två frågor; försäkring och hundbur

Kalaspinglan

Trådstartare
Hej!

Jag har två frågor;

1. Hundbur.
Behöver man ha en hundbur i en combi-bil och det finns galler mellan utrymmet i bak och baksätet?

2. Försäkring.
Var har ni era hundar försäkrade? Jag har haft mina två tidigare hundar försäkrade i Agria, men tycker att de är dyra. Finns det alternativ?

Tack på förhand!
Pinglan
 
Sv: två frågor; försäkring och hundbur

1. Hundbur, ja, det gör allt så mycket enklare, man behöver inte oroa sig för att packningen ramlar över hunden, vid en krock är hunden ganska väl skyddad. Det är bra att hunden känner sig hemma i buren och kunna ta med den om man ska sova över hos vänner, alt blir tvungen att lämna hunden själv på ett nytt ställe.
Dessutom slipper man nerkladde fönster och en del av allt hundhår i bilen.

2. Vi har försäkrat i Agria, ja kanske dyrt men det har hittills aldrig varit några problem med dem. Lite lathet kanske ;)
 
Sv: två frågor; försäkring och hundbur

1. Det bästa vore väl om man hade en hundbur - säkerhetsmässigt. Vi har det dock inte, av olika skäl. Vi vill kuna använda utrymmet till annat än hundar också såsom barnvagn och då funkar det inte att ha burar, egoistiskt kanske men så är det.

2. Vi har alltid haft Agria, de är kanske lite dyrare än de andra bolagen men har enligt mig de bästa villkoren. Andra bolag som finns är SveLand, If, Folksam (vet ej om det finns fler) men de har som sagt, enligt mig, sämre villkor.
 
Sv: två frågor; försäkring och hundbur

Hur stor är hunden? Det finns ju säkerhetsbälten om man vill ha hunden på sätet istället för i bak. Hunden kan röra sig men flyger inte iväg vid en krock.

Jag har försäkrat i Folksam, när jag jämförde olika bolag verkade Folksam och Agria ha ungefär lika bra villkor men Folksam var billigare.
 
Sv: två frågor; försäkring och hundbur

Zoya skrev:
1. Det bästa vore väl om man hade en hundbur - säkerhetsmässigt. Vi har det dock inte, av olika skäl. Vi vill kuna använda utrymmet till annat än hundar också såsom barnvagn och då funkar det inte att ha burar, egoistiskt kanske men så är det.

Nu måste jag protestera, visserligen beroende på bil men den bur vi ska köpa nu kommer att funka med både barnvagn och bur, det var liksom ett krav... ;) Dessutom är den så pass lätt att man kan lyfta ur den om man behöver hela bagageutrymmet och vovven är på annat håll. Den första buren vi köpt på impuls köp var idiotisk för den gick inte ens i bilen... ;)
 
Sv: två frågor; försäkring och hundbur

fast vi har två hundar (stora) och en barnvagn av modell trehjuling i bagaget samtidigt. DET fungerar inte med burar då båda hundarna inte får plats i en bur och med dubbla burar får inte barnvagnen plats... :P
 
Sv: två frågor; försäkring och hundbur

Men med bur kan du ställa upp bakluckan och låta hunden få friskluft. Dessutom så skyddar den bilen bra mot smuts och sådant om hunden är blöt och smutsig.

Vi har en gummimatta under buren som skyddar jättebra. Bara att torka ur.
 
Sv: två frågor; försäkring och hundbur

Ja just ja. :) Det tänkte jag inte på eftersom min hund nästan aldrig blir lämnad i bilen.
 
Sv: två frågor; försäkring och hundbur

Tack för era svar..

Vi letar bil för fullt, en stor bil som rymmer både barnvagn och hund... Vi har en tillverkare av hundburar i närheten - där vi dessutom har rabatt ;) - så kanske åker vi dit och ser om det finns någon bra variant.

//Pinglan
 
Sv: två frågor; försäkring och hundbur

Jag har alltid med mina kalaspinglor. Hänglås på buren och en halvilsken hund, så jag känner mig trygg. (Fast jag skulle ju inte lämna de så i nån större stad...)
 
Sv: två frågor; försäkring och hundbur

Om du har lastgaller framåt kan du också välja att ha grindar bakåt.

Lätt att ta ner om du behöver använda bagaget till annat och du kan ha bakluckan öppen om hunden är själv i bilen.

Jag skall skaffa grindar som komplement till lastgallret. En bur skulle stjäla lite för mycket på höjden för min GD. Inte för att hon skall stå upp i bilen, men jag vill inte att hon skall behöva krypa in heller!!
Lill vovven har en egen transport bur á la kattbur.
 
Sv: två frågor; försäkring och hundbur

Jag skulle gärna ha bur i bilen för det är väldigt praktiskt och säkert för hunden vid en ev. krock, men med vår bjässe till hund och en lite mindre därtill hittade vi inget som var stort nog och dessutom hyfsat lätt att plocka ut.

Vi har en rymlig Volvo V70 och måste trots detta ha hela baksätet nerfällt om hundarna skall få plats. Har försökt göra det så bra som möjligt ändå genom ett modifierat galler som passar i näthållarna precis bakom framsätena. Då slipper vi få hundarna i nacken vid inbromsning. Baktill har vi satt grindar så kan man ha luckan öppen och lufta.

När den store var liten klånosig valp gjorde jag en tillfällig bur av kompostgaller att ha i bilen, så både den mindre hunden och inredningen fick vara i fred :D

Försäkringar - ena hunden valde jag att ha i Agria, då vi har alla andra försäkringar på gård o hästar i Agria/LF. Den andra hunden var försäkrad i IF redan från uppfödaren och gäller då mot medfödd/ärftlig sjukdom/defekt vilket gjorde att vi behöll den försäkringen.
 
Sv: två frågor; försäkring och hundbur

Bur är som sagt bra - har en uttagbar, tyvärr inte av den stabilaste modellen - i V70:n. Ynglingen sitter säkert där, och matkassar och annat får vara i fred ;)

I lillbilen har jag tyvärr inte plats till bur, där sitter han lös i utrymmet längst bak. Det känns inte optimalt, men jag använder ju mest den stora bilen när han ska med.

Har honom försäkrad i Agria, av ren slentrian förmodligen eftersom hästen är försäkrad där.
 
Sv: två frågor; försäkring och hundbur

Vi har en V70. Det finns en lastrumsvägg/galler med tillhörande grind att sätta dit. Lätt att sätta dit och ta bort vid behov. Funkar utmärkt till vår golden. (Hon har även haft en golden-kompis som åkt med, och dom fick plats om än liiiite trångt!)
Det är skönt att kunna packa andra sidan full utan att hunden riskerar att sakerna ska ramla över henne.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 600
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 920
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 510
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp