Två frågor om min nya Macbook!

yodadog

Trådstartare
Fick en ny mac idag och har först en fråga om nya datorer i största allmänhet;
Är det sant att man ska ladda datorn 24 timmar och inte ens sätta på den när man får den?
Mina lärare sa det men det står ej i manualen och när jag googlar säger många att det är en myt och/eller att det gällde gamla datorer.

Nästa fråga;
Är van vid pc, hur gör man för att spara en bild från internet? På pc högerklickar man ju! Även hur man kan få upp länkadressen till en bild...

Tack:)

Sv: Två frågor om min nya Macbook!

Den första kan jag inte svara på, men många säger olika saker...
Tror man på att det är skadligt för batteriet och vill använda datorn NU så är ju ett alternativ att ta bort batteriet från datorn och bara köra med strömsladden.

Den andra:
Gå in i Program-mappen och klicka på Systeminställningar. Sen klickar du på Styrplatta.
Och så klickar du i rutan för "Knacka med två fingrar på styrplattan för klickning med sekundärknappen".
Sen är det bara att klicka med två fingrar på styrplattan för att högerklicka, kan vara lite krångligt i början men är super när man är inne i det!

På samma sätt kan du scrolla genom att dra med två fingrar på styrplattan, om det inte är inställt från början så kan man klicka i den rutan på samma sida i systeminställningar.

(Och skulle du nu fått med Snow Leopard till datorn så kan det vara vissa skillnader)

Och ett till tips är att Quicksilver är ett helt underbart program! Ett måste att ladda hem!
Jag kan knappt starta ett program eller öppna en fil på vanliga sättet...

Senast ändrad:

Det var redan iklickat men det händer ändå inget när jag klickar med två fingrar:crazy:

Okej...
Du klickar på den övre delen av styrplattan, alltså den stora delen?
Du klickar "snabbt" och håller inte nere fingrarna?

Om du nu har klickat på den lilla nedersta delen (knappen) så är det bara en onödig "gammelmodighet", på de nyare dyrare macbookmodeller så är det bara en styrplatta, ingen knapp till.

Jämför
Macbook:
http://images.apple.com/euro/macbook/images/overview_hero2_20090527.png
Macbook Pro:
http://images.apple.com/euro/macbookpro/images/overview-gallery2-20090608.png

Senast ändrad:

Klickar på styrplattan men ska försöka lite till:D
Scrollningen funkar utmärkt iaf:laugh:

Har den första, alltså inte pro:)

Du kan ju prova att klicka ut och i den rutan för att se om det funkar då.
Annars kan det kanske vara nybörjarproblem bara, mina föräldrar har fortfarande problem när de ska använda min dator...

Om du måste göra några högerklickningar innan det börjar funka så kan du hålla ner knappen det står "control" på samtidigt som du klickar!

Insåg precis att man kan "högerklicka" genom att hålla ner ctrl och klicka på knappen:banana:

Bra, jag skrev precis till det också! ;)

Men sen kan du komma ihåg att ska du kopiera text mm så är det command(kringla)+c (osv) som gäller på Macbooken, inte ctrl.

Ja jag såg det nu:D

Kringlan har jag iaf koll på!

Tack för svar!:laugh:

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag... 2
Svar
23
· Visningar
1 702
Senast: hastflicka
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte... 2 3
Svar
53
· Visningar
9 211
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Vi som letar häst II