Två föräldrar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Två föräldrar!

Med rejält fel menar jag precis det jag skriver, något verkar vara rejält fel med relationen mellan din sambo och has ex gällande barnet. Eftersom umgänget inte fungerar trots dom och process så är det ju knas någonstans. Exakt vad som är fel kan jag dock inte uttala mig om eftersom jag inte hört båda sidor, men utgår jag enbart från det du säger verkar mamman ovillig att samarbeta. Dock brukar många situationer vara mycket mer komplicerade och komplexa än att det bara är ena parten som är dum.

Inget illa ment mot er, men jag vet själv hur omöjligt det är att vara objektiv, personligen kan jag anse att mitt ex är en skitskalle som gjort si och så men frågar man honom så ligger säkerligen all skuld hos mig.
 
Sv: Två föräldrar!

Om det nu inte passade då han hade dem jämt, inte tänkte på dem då han stack varför ska jag då tänka på honom nu?
 
Sv: Två föräldrar!

Men snälla caradan, det är inte HONOM du ska tänka på, det är BARNEN!! Barnen har sin fulla rätt att umgås med sin far, oavsett hur korkad han är eller hur klantigt han har betett sig.
 
Sv: Två föräldrar!

Klart att man som mamma inte alltid kan påverka sitt barns pappa att umgås med barnet men att andra "förebilder" väger upp en frånvarande förälder är inte sant. Som barn till "bara" en mamma måste jag säga att jag fortvarande saknar en pappa, drygt 40 år senare......

Jag är ingen sämre eller mer misslyckad människa men det hålet i själen som den frånvarande föräldern lämnat fylls aldrig igen. Självklart har barn rätt till både en mamma och en pappa även om det inte alltid fungerar så.
 
Sv: Två föräldrar!

Hur menar du Snuffsan? Behöver inte barnen bägge sina föräldrar?

Tar inte ifrån dig hjälterollen, du gör säkert ditt bästa liksom min mamma gjorde, men likväl behöver alla barn bägge sina föräldrar. Går det inte så gör det inte , man får göra det bästa av situationen och försöka hjälpa barnet den dag saknaden gräver hål i själen men vad hjälper det dig eller ditt barn att förneka behovet?
 
Sv: Två föräldrar!

Det beror ju på vad man lägger i ordet "behöver". Det går alldeldes utmärkt att växa upp och klara sig men en förälder. Å andra sidan kan det vara ett helvete att växa upp med två. Tråkigt att du saknar din pappa, men är du säker på att dit liv hade varit bättre om han varit närvarande?

"den dag saknaden gräver hål i själen" nu är vi där igen! Med den meningen generalliserar du och påstår att alla barn till ensamstående far illa. Så är det ju inte alls. Det är precis som hon som skrev att hon "lider med alla barn till ensamstående föräldrar".

Och jag har INTE lagt någon hjältegloria på mig. :mad:
 
Sv: Två föräldrar!

maiagull skrev:
Ohja, jag vet en pappa som lägger ner både tid och statens pengar för att jävlas med mamman. Som mår mest dåligt över hur dåligt barnet mår. Usch och Fy säger jag bara.

/ :devil:

Ja det är inte rätt... Allt ska ju handla om barnets bästa!
 
Sv: Två föräldrar!

ameo skrev:
Men snälla caradan, det är inte HONOM du ska tänka på, det är BARNEN!! Barnen har sin fulla rätt att umgås med sin far, oavsett hur korkad han är eller hur klantigt han har betett sig.


Håller med totalt! :)
 
Sv: Två föräldrar!

pigleton skrev:
Med rejält fel menar jag precis det jag skriver, något verkar vara rejält fel med relationen mellan din sambo och has ex gällande barnet. Eftersom umgänget inte fungerar trots dom och process så är det ju knas någonstans. Exakt vad som är fel kan jag dock inte uttala mig om eftersom jag inte hört båda sidor, men utgår jag enbart från det du säger verkar mamman ovillig att samarbeta. Dock brukar många situationer vara mycket mer komplicerade och komplexa än att det bara är ena parten som är dum.

Inget illa ment mot er, men jag vet själv hur omöjligt det är att vara objektiv, personligen kan jag anse att mitt ex är en skitskalle som gjort si och så men frågar man honom så ligger säkerligen all skuld hos mig.

Självklart finns det alltid två sidor... Det hela började med att han inte ville ha tillbaka henne.... Är väl det "felet" han begått.....
 
Sv: Två föräldrar!

Hålet i själen tror jag alltid finns där oavsett, ungefär som när någon närstående går bort; saknaden finns där trots att ens liv går vidare. Naturligtvis lär man sig leva med det och inte behöver det bli sämre.

Hade jag haft en kanske våldsam eller/och alkoholiserad far skulle jag mått dåligt på annat sätt och då förmodligen saknat en vettig fadersfigur istället för som nu saknat i största allmänhet. Självklart vill jag inte skuldbelägga ensamstående mödrar och hjälteglorian la jag på dig men tycker ändå att man måste se att det ÄR ett problem och göra det bästa av det.

Det är allt få förunnat att få ett perfekt liv och man kan visst bli en stark människa trots brister i uppväxten med lite hjälp av dom vuxna som faktiskt finns där.
 
Sv: Två föräldrar!

Hur tänker du nu?
Jag har så länge velat prata med en förälder med din inställning för jag fattar ingenting.
Jag vet bara att det är vanligt att tänka som du.
Du menar alltså att eftersom han valde att lämna dig så ska han lämna barnen också? Vad vill barnen? Hade det inte varit ännu taskigare att ta med sig barnen när han lämnade dig?Hade du velat det? Ville barnen det? Tror du att han inte är bra för barnen eller varför vill du innerst inne att han INTE ska träffa sina barn varannan helg.

Mycket tacksam för svar :bow:

// Åsa
 
Sv: Två föräldrar!

FannyN skrev:
Hur tänker du nu?
Jag har så länge velat prata med en förälder med din inställning för jag fattar ingenting.
Jag vet bara att det är vanligt att tänka som du.
Du menar alltså att eftersom han valde att lämna dig så ska han lämna barnen också? Vad vill barnen? Hade det inte varit ännu taskigare att ta med sig barnen när han lämnade dig?Hade du velat det? Ville barnen det? Tror du att han inte är bra för barnen eller varför vill du innerst inne att han INTE ska träffa sina barn varannan helg.

Mycket tacksam för svar :bow:

// Åsa


Jag är nyfiken jag oxå, väntar på svaret....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 285
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 011
Senast: Ms_Antrop
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 339
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 604
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp