- Svar: 176
- Visningar: 10 117
Tre hästekipage, en timmerbil och en personbil kolliderade i en allvarlig trafikolycka på E45.an söder om Brunflo på torsdagseftermiddagen. Två kvinnor omkom.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skulle kunder och arbetsgivare verkligen göra det?
Inte inom bussbranschen i alla fall, där kräver kunderna att jag ska ta mig fram exakt på tidtabell oavsett väder och trafiksituation.
Så jag kan, med relativt lång erfarenhet bakom ratten, säga att du har fel i att kunderna och arbetsgivarna skulle anpassa sig.
Jag vet inte hur många ggr man mött 2 hästekipage, på det ena en kvinna ngt över trettio och på den andra en flicka inte 15....finns alltså anledning till försiktighetVad bra att du har åsikter. Det märks verkligen!
Kör du lastbil själv? Det behövs inte 3 rakor för att köra om 3 traktorer, räcker med en lång med fri sikt, även om det kommer möte får man planera sin omkörning så man hinner på ett säkert sätt.
Inte så farligt att ligga bakom? Vill du betala böterna om du överskrider din körtid med en minut? Vill du bemöta sura kunder som skäller ut dig för att du är sen, även om det inte är ditt fel och de ej förstår trots att du förklarar vad som hänt? Vill du riskera att du inte kommer hem pga långsamtgående fordon som ej visar hänsyn och kön bakom bara växer?
Det är den vardagen en del chaufförer tyvärr få stå ut med, jag tillhör inte dom men även om jag inte gör det förstår jag problematiken de har.
Har aldrig avskytt djur...fästingar undantagna. Och läser de vad jag initialt har skrivit så beror ju olyckan på en missbedömning.Den här olyckan handlar egentligen väldigt lite om det djur som du tycks avsky som pesten, nämligen hästen.
Det handlar om en av alla de där bilisterna som kör om när det inte finns fri sikt, eller tillräckligt utrymme.
Jag har inte fått min kristallkula än så jag vet hur du tänker och menar, jag får gå på den informationen som finns i kommentaren du skrev och det var det jag svarade på också. Det är aldrig fel att vara övertydlig i text för att minimera missförstånd.Ja jag övervägde attt skriva ” inte alla lastbilschaufförer” och menade såklart alla som framför fordon som kan skada oskyddade trafikanter vilket var poängen jag ville framhärda men det är ju inte nådigt om man inte uttrycker allt superspecifikt. Jag kände väl att eftersom det var lastbilförares point of view som uttrycktes i generella ordalag behövde jag inte specificera det. Dessutom skrev jag väl ”mer hänsyn” utan att lägga värderingen i att verkligen noll och ingen som framför fordon med deadline visar hänsyn? Utan mer att om trafiken kräver det så får ju deadline och kunder osv anpassa sig till rådande läge.
Jag vet att ett djur som väger 6 till 10 ggr mer än kusken inte kan kontrolles till 100 % alltså agerar jag därefter.
Tja jag vet ju bara hur det är att vara bussresenär. Ibland blir man stående vid hållplatsen och får glatt vänta på nästa buss och är det exempelvis halt väglag eller att bussen brakat ihop så är det väl bara att acceptera? Eller vad händer när ni inte håller deadline? Förutom sura bussresenärer som jag förstår kan vara det överhängande bekymret under arbetstid? Eller du kanske med resonerar som så att deadline går före människoliv och kör över hastighet eller gör riskabla omkörningar?
För det var väl därför man kunde vara mer hänsynslös som yrkeschaufför?
Eller så har jag heeelt fel och det är jordens undergång var gång man missar deadline med någon minut, isåfall så är ju det verkligen ett arbetsmiljöproblem utöver just den allmäna hälsofaran för liv och egendom.
Jag alltså, vill du göra dig dum och inte förstå att jag givetvis fått in ett för mkt inte i texten så är ju det upp till digVarför ska jag lära mig att inte lyssna på kunder som inte skäller? Det är väl dom kunderna man om något ska lyssna på just för att de inte skäller.
Här i gbg så fungerar bussar på det sättet iallafall att dom faktiskt inte stannar inte bussarna vid alla hållplatser ibland pga vädret. Pga att dom kört för långsamt pga väderförhållanden osv. Dom har blivit tillsagda av arbetsgivaren att om dom är sena tex pga väder eller vad som helst så ska dom sätta "ej i trafik" och köra förbi hållplatser och köra ikapp tidtabellen på det sättet. Här riskerar dom inga liv iallafall genom att till varje pris hålla tiderna.Skulle kunder och arbetsgivare verkligen göra det?
Inte inom bussbranschen i alla fall, där kräver kunderna att jag ska ta mig fram exakt på tidtabell oavsett väder och trafiksituation.
Så jag kan, med relativt lång erfarenhet bakom ratten, säga att du har fel i att kunderna och arbetsgivarna skulle anpassa sig.
Jag har inte fått min kristallkula än så jag vet hur du tänker och menar, jag får gå på den informationen som finns i kommentaren du skrev och det var det jag svarade på också. Det är aldrig fel att vara övertydlig i text för att minimera missförstånd.
Tyvärr funkar det inte så som du skriver, välkommen till verkligheten. Kunder anpassar sig inte, affärerna vill ha sina varor, mejeriet sin mjölk och så mycket mer, listan kan göras lång. Kommer inte godset fram då vänder de sig till andra alternativ, oftast billigare och mycket troligt utländska alternativ.
Jag vet inte vart du fått att man inte kan visa hänsyn trots hinder på vägen. Det enda jag kan påminna mig om att jag personligen skrivit tidigare är att jag tagit upp viss problematik, jag har inte någonstans skrivit att man inte ska visa hänsyn bara för det. Om det är någon som tolkat in det så är det ett gravt missförstånd - hänsyn är A och O i trafiken och det går åt båda hållen, likväl trafikanter som oskyddade trafikanter.
Jag är ingen tankeläsare och jag känner inte dig så jag kan omöjligt veta, även om det nu må va ett inte för mycket så är det inget jag personligen behöver lära mig. Du kanske missade att jag inte skrev om mig själv utan mer generellt?Jag alltså, vill du göra dig dum och inte förstå att jag givetvis fått in ett för mkt inte i texten så är ju det upp till dig
Men dom måste också ha något ställe att släppa fram på, finns inga vägar att köra in på osv så får man faktiskt ha lite tålamod och vänta på att dom har möjlighet att köra åt sidan. Jag är mycket ute och kör och det är faktiskt sällan som långsamtgående fordon av något slag vägrar släppa fram om dom kan och tycker det är säkert.Min erfarenhet är att moppebilar, cyklister och annan långsamtgående trafik vanligtvis INTE går åt sidan och släpper fram bakomvarande trafik. De som gör det är guld värda, men fortfarande är dessa i minoritet.
Hur ska jag veta att du skrev generellt?Jag är ingen tankeläsare och jag känner inte dig så jag kan omöjligt veta, även om det nu må va ett inte för mycket så är det inget jag personligen behöver lära mig. Du kanske missade att jag inte skrev om mig själv utan mer generellt?
Här i gbg så fungerar bussar på det sättet iallafall att dom faktiskt inte stannar inte bussarna vid alla hållplatser ibland pga vädret. Pga att dom kört för långsamt pga väderförhållanden osv. Dom har blivit tillsagda av arbetsgivaren att om dom är sena tex pga väder eller vad som helst så ska dom sätta "ej i trafik" och köra förbi hållplatser och köra ikapp tidtabellen på det sättet. Här riskerar dom inga liv iallafall genom att till varje pris hålla tiderna.
Ibland rör sig buke lite snabbt och jag hänger inte riktigt med på allt som skrivs även om jag försöker läsa ikapp, det kan hända att jag missar texter, jag är långt ifrån perfekt men försöker göra mitt bästa. Ingen skada skedd, då har vi rett ut att vi egentligen tänker liknande i alla fall.Ok, jag trodde det var det du inte höll med mig om så därför svarade jag som jag gjorde, jag tog för givet attdu läst min kommentar innan denna och var med på vilken poäng jag ville föra fram.
Men dom måste också ha något ställe att släppa fram på, finns inga vägar att köra in på osv så får man faktiskt ha lite tålamod och vänta på att dom har möjlighet att köra åt sidan. Jag är mycket ute och kör och det är faktiskt sällan som långsamtgående fordon av något slag vägrar släppa fram om dom kan och tycker det är säkert.
Här tänker dom iallafall på liv och hållbarhet i trafiken. Gbg är hopplöst nu trafikmässigt men då är det ju något dom är bra på iallafall. Kanske beror på också att många av chaufförerna här vägrar att köra så dom riskerar något.Vi får bara åka förbi hållplatser som inte går att stanna på pga halka. Är vi så pass sena att vi riskerar våra raster, ställer man in hela sträckan åt ena eller andra hållet. Men absolut inte hoppa över hållplatser.
Nej, det är synd att folk är så stressade och ser så lågt värde på liv att dom måste riskera dumma omkörningar istället för att vänta tills det går att köra om på säkra sätt. Många ska inte vara på vägarna helt enkelt.Så bra för dig. Så ser det inte ut överallt.
Nej, det är synd att folk är så stressade och ser så lågt värde på liv att dom måste riskera dumma omkörningar istället för att vänta tills det går att köra om på säkra sätt. Många ska inte vara på vägarna helt enkelt.
Måste man ligga och krypköra i flera km så får man göra det om det är för riskabelt att köra om, svårare än så är det inte.