TV bara till streaming, kan de kräva mig på TV-licens ändå?

Aliche

Trådstartare
Jag köpte en TV men använder den bara till streaming-tjänster, jag har inte ens tv-kabeln ikopplad eller något kanalpaket och tittar därmed aldrig på tv-kanaler. Nu fick jag hem en avi att jag ska betala tv-licens för "de har fått reda på att jag köpt en tv".
1: Hur får de reda på att jag har köpt en tv? Får butiken verkligen ge ut personuppgifter hur som helst?
2: Eftersom jag bara använder den till internet-tjänster känns det ju jättemärkligt att jag ska betala tv-avgift, jag har ju inte ens några kanaler att titta på! Kan de kräva att jag ska betala?
 
Jag köpte en TV men använder den bara till streaming-tjänster, jag har inte ens tv-kabeln ikopplad eller något kanalpaket och tittar därmed aldrig på tv-kanaler. Nu fick jag hem en avi att jag ska betala tv-licens för "de har fått reda på att jag köpt en tv".
1: Hur får de reda på att jag har köpt en tv? Får butiken verkligen ge ut personuppgifter hur som helst?
2: Eftersom jag bara använder den till internet-tjänster känns det ju jättemärkligt att jag ska betala tv-avgift, jag har ju inte ens några kanaler att titta på! Kan de kräva att jag ska betala?

Ja, du betalar för TV-innehav... Jäkligt skumt. Och ja, butikerna ska tydligen rapportera sånt. Själv kör jag med bildskärmar, inte TV, så slipper jag ljuga!
 
Ja, du betalar för TV-innehav... Jäkligt skumt. Och ja, butikerna ska tydligen rapportera sånt. Själv kör jag med bildskärmar, inte TV, så slipper jag ljuga!
Men det är ju jätteknasigt! Jag ska då betala en massa pengar för en tjänst jag inte beställt eller nyttjar och det är helt okej? Det känns otroligt förlegat, jag förstår för 10 år sedan när man i princip inte hade en TV till annat än att titta på tv-kanaler men idag när det inte är det enda användningsområdet så borde det ju snarare vara så att man betalar om man tittar på tv-kanaler... Det här blir ju en jävligt sur utgift jag inte alls räknar med!
 
Men det är ju jätteknasigt! Jag ska då betala en massa pengar för en tjänst jag inte beställt eller nyttjar och det är helt okej? Det känns otroligt förlegat, jag förstår för 10 år sedan när man i princip inte hade en TV till annat än att titta på tv-kanaler men idag när det inte är det enda användningsområdet så borde det ju snarare vara så att man betalar om man tittar på tv-kanaler... Det här blir ju en jävligt sur utgift jag inte alls räknar med!

Det är på G att ändras och läggas på skatten istället. Du kan ju alltid hävda att TVn var en present till någon annan....

Radiotjänst försökte sig ju på att hävda att alla prylar som kunde koppla upp sig på internet också skulle vara avgiftspliktiga eftersom de kunde användas för att se SVTs streamingmaterial. Det gick inte igenom ;)
 
Så om man betalar en TV kontant så behöver man inte betala licens?
Du måste betala licens oavsett hur du köpt TVn, men köper du av en privatperson lär denne nog inte anmäla dig till Radiotjänst. Skulle du betala kontant i en butik kommer de ju skriva ett kvitto oavsett.
 
Du måste betala licens oavsett hur du köpt TVn, men köper du av en privatperson lär denne nog inte anmäla dig till Radiotjänst. Skulle du betala kontant i en butik kommer de ju skriva ett kvitto oavsett.

Så vill man komma runt det ber man en vän med "laglig tv" köpa Tv:n åt en och sen swishar över summan :idea:
Bara en snilleblixt som jag kom på nu om man vill komma runt systemet :o :p
 
Så vill man komma runt det ber man en vän med "laglig tv" köpa Tv:n åt en och sen swishar över summan :idea:
Bara en snilleblixt som jag kom på nu om man vill komma runt systemet :o :p
Rent krasst kan man nog göra så om man vill slippa direktrapportering. Men tror Radiotjänst gör stickprov bland hushåll som inte betalar licens för att kolla om de har TV ändå så risken är att man hamnar i den trålen istället och då får man välja mellan att ljuga eller betala. Tecknar du TV-abonnemang ser de ju det direkt också.
 
Så vill man komma runt det ber man en vän med "laglig tv" köpa Tv:n åt en och sen swishar över summan :idea:
Bara en snilleblixt som jag kom på nu om man vill komma runt systemet :o :p
Alltså, om man inte har något emot att ljuga om sitt TV-innehav är det ju bara att säga att den är bortskänkt/gick sin väg/gick sönder på vägen hem eller såldes på blocket för att den var ful.
 
Rent krasst kan man nog göra så om man vill slippa direktrapportering. Men tror Radiotjänst gör stickprov bland hushåll som inte betalar licens för att kolla om de har TV ändå så risken är att man hamnar i den trålen istället och då får man välja mellan att ljuga eller betala. Tecknar du TV-abonnemang ser de ju det direkt också.

Jag tänkte om man ska ha Tv:n så som TS tänkt använda sin :)
Men förr eller senare får man väl räkna med en kontroll som du säger och då måste man ju betala.
 
Rent krasst kan man nog göra så om man vill slippa direktrapportering. Men tror Radiotjänst gör stickprov bland hushåll som inte betalar licens för att kolla om de har TV ändå så risken är att man hamnar i den trålen istället och då får man välja mellan att ljuga eller betala. Tecknar du TV-abonnemang ser de ju det direkt också.

Även om de knackar på och frågar så har de inte rätt att gå in och kolla. Och om man inte använder TV:n för TV-tittande lär den ju inte stå på i bakgrunden när man öppnar heller. Ljuga gör man ju samma ögonblick som man bär in TVn i huset utan att anmäla innehav...
 
Jag tänkte om man ska ha Tv:n så som TS tänkt använda sin :)
Men förr eller senare får man väl räkna med en kontroll som du säger och då måste man ju betala.
Som sagt, det ska snart flyttas till skatten och då kommer kontrollerna att upphöra.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 092
Senast: dobbis
·
Samhälle Jag har räknat lite idag på påsarna som kunder tar utan att betala i affären. Jag uppskattar att i min butik så är det lågt räknat 30...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
10 062
Senast: cetzyboy
·
Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 635
Senast: VLMF
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp