Två föräldrar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Två föräldrar!

det funkar jättebra med bara 1 förälder :smirk:
Plastmamma till 2 barn som går till kurator nuförtiden eftersom mamman stack :crazy:
 
Sv: Två föräldrar!

Kan du förklara det för pappan till min son som valt bort honom, först för knark, sen för ny flickvän och tja, nu vet jag inte vad skälet är längre men träffas gör de ju inte för att pappan vill det iaf.
I flera års tid har jag försökt få det att fungera men till ingen nytta alls, har bränt mig själv på köpet.

Själv har jag vuxit upp utan en närvarande och engagerad pappa och jag vet inte om jag hade blivit en bättre människa, eller om jag vill påstå att min mamma gjorde ett dåligt jobb på egen hand.

Däremot är det skit när det inte fungerar bra med vårdnad och umgänge om barn. Har ni nu dom på detta borde det faktsikt gå att lösa, då borde ju den tunga processen vara klar.

Tyvärr får jag en känsla av att något är rejält fel, sen var problemet ligger är svårt att uttala sig om.
 
Sv: Två föräldrar!

Mmm..det finns en annan aspekt också.

Självklart överlever barn utan en mamma alternativt en pappa eller en kvinnor/manförebild.

Men,,,,

Vi kan väl vara överens om att det är övervägande positivt för barn att ha en mamma/pappa så länge som det är två fungerande parter utan sociala/psykosociala problem?

Jag tycker att det vore toppen om FLER än idag, tar hänsyn till ett barns behov av mamma/pappa/trygg familj i första hand och sätter sitt egoistiska sug efter barn, i andra hand.

Det jag tänker på är kvinnor som väljer att sätta barn till världen med en karl som inte vill ha barn eller till ett mkt dåligt och destruktivt förhållande osv.

Sedan är det väl inte mer än så att förhållanden ändras och att man inte kan hålla ihop men många gånger är det dömt att misslyckas redan på tidigt stadie...varför då sätta barn till världen?
 
Sv: Två föräldrar!

För att det blir så.
Och för att inte allt alltid går att kontrollera och bestämma över.
 
Sv: Två föräldrar!

Är det vanligast att killen drar?
Jag har fått uppfattningen att det är vanligast att tjejer bryter upp.Jag vet att det också är vanligt att män inte engagerar sig i sina barn för att på så sätt straffa mamman.
Det är också vanligt som i mitt fall att män blir farliga för sin familj,vanligare än att kvinnor blir det iallafall.Och då blir umgänget så komplicerat,med kontaktpersoner och restriktioner att de ganska snart skiter i det.

Nu ska jag fodra hästar och sen ska jag pussa lite på min faderslöse
(nästan) prins...som jag valde att skaffa för jag trodde att då skulle hans pappa nog må bättre.....
Han är inte missbrukare eller nåt vanligt klassiskt fel utan han blir galen av svartsjuka i ordets rätta bemärkelse.

// Åsa
 
Sv: Två föräldrar!

Jag skulle aldrig hindra från att min dotter ska få träffa sin pappa. Vi bor 50 mil ifrån han och jag gör så gott jag kan att han ska få träffa henne även om jag inte vill se han. Ett barn har rätt till två föräldrar bara för att man är osams ska inte abrnet bli lidande. men tyvärr så blir det oftast så. :mad:

Bara för att den ena partnern har skaffat en ny så ska endå inte abrnet lida. Enda sättet är väl att försöka banka in det i hövvet så hon/han fattar.
 
Sv: Två föräldrar!

Det finns nog lika många skäl till varför barn saknar en förälder som det finns barn till ensamstående föträldrar... Men ett barn kan få en utmärkt uppväxt även med bara en förälder, glöm inte att även en ensamstående förälder träffar andra människor i sitt liv somkan fungera som alldeles utmärkta förebilder. Att vara ensamstående innebär inte alltid att vara helt ensam. Barn är ingens enskilda egendom, barn växer upp i sammanhang.
 
Sv: Två föräldrar!

Jo visst går det... då blir det ytterligare en utredning, o i Sverige går inte sånt särskilt snabbt... ju mer tid som försvinner desto längre kommer far o barn ifrån varann... Jag kan lova att det inte är lätt att vara kille med ett barn på annan ort.... Kvinnans ord väger tydligen alltid tyngst....
 
Sv: Två föräldrar!

Snuffsan skrev:
Tack för den du! :mad:

/Snuffsan - ensamstående mamma med dotter som inte har något umgänge med sin pappa.


Va inte illa ment... Jag menade barn som har tillgång till båda föräldrarna men ena föräldern tar den rättigheten ifrån barnet. Jag vet inte hur det ser ut för dig, men jag förmodar att du inte valt att ha det så. Jag tycker det är jätte strongt av mammor att fostra sina barn själva när de inte har något val. Men jag tycker det är fel när mamman väljer att ta "bort" pappan ur barnets liv....
 
Sv: Två föräldrar!

Inte_Ung skrev:
Man kan få polisassistans.
Men man börjar med att skaffa ett domslut.
En pappa har umgängesrätt, och sabbar mamman det så kan hon förlora vårdnaden.
Då så blir det gemensam vårdnad, och domslut med den ev assistans som behövs för det.

En mamma kan inte undanhålla barnet, det går liksom inte.


Finns redan gemensam vårdnad, och beslut på umgänge..... Enligt det sociala så existerar i stort sett inte polisassistans längre i sverige... utan det är böter som blir aktuellt.... men det går ju att strunta i att betala böterna också...
 
Sv: Två föräldrar!

Ginne skrev:
Det finns nog lika många skäl till varför barn saknar en förälder som det finns barn till ensamstående föträldrar... Men ett barn kan få en utmärkt uppväxt även med bara en förälder, glöm inte att även en ensamstående förälder träffar andra människor i sitt liv somkan fungera som alldeles utmärkta förebilder. Att vara ensamstående innebär inte alltid att vara helt ensam. Barn är ingens enskilda egendom, barn växer upp i sammanhang.


Jo jag förstår... det jag syftar på är när det finns två föräldrar och båda vill finnas med i bilden men den ena hindrar den andra... Är det jag menar... Absolut inget annat.
 
Sv: Två föräldrar!

FannyN skrev:
Men...om hon inte följer domen så får ni väl begära verkställighet av domen.
Det går INTE att strunta i en dom utan att det för med sig konsekvenser.
Det är också smart att agera ganska snabbt.

Lycka till // Åsa

Jo visst går det... då blir det ytterligare en utredning, o i Sverige går inte sånt särskilt snabbt... ju mer tid som försvinner desto längre kommer far o barn ifrån varann... Jag kan lova att det inte är lätt att vara kille med ett barn på annan ort.... Kvinnans ord väger tydligen alltid tyngst....
 
Sv: Två föräldrar!

300hk skrev:
Jag skulle aldrig hindra från att min dotter ska få träffa sin pappa. Vi bor 50 mil ifrån han och jag gör så gott jag kan att han ska få träffa henne även om jag inte vill se han. Ett barn har rätt till två föräldrar bara för att man är osams ska inte abrnet bli lidande. men tyvärr så blir det oftast så. :mad:

Bara för att den ena partnern har skaffat en ny så ska endå inte abrnet lida. Enda sättet är väl att försöka banka in det i hövvet så hon/han fattar.

Mm.. att banka in låter inte helt fel... är snart bara det kvar.... Får ta och köpa mig en gummiklubba... ;)
 
Sv: Två föräldrar!

Zaria skrev:
Stå på er,som sagt såhär får hon inte göra...

Stor eloge till alla pappor som tar vill ta hand om sina barn trots att mamman & han inte är ihop längre... :bow: :bow: :bow:

Mvh Zaria (gravid med pappalös mage)

Vi ska försöka kämpa vidare... men ibland känns det så hopplöst... men vi har några ess i kortärmen så vi får se vem som går starkast ur det här...

Hoppas det går bra med din lilla mage o du kommer klara det galant vare sig "det" har någon pappa eller om du är själv! Grattis! :bump:
 
Sv: Två föräldrar!

Inte_Ung skrev:
Varför det?
Det är ju för tusan inte ditt fel.
Så jag tycker inte att du skall ta åt dig.
Du gör ju det bästa som du kan.
Vad andra gör eller inte gör, det kan du ju faktiskt inte ta något ansvar för.

Kunde inte sagt det bättre själv! :banana:
 
Sv: Två föräldrar!

norrland65 skrev:
Varför får inte din partner träffa sitt barn? Vad ligger bakom mammans beteende?

Har din kille rent mjöl i påsen?

Norrland

Ja absolut! Problemet började när han träffade mig, mamman ville ha tillbaka honom men han valde att stanna hos mig...
 
Sv: Två föräldrar!

pigleton skrev:
Kan du förklara det för pappan till min son som valt bort honom, först för knark, sen för ny flickvän och tja, nu vet jag inte vad skälet är längre men träffas gör de ju inte för att pappan vill det iaf.
I flera års tid har jag försökt få det att fungera men till ingen nytta alls, har bränt mig själv på köpet.

Själv har jag vuxit upp utan en närvarande och engagerad pappa och jag vet inte om jag hade blivit en bättre människa, eller om jag vill påstå att min mamma gjorde ett dåligt jobb på egen hand.

Däremot är det skit när det inte fungerar bra med vårdnad och umgänge om barn. Har ni nu dom på detta borde det faktsikt gå att lösa, då borde ju den tunga processen vara klar.

Tyvärr får jag en känsla av att något är rejält fel, sen var problemet ligger är svårt att uttala sig om.

Jag uttryckte mig tydligen klumpigt i första inlägget... Jag menade givetvis att om två föräldrar finns tillgängligt så är det nog det bästa för barnet... sen får man givetvis se till hur föräldrarna är.... O finns det bara en förälder så räcker självklart det. Men i det här fallet så finns det två föräldrar som båda älskar sitt barn o vill det bästa.

Det största problemet i det här "fallet" är att mamman vägrar ge sig... Hon har en ny snubbe som hon tycker har tagit "pappans" plats...

Vad menar du med att något verkar vara rejält fel?
 
Sv: Två föräldrar!

Tydligen blev det en väldigt stor reaktion på mitt första inlägg.

Jag menade självklart om det finns två föräldrar tillgängligt!

Jag menade inte att trampa någon på tårna och jag förstår att det inte kan vara lätt att sköta allting själv.

Jag hoppas ni nu förstår vad mitt inlägg egentligen handlade om.
 
Sv: Två föräldrar!

Polishandräckning existerar, men det är inte särskilt vanligt, för väldigt få föräldrar vill utsätta sitt barn för något sådant!

Vad säger domen om din killes rätt till umgänge?
Vad har han försökt göra för att få träffa sitt barn?
Vad har familjerätten gjort för att försöka hjälpa honom?

Om ett barn har två normalvettiga föräldrar som vill ha kontakt med sitt barn är givetvis detta det allra bästa för barnet! Vi är lika våra föräldrar vare sig vi vill eller inte, och de flesta av oss mår bra av att spegla oss i våra föräldrar under uppväxten. Med detta vill jag inte alls trampa på er ensamstående föräldrar, för jag tycker att ni är riktiga vardagshjältar!

Görel - familjerättssocionom
 
Sv: Två föräldrar!

Ja visst tar det tid.....

Men ett interremisstiskt umgängesavtal brukar ju iallafall gå snabbare att få fram.

Har ni en dom på umgänge?Som är giltig nu? Isåfall skulle jag ansöka om verkställighet.Det tror jag inte tar så lång tid.De tar reda på mamman har för skäl för att inte följa domen,hon bör då ha antingen soc eller BUP med sig för att vinna.Om det då beslutas att domen ska gälla och hon efter det fortsätter att strunta i det blir hon ålagd att betala vite med jag tror det är 4000 per umgängestillfälle hon struntar i. Går det SÅ här långt är hon inte klok i huvudet för om din kille då yrkar på enskild vårdnad har han stora möjligheter att få det.

Kanske ni kan "skrämma" mamman lite och på så sätt få henne lite mer samarbetsvillig. Ibland hjälper ett brev från en advokat som det står ordet umgängessabotage i.
Det är nämligen INTE roligt att sitta i TR och försöka bevisa att man INTE umgängessaboterat .....Då kan jag lova att man behöver ha på fötterna!

Börja att skriva dagbok.Sedan ska det kanska redas ut hur ni agerat in i minsta detalj.Agera som om ni tar för givet att avtalet ska gälla,låt henne verkligen bokstavligen neka er umgänge....

Lycka Till Åsa
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 285
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 014
Senast: Ms_Antrop
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 339
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 606
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp