenker också är den som sköter hela trafikledningen. Skilj på kunskap och kunskap.
Det krävs stor kunskap hela vägen från det praktiska arbetet på fälten till ledningen av företaget för att få det att fungera, skall bonden övervaka varenda moment för att vara säker på att det inte blivit något missförstånd eller annat fel är det ju lika bra att han eller hon gör arbetet själv.
 
Nu handlade det om anställningar och praktikplatser. Inte att människor skulle sköta hela jordbruket själva. Förhoppningsvis kan den som äger eller har huvudansvaret för jordbruket leda och fördela arbete som vilken annan chef som helst. Det är knappast så att den i kassan på Ica är den som sitter som vd för koncernen. Det är knappast så att den som levererar paket på Schenker också är den som sköter hela trafikledningen. Skilj på kunskap och kunskap.
Så då blir det många nya elever på skogs o lantbruksskolorna då?
För ute på företagen lär de inte hamna.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 661
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Tamråttor flyttar in

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp