Bukefalos 28 år!

Två frågor! FTP samt att göra en stamtavla!

E

Egonson

Om jag gör en hemsida i Front Page, och vill lägga upp den på ett .se domän (sådant som kostar pengar, ja ni vet.. :o ), måste jag ha ett FTP-program då?

Har hittils bara haft gratisdomäner och har då lagt upp direkt från Front Page till sidan, kopierat filerna och lagt dem i en mapp på mitt hemsidekontot i princip. Eller använt Front Pages funktion "publicera webplats" (fast det funkar inte längre, vet ej varför).

Jag har haft nere FTP-program förut men ej fattat hur jag ska kunna lägga upp filer och sidor på nätet via det :o

Finns någon bra och enkel FTP-skola på nätet eller något man kan läsa?
Som sagt, inte för komplicerat tack :D :angel: Gärna på svenska, är inte så bra på att läsa engelska när det gäller instruktioner.
Bara basics hur du lägger upp html, filer och bilder.

---

Och så till stamtavlan. Har gjort så förut att jag har markerat en stamtavla på nätet, kopierat och klistrat in den direkt i sidan på Front Page ungefär, men det fungerar inte längre då jag bara får med en massa text..? Blir helmysko i alla fall.

Går ej heller att kopiera en html-kod för en stamtavla och lägga direkt i Front Page via "HTML" fliken på sidan, då blir det bara helkonstigt och en massa mysktiska tecken i och omkring koden, så den fungerar inte.

Så, någon som kan förklara för mig hur man enkelt fixar sig en 3-leds stamtavla med hjälp av celler eller något? :confused: Får inte ihop det riktigt.
 
Sv: Två frågor! FTP samt att göra en stamtavla!

Bero på vad ditt kommande webbhotell har stöd för

Har den stöd för Frontpage så är det bara att göra som innan.
Finns vissa som erbjuder tjänst att via en kontrollpanel lägga upp sina filer.

att hantera en FTP är inte svårt men vissa FTP program är jobbiga.

jag kör filezilla som jag tycker är bra och enkel http://filezilla.sourceforge.net/
 
Sv: Två frågor! FTP samt att göra en stamtavla!

Okej, tack! :) Vet inte än vilket webbhotell det är, ska göra hemsida åt en vi känner och den ska vara mer "professionell" än vad mina tidigare hemsidor. Så jag vill inte göra nåt galet :p

Provar ladda ner det där Filezilla så får jag se om jag fattar hur det fungerar ;)
 
Sv: Två frågor! FTP samt att göra en stamtavla!

vi har b-one och ett annat hotell och mappar bara upp servern som en drive i filhanteraren och kopierar
 
Sv: Två frågor! FTP samt att göra en stamtavla!

På tal om den andra frågan, någon som kan lite enkelt förklara för mig hur man fixar en enkel stamtavla av typ textrutor eller celler? Behöver kunna det.
 
Sv: Två frågor! FTP samt att göra en stamtavla!

Enklast är att du gör stamtavlan med en tabell med olika rowspan på de olika tabell-cellerna. Finns hur mycket om det som helst på internet, så jag orkar inte gå in på det i detalj. Första träffen på google är http://www.cyberbits.com/Tables/rowspan.htm läs t.ex. där.
 
Sv: Två frågor! FTP samt att göra en stamtavla!

Frontpage i senare version kan man ställa in för FTP överföring också.
Är rätt säker på detta.
Nu har jag tyvärr inte Frontpage installerat längre så jag kan visa :(
Testa med sökfunktionen i programmet och sök på FTP och se vad du får upp.
 
Sv: Två frågor! FTP samt att göra en stamtavla!

moiran: Tack för länken, ska kika på den. Vad googlade du på? Jag provade men hittar inget användbart :o

Stollan: Tack för tipset, ska kolla det :) Har det "nyaste" Frontpage.
 
Sv: Två frågor! FTP samt att göra en stamtavla!

Okej tack! Jag fixade en stamtavla nu, hittade en sida som jag tyvärr glömde kopiera adressen på :o Men jag tror jag har lärt mig hur jag gör i alla fall. Gjorde en tabell och mixtrade lite med den, blev kanon ;)
 
Sv: Två frågor! FTP samt att göra en stamtavla!

Aschdå, jag som suttit och knåpat ihop en stamtavla. Tror <table> är att föredra.
Här kommer exemplet hursomhelst :)
Stamtavla med <table>

Hojta till om du vill att jag ska lägga till fler led.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

D
IT & mobiler De senaste veckorna när jag har laddat upp sidor till min hemsida har jag haft lite problem. Trots att sidorna har "rätt" kod på min...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Dasjenka
·
  • Låst
Övr. Barn Jag menar sådana där "färdiga" mallar där man själv lätt kan ladda upp bilder och text utan att behöva några html-verktyg. Jag lade...
Svar
9
· Visningar
2 718
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp