Två kvinnor omkom i olycka med timmerbil, hästekipage och personbil

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle kunder och arbetsgivare verkligen göra det?
Inte inom bussbranschen i alla fall, där kräver kunderna att jag ska ta mig fram exakt på tidtabell oavsett väder och trafiksituation.
Så jag kan, med relativt lång erfarenhet bakom ratten, säga att du har fel i att kunderna och arbetsgivarna skulle anpassa sig.

Tja jag vet ju bara hur det är att vara bussresenär. Ibland blir man stående vid hållplatsen och får glatt vänta på nästa buss och är det exempelvis halt väglag eller att bussen brakat ihop så är det väl bara att acceptera? Eller vad händer när ni inte håller deadline? Förutom sura bussresenärer som jag förstår kan vara det överhängande bekymret under arbetstid? Eller du kanske med resonerar som så att deadline går före människoliv och kör över hastighet eller gör riskabla omkörningar?

För det var väl därför man kunde vara mer hänsynslös som yrkeschaufför?

Eller så har jag heeelt fel och det är jordens undergång var gång man missar deadline med någon minut, isåfall så är ju det verkligen ett arbetsmiljöproblem utöver just den allmäna hälsofaran för liv och egendom.
 
Kör du lastbil själv? Det behövs inte 3 rakor för att köra om 3 traktorer, räcker med en lång med fri sikt, även om det kommer möte får man planera sin omkörning så man hinner på ett säkert sätt.

Inte så farligt att ligga bakom? Vill du betala böterna om du överskrider din körtid med en minut? Vill du bemöta sura kunder som skäller ut dig för att du är sen, även om det inte är ditt fel och de ej förstår trots att du förklarar vad som hänt? Vill du riskera att du inte kommer hem pga långsamtgående fordon som ej visar hänsyn och kön bakom bara växer?

Det är den vardagen en del chaufförer tyvärr få stå ut med, jag tillhör inte dom men även om jag inte gör det förstår jag problematiken de har.

Böter är bara pengar. Liv är oersättligt. Du är ansvarig för hur du för fram ditt fordon. Ingen annan.

Personligen skulle jag nog inte kunna leva med att ha orsakat någon annans död pga mitt felaktiga beslut i trafiken. Om det betyder att jag ligger bakom ett långsamtgående fordon tills jag kan köra om så är det ok. Kön bakom mig är faktiskt inte mitt problem, så länge jag inte låter den stressa mig.
 
Den här olyckan handlar egentligen väldigt lite om det djur som du tycks avsky som pesten, nämligen hästen.

Det handlar om en av alla de där bilisterna som kör om när det inte finns fri sikt, eller tillräckligt utrymme.
Har aldrig avskytt djur...fästingar undantagna. Och läser de vad jag initialt har skrivit så beror ju olyckan på en missbedömning.
 
Ja jag övervägde attt skriva ” inte alla lastbilschaufförer” och menade såklart alla som framför fordon som kan skada oskyddade trafikanter vilket var poängen jag ville framhärda men det är ju inte nådigt om man inte uttrycker allt superspecifikt. Jag kände väl att eftersom det var lastbilförares point of view som uttrycktes i generella ordalag behövde jag inte specificera det. Dessutom skrev jag väl ”mer hänsyn” utan att lägga värderingen i att verkligen noll och ingen som framför fordon med deadline visar hänsyn? Utan mer att om trafiken kräver det så får ju deadline och kunder osv anpassa sig till rådande läge.
Jag har inte fått min kristallkula än så jag vet hur du tänker och menar, jag får gå på den informationen som finns i kommentaren du skrev och det var det jag svarade på också. Det är aldrig fel att vara övertydlig i text för att minimera missförstånd.

Tyvärr funkar det inte så som du skriver, välkommen till verkligheten. Kunder anpassar sig inte, affärerna vill ha sina varor, mejeriet sin mjölk, apotek/sjukhus sin medicin och så mycket mer, listan kan göras lång. Kommer inte godset fram då vänder de sig till andra alternativ, oftast billigare och mycket troligt utländska alternativ.

Jag vet inte vart du fått att man inte kan visa hänsyn trots hinder på vägen. Det enda jag kan påminna mig om att jag personligen skrivit tidigare är att jag tagit upp viss problematik, jag har inte någonstans skrivit att man inte ska visa hänsyn bara för det. Om det är någon som tolkat in det så är det ett gravt missförstånd - hänsyn är A och O i trafiken och det går åt båda hållen, likväl trafikanter som oskyddade trafikanter.
 
Jag vet att ett djur som väger 6 till 10 ggr mer än kusken inte kan kontrolles till 100 % alltså agerar jag därefter.

Det säger ju ingenting om hur du agerar. Någon som vet mer om djur än deras ungefärliga vikt kan kanske ge dig lite tips på hur du bäst bör agera istället för att godtyckligt och krampaktikt kör på ditt eget race. Jag hör ju hur du försöker övertyga dig själv med en massa logik och uträkningar men det funkar ju sällan in real life, speciellt inte om djur är inblandat.
Men så är det ju som så att vissa människor jobbar med att köra långa sträckor med 4 eller fler hjul, andra människor jobbar med djur, exempelvis hästar som körs med vagn och räknas som fordon och har lika mycket rätt att ta sin plats på väg som andra trafikanter. Jag tycker inte att det är svårt att visa hänsyn och anpassa med gas och broms till rådande väglag och trafiksituation. Blir jag sen ber jag om ursäkt men kan förklara varför, exempelvis var det ett långsamtgående fordon som blockerade vägen. Klarar man inte den stressen ska man kanske hålla sig till att färdas kollektivt med goda tidsmarginaler
 
Tja jag vet ju bara hur det är att vara bussresenär. Ibland blir man stående vid hållplatsen och får glatt vänta på nästa buss och är det exempelvis halt väglag eller att bussen brakat ihop så är det väl bara att acceptera? Eller vad händer när ni inte håller deadline? Förutom sura bussresenärer som jag förstår kan vara det överhängande bekymret under arbetstid? Eller du kanske med resonerar som så att deadline går före människoliv och kör över hastighet eller gör riskabla omkörningar?

För det var väl därför man kunde vara mer hänsynslös som yrkeschaufför?

Eller så har jag heeelt fel och det är jordens undergång var gång man missar deadline med någon minut, isåfall så är ju det verkligen ett arbetsmiljöproblem utöver just den allmäna hälsofaran för liv och egendom.

Tycker du inte att sura resenärer är just ett tecken på att dom inte accepterar? Det kan vara allt från sura blickar till regelrätta utställningar. Hot är inte ovanligt, jag har flertalet kollegor som har blivit misshandlade för att dom inte håller tiden. Skitsnack på nätet förekommer ofta, samt klagomål inringda till arbetsgivaren eller huvudmannen.

Jag har aldrig påstått att jag anser att det är rätt att köra vårdslöst. Du har påstått att kunder och arbetsgivare inte bryr sig om dom blir sena/får sina varor sent och det är fel.
 
Skulle kunder och arbetsgivare verkligen göra det?
Inte inom bussbranschen i alla fall, där kräver kunderna att jag ska ta mig fram exakt på tidtabell oavsett väder och trafiksituation.
Så jag kan, med relativt lång erfarenhet bakom ratten, säga att du har fel i att kunderna och arbetsgivarna skulle anpassa sig.
Här i gbg så fungerar bussar på det sättet iallafall att dom faktiskt inte stannar inte bussarna vid alla hållplatser ibland pga vädret. Pga att dom kört för långsamt pga väderförhållanden osv. Dom har blivit tillsagda av arbetsgivaren att om dom är sena tex pga väder eller vad som helst så ska dom sätta "ej i trafik" och köra förbi hållplatser och köra ikapp tidtabellen på det sättet. Här riskerar dom inga liv iallafall genom att till varje pris hålla tiderna.
 
Jag har inte fått min kristallkula än så jag vet hur du tänker och menar, jag får gå på den informationen som finns i kommentaren du skrev och det var det jag svarade på också. Det är aldrig fel att vara övertydlig i text för att minimera missförstånd.

Tyvärr funkar det inte så som du skriver, välkommen till verkligheten. Kunder anpassar sig inte, affärerna vill ha sina varor, mejeriet sin mjölk och så mycket mer, listan kan göras lång. Kommer inte godset fram då vänder de sig till andra alternativ, oftast billigare och mycket troligt utländska alternativ.

Jag vet inte vart du fått att man inte kan visa hänsyn trots hinder på vägen. Det enda jag kan påminna mig om att jag personligen skrivit tidigare är att jag tagit upp viss problematik, jag har inte någonstans skrivit att man inte ska visa hänsyn bara för det. Om det är någon som tolkat in det så är det ett gravt missförstånd - hänsyn är A och O i trafiken och det går åt båda hållen, likväl trafikanter som oskyddade trafikanter.


Ok, jag trodde det var det du inte höll med mig om så därför svarade jag som jag gjorde, jag tog för givet attdu läst min kommentar innan denna och var med på vilken poäng jag ville föra fram.
 
Jag alltså, vill du göra dig dum och inte förstå att jag givetvis fått in ett för mkt inte i texten så är ju det upp till dig :up:
Jag är ingen tankeläsare och jag känner inte dig så jag kan omöjligt veta, även om det nu må va ett inte för mycket så är det inget jag personligen behöver lära mig. Du kanske missade att jag inte skrev om mig själv utan mer generellt?
 
Min erfarenhet är att moppebilar, cyklister och annan långsamtgående trafik vanligtvis INTE går åt sidan och släpper fram bakomvarande trafik. De som gör det är guld värda, men fortfarande är dessa i minoritet.
Men dom måste också ha något ställe att släppa fram på, finns inga vägar att köra in på osv så får man faktiskt ha lite tålamod och vänta på att dom har möjlighet att köra åt sidan. Jag är mycket ute och kör och det är faktiskt sällan som långsamtgående fordon av något slag vägrar släppa fram om dom kan och tycker det är säkert.
 
Jag är ingen tankeläsare och jag känner inte dig så jag kan omöjligt veta, även om det nu må va ett inte för mycket så är det inget jag personligen behöver lära mig. Du kanske missade att jag inte skrev om mig själv utan mer generellt?
Hur ska jag veta att du skrev generellt?

Jag som ju faktiskt har arbetat som yrkeschaufför själv och har en partner som arbetar som lastbilschaufför har ju lite insyn jag med. Han skulle aldrig någonsin göra en dum omkörning för att komma i tid till lastning. Och skulle körtiden ta slut pga detta så får någon, kollega eller chefen själv, komma och hämta upp honom.

Det är liksom inte svårare än så. Man kan inte riskera andras liv för att man har bråttom i jobbet.
 
Här i gbg så fungerar bussar på det sättet iallafall att dom faktiskt inte stannar inte bussarna vid alla hållplatser ibland pga vädret. Pga att dom kört för långsamt pga väderförhållanden osv. Dom har blivit tillsagda av arbetsgivaren att om dom är sena tex pga väder eller vad som helst så ska dom sätta "ej i trafik" och köra förbi hållplatser och köra ikapp tidtabellen på det sättet. Här riskerar dom inga liv iallafall genom att till varje pris hålla tiderna.

Vi får bara åka förbi hållplatser som inte går att stanna på pga halka. Är vi så pass sena att vi riskerar våra raster, ställer man in hela sträckan åt ena eller andra hållet. Men absolut inte hoppa över hållplatser.
 
Ok, jag trodde det var det du inte höll med mig om så därför svarade jag som jag gjorde, jag tog för givet attdu läst min kommentar innan denna och var med på vilken poäng jag ville föra fram.
Ibland rör sig buke lite snabbt och jag hänger inte riktigt med på allt som skrivs även om jag försöker läsa ikapp, det kan hända att jag missar texter, jag är långt ifrån perfekt men försöker göra mitt bästa. Ingen skada skedd, då har vi rett ut att vi egentligen tänker liknande i alla fall. :up:
 
Men dom måste också ha något ställe att släppa fram på, finns inga vägar att köra in på osv så får man faktiskt ha lite tålamod och vänta på att dom har möjlighet att köra åt sidan. Jag är mycket ute och kör och det är faktiskt sällan som långsamtgående fordon av något slag vägrar släppa fram om dom kan och tycker det är säkert.

Så bra för dig. Så ser det inte ut överallt.
 
Vi får bara åka förbi hållplatser som inte går att stanna på pga halka. Är vi så pass sena att vi riskerar våra raster, ställer man in hela sträckan åt ena eller andra hållet. Men absolut inte hoppa över hållplatser.
Här tänker dom iallafall på liv och hållbarhet i trafiken. Gbg är hopplöst nu trafikmässigt men då är det ju något dom är bra på iallafall. Kanske beror på också att många av chaufförerna här vägrar att köra så dom riskerar något.
 
Så bra för dig. Så ser det inte ut överallt.
Nej, det är synd att folk är så stressade och ser så lågt värde på liv att dom måste riskera dumma omkörningar istället för att vänta tills det går att köra om på säkra sätt. Många ska inte vara på vägarna helt enkelt.

Måste man ligga och krypköra i flera km så får man göra det om det är för riskabelt att köra om, svårare än så är det inte. Anser man att liv är värt att riskera för en omkörning har man inte på vägarna att göra. Har folk lite tålamod så ser dom också att långsamtgående fordonen oftast gör sitt bästa för att inte vara i vägen för mycket.
 
Nej, det är synd att folk är så stressade och ser så lågt värde på liv att dom måste riskera dumma omkörningar istället för att vänta tills det går att köra om på säkra sätt. Många ska inte vara på vägarna helt enkelt.

Måste man ligga och krypköra i flera km så får man göra det om det är för riskabelt att köra om, svårare än så är det inte.

Ja, eller är så egotrippade att man inte går åt sidan när möjlighet finns och släpper fram fordon som ligger bakom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Två personbilar kolliderade på väg 23 i Hästveda – och en stund senare skedde en ny olycka med en personbil med hästsläp. Ingen person...
Svar
0
· Visningar
319
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Lokaltidningen Avenyn) Tre personer skadades och en häst sprang lös på E6:an efter att en olycka inträffade i höjd med avfarten till...
Svar
0
· Visningar
677
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp