Två frågor...

Vimsan

Trådstartare
Efter många år bland hästar är det sällan man ser någon typ av utrustning som man inte har en aning om vad det är.
På väg hem från Malmö stannade bilen på E*O och där i en fynd låda hittade jag en "någonting" som varken jag eller Wimzis hade en aning om vad det var.
Tillverkare var chetak och den såg i första anblicken ut som en förbygel/brösta. Fast när man jämförde med en riktig förbygel så var den här gigantisk. Nja inte den första remmen som man fäster i sadelgjorde, den var kortare än en vanlig förbygel. Sen var det bara två lååååånga remmar som slutade med spännen, ja som dom på en förbygel.
VAD VAR DETTA?? :confused:
Vi funderade om det kunde vara någon typ av fast gaman men det låter ju inge vidare...

Fråga två.
I samma butik fanns det tredelade bett, både vanligt och pessoa, där mittdelen var delad och gick att vrida på. VARFÖR? På pessoat kan jag förstå det, då kan man ta i ena tygeln utan att det påverkar bettet på andra siden, men på ett vanligt tre-delat tränsbett.
Är det någon som har en aning...
Har letat bilder men inte hittat nått :crazy:

Sv: Två frågor...

Min första tanke är en uppkäksrem men det låter inte riktigt så. Alt ryggstycke. Men det blir konstigt om det satt spännen längst ut på de långa remmarna.

Fråga två förstår jag inte riktigt hur du menar att det gick att vrida på mittdelen. Du kanske kan försöka leta rätt på en bild?

Var det en thiedeman kanske?
Den ser ut som en vanlig martingal, med eller utan halsrem, men löper igenom bettringarna och bakåt mot ryttarens hand som en graman. Hakarna fästs i ringar på den vanliga tygeln ett par dm bakom bettet.

Betten med roterande mittdel/led kallas pinchless och tanken är att när leden roterar så kan inte hästen nypas i tungan. Vet dock inte hur bra det funkar...;)

Fast nu läste jag att det var tredelade bett...:o
Kanske någon slags Myler-kopia där man ska kunna "använda varje betthalva för sig" och kunna "lyfta bogen med ett tygeltag"?:smirk:

Googla på thiedeman och pinchless så hittar du säkert bilder på dem!:idea:

Senast ändrad:

Det låter som en Thiderman-tygel en sk. fast gramman man behöver bara ha en tygel i handen och på den finns det olika ringar som man knäpper fast hakarna i.
Kan ju även ha varit en travbrösta det finns sådna modeller mina svärföräldrar hade sådna till tävling.

Till Marwinette o pinky:
Det var inte en thiedemantygel, i så fall fäster man den in sadeln, inte på tyglarna.

En slags brösta kan det inte vara för remmarna var suuuuperlånga.

Bettet ja... jo tänk ett tredelat bett med droppe i mitten. Så sågar man itu mittdelen och stoppar in något där som gör att det går att vrida den, det stod en text över droppen men jag minns ju inte vad det stod ;)

Det var inte nån typ av Mylerbett då? De brukar ju ha en sån mittendel där varje sida kan snurras för sig själv. Har sett många sådana som reas ut nu på sistone. Finns många kopior också med samma funktion...

Nej, inget mylerbett, det var ett helt vanligt tredelat tränsbett och ett tredelat pessoa.

Wimzis!! Vart är du?? Du måste hjälpa till nu :D

Vimsan skrev:
Till Marwinette o pinky:
Det var inte en thiedemantygel, i så fall fäster man den in sadeln, inte på tyglarna.

En slags brösta kan det inte vara för remmarna var suuuuperlånga.

Bettet ja... jo tänk ett tredelat bett med droppe i mitten. Så sågar man itu mittdelen och stoppar in något där som gör att det går att vrida den, det stod en text över droppen men jag minns ju inte vad det stod ;)
Pinchless bett finns tredelade, är stolt ägare till ett sånt, som jag köpte i england. Här i sverige har jag bara sett vanliga tvådelade.

är det såhär du menar?

1130215g.jpg

Jag tror att det är nåt för dej å din häst:D
köp å prova..det är mitt råd...
puss:love:

JAAA! nästan :D
Det såg nästan ut så fast det var ingen smal "mittdel" i droppen.

Fast jag undrar om det bara är en rulle eller om det verkligen går att vrida det... Det ser bara ut som en rulle.... :crazy:

Senast ändrad:

Hjälptygeln, kan det ha varit en gogue? Googla efter en bild, den sitter från sadelgjorden, upp till ringar på ett nackstycke, ner genom bette och fäster sedan med hakar i remmen till sadelgjorden. Med kortare remmar och fäst i bettet istället kallas den chambon, om det känns igen...

Sassy: Nä, det var ingen gogue.

Hittade däremot den på www.globussport.se (går inte klistra in bild :( )

Där kallades den för trekantstygel eller wienertygel. Kunde inte hitta bild nån annanstans...Ska leta lite till.
Annars finns den i underkategorin hjälptyglar.

Sån har jag nog aldrig sett faktiskt.
Hur fäster man såna? Det ser ut som tiedeman utan halsring typ.

Om det är en sådan jag tänker på så fäster man dem i sadelgjorden, genom bettringarna och upp till sadeln. Effekt: en inspänning där hästen kan variera huvudhöjd bättre.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
685
Senast: cowgirl81
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 568
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
6 041
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade... 2
Svar
26
· Visningar
4 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Pyramider i Sverige

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Tar jag rätt beslut att avliva?