Två kvinnor omkom i olycka med timmerbil, hästekipage och personbil

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tycker du inte att sura resenärer är just ett tecken på att dom inte accepterar? Det kan vara allt från sura blickar till regelrätta utställningar. Hot är inte ovanligt, jag har flertalet kollegor som har blivit misshandlade för att dom inte håller tiden. Skitsnack på nätet förekommer ofta, samt klagomål inringda till arbetsgivaren eller huvudmannen.

Jag har aldrig påstått att jag anser att det är rätt att köra vårdslöst. Du har påstått att kunder och arbetsgivare inte bryr sig om dom blir sena/får sina varor sent och det är fel.

Nej nej nej. Jag skrev i min naiva tro att arbetsgivare och kunder skulle anpassa sig. Jag vet kanske för lite om branchen så jag ska inte uttala mig för häftigt här nu, men om jag fattat rätt så har väl arbetsmiljön försämrats för yrkeschaffisar, om det även innebär fara för liv så måste ju något ändras i systemet eftersom det inte funkar.
Sen tänker jag mig att deadline måste ju ändras årstidsvis speciellt här i sverige med olika väglag? Och om inte var går man för att framföra sina åsikter och få till en ändring? Under en tråd om en hemsk och tragisk olycka, där aggressiv körning rättfärdigas och olycksoffer skuldbeläggs?

Alltso for real. Förstå om man själv varit med om en olycka till häst pga aggressiv körning och så ska man behöva läsa det här? Skämmes!
 
Här tänker dom iallafall på liv och hållbarhet i trafiken. Gbg är hopplöst nu trafikmässigt men då är det ju något dom är bra på iallafall. Kanske beror på också att många av chaufförerna här vägrar att köra så dom riskerar något.

Nu hittar du på lite egna saker, så vi lägger ner den diskussionen.
 
Hur ska jag veta att du skrev generellt?

Jag som ju faktiskt har arbetat som yrkeschaufför själv och har en partner som arbetar som lastbilschaufför har ju lite insyn jag med. Han skulle aldrig någonsin göra en dum omkörning för att komma i tid till lastning. Och skulle körtiden ta slut pga detta så får någon, kollega eller chefen själv, komma och hämta upp honom.

Det är liksom inte svårare än så. Man kan inte riskera andras liv för att man har bråttom i jobbet.
Se det fetmarkerade i citatet nedan:

Det är den vardagen en del chaufförer tyvärr få stå ut med, jag tillhör inte dom men även om jag inte gör det förstår jag problematiken de har.

Jag tyckte jag var tydlig där med att det var så det kunde vara för andra och att det inte gällde mig, men nu förstår jag att så var inte fallet.

Jag har inte någonstans skrivit att man inte ska visa hänsyn eller riskera andras liv pga att man har bråttom i jobbet.
Det jag förespråkat hela tiden är att visa hänsyn och att det går åt båda håll.
 
Ja, eller är så egotrippade att man inte går åt sidan när möjlighet finns och släpper fram fordon som ligger bakom.
Den är en klassiker, speciellt i rusningstider och de åker förbi p-ficka efter p-ficka och kön bara växer bakom, likaså irritationen, vilket i sin tur kan leda till en del idiotomkörningar.
 
Nej nej nej. Jag skrev i min naiva tro att arbetsgivare och kunder skulle anpassa sig. Jag vet kanske för lite om branchen så jag ska inte uttala mig för häftigt här nu, men om jag fattat rätt så har väl arbetsmiljön försämrats för yrkeschaffisar, om det även innebär fara för liv så måste ju något ändras i systemet eftersom det inte funkar.
Sen tänker jag mig att deadline måste ju ändras årstidsvis speciellt här i sverige med olika väglag? Och om inte var går man för att framföra sina åsikter och få till en ändring? Under en tråd om en hemsk och tragisk olycka, där aggressiv körning rättfärdigas och olycksoffer skuldbeläggs?

Alltso for real. Förstå om man själv varit med om en olycka till häst pga aggressiv körning och så ska man behöva läsa det här? Skämmes!

Nej, de anpassar sig inte. På bussidan är vi säkra på så vis att vi är anställda, vi kan inte bli av med jobbet för att vi är sena. På lastbilssidan tror jag man ofta är egen och då är du utbytbar. Dvs kör du inte enligt de tider du fått, kan du inte räkna med att få köra åt dom mer.
Vi går till våran trafikplanerare, oftast utan resultat. Det är rätt ofta vi får vända oss till facket, skriva tillbudsrapporter på stress och på så vis tvinga fram en förändring.
 
Ja, eller är så egotrippade att man inte går åt sidan när möjlighet finns och släpper fram fordon som ligger bakom.
Med den synen du har på dom så förstår jag att du inte ser hur dom försöker. Så tråkig attityd mot sådana fordon har oftast folk som är stressade och anser sig ha mera rätt till vägen än andra. Skaffa lite tålamod och förståelse för andra trafikanter som vistas på vägarna så kanske du faktiskt ser deras situation och ser att dom gör sitt bästa dom också och inte vill förstöra någons dag.
 
Ja, eller är så egotrippade att man inte går åt sidan när möjlighet finns och släpper fram fordon som ligger bakom.

Väldigt sällan man framför häst i trafiken med en egotrippad inställning
Jag vet inte hur många ggr man mött 2 hästekipage, på det ena en kvinna ngt över trettio och på den andra en flicka inte 15....finns alltså anledning till försiktighet

Vad trevligt, nästa gång kan du ju stanna, stänga av motorn och veva ned rutan, alltid trevligt när man får se en människa bakom ratten och kan tacka för den visade hänsynen!

Som upplagt för ett trevligt möte! 😍
 
Med den synen du har på dom så förstår jag att du inte ser hur dom försöker. Så tråkig attityd mot sådana fordon har oftast folk som är stressade och anser sig ha mera rätt till vägen än andra. Skaffa lite tålamod och förståelse för andra trafikanter som vistas på vägarna så kanske du faktiskt ser deras situation och ser att dom gör sitt bästa dom också och inte vill förstöra någons dag.

Nu sitter du och hittar på igen :D
 
Väldigt sällan man framför häst i trafiken med en egotrippad inställning


Vad trevligt, nästa gång kan du ju stanna, stänga av motorn och veva ned rutan, alltid trevligt när man får se en människa bakom ratten och kan tacka för den visade hänsynen!

Som upplagt för ett trevligt möte! 😍

Vet du, det finns fler långsamtgående fordon i trafiken än hästar. Och det är dom jag och de andra pratar om. Moppebilar, cyklister osv.
 
Nu sitter du och hittar på igen :D
?? Som sagt, vissa ska inte vara på vägarna och så som du skriver så är det otäckt att du kör buss. Är man inte ens kapabel till att öppna ögonen och se på sina egna brister och sin egen attityd till andra människor ska man kanske hålla sig borta från yrken som är såpass riskfyllda.
 
:confused:Väldigt sällan man har en egotrippad inställning i trafik till häst. Den måste du verkligen förklara!
Hur mycket avsky måste man inte ha för en grupp människor för att kunna avhumanisera dom på det sättet?
Avfärda alla till eller med häst som ett visst negativt attribut? Hello, är det någon hemma?! :confused:
 
?? Som sagt, vissa ska inte vara på vägarna och så som du skriver så är det otäckt att du kör buss. Är man inte ens kapabel till att öppna ögonen och se på sin egen attityd till andra människor ska man kanske hålla sig borta från yrken som är såpass riskfyllda.

Mina resenärer håller inte med dig och det är dom jag kör åt. Så vad du, som baserar dina åsikter om mig på vilda fantasier tycker, är inte nått jag lägger värde i. Sorry!
 
Vet du, det finns fler långsamtgående fordon i trafiken än hästar. Och det är dom jag och de andra pratar om. Moppebilar, cyklister osv.

Ja nä, jag känner mig inte egotrippad när jag motionerar eller cyklar på vägen heller. Snarare orolig att någon i bil framför den på ett egotrippat vis som innebär fara för mig som oskyddad trafikant. ( villet jag pratat om tidigare men det missade du säkert bara )
 
Mina resenärer håller inte med dig och det är dom jag kör åt. Så vad du som baserar dina åsikter om mig på vilda fantasier tycker, är inte nått jag lägger värde i. Sorry!
Och du sitter och pratar med dom om din syn på andra? Tror knappast det. Den korta stunden dom är på bussen hinner dom nog inte upptäcka din attityd utan märker den nog bara när det är försent.

Och för övrigt eftersom du har svårt att förstå vad jag får mina åsikter ifrån så är det det du sitter här och skriver.
 
Problemet är väl att vissa är rädda för konstruktiv kritik och överreagerar som svar. Svarta får finns i alla läger. Mycket av problematiken hänger samman med 2 saker
1 Att de flesta bilister inte har vana med hästar i trafiken, inte inser att det handlar om opålitliga djur.
(att många som framför långsamma fordon inte inser problemen detta skapar för övriga trafikanter)
2 Att de som framför hästarna inte inser detta faktum och inte agerar utifrån detta.
 
Måste man ligga och krypköra i flera km så får man göra det om det är för riskabelt att köra om, svårare än så är det inte.
Eller så kan bromsklossen längst fram flytta på sig så fort möjlighet ges och släppa fram trafiken bakom, svårare än så är det inte. Såvida det inte är väglaget som gör att det inte går att köra fortare då är det en annan femma.

Grundreglerna i trafiken innebär att du ska: Inte i onödan hindra eller störa. Visa hänsyn till dem som bor eller uppehåller sig på vägen. Iaktta omsorg och varsamhet med hänsyn till omständigheterna.
 
Och du sitter och pratar med dom om din syn på andra? Tror knappast det. Den korta stunden dom är på bussen hinner dom nog inte upptäcka din attityd utan märker den nog bara när det är försent.

Dom åker med mig flera gånger/v och har gjort i flera år, så vi känner varandra rätt bra vid det här laget. Du vet faktiskt inte alls min attityd, eftersom du inte ens vet vad jag har skrivit.
 
?? Som sagt, vissa ska inte vara på vägarna och så som du skriver så är det otäckt att du kör buss. Är man inte ens kapabel till att öppna ögonen och se på sina egna brister och sin egen attityd till andra människor ska man kanske hålla sig borta från yrken som är såpass riskfyllda.

Och serviceinriktade jobb ska man kanske inte heller söka sig till
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Två personbilar kolliderade på väg 23 i Hästveda – och en stund senare skedde en ny olycka med en personbil med hästsläp. Ingen person...
Svar
0
· Visningar
319
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Lokaltidningen Avenyn) Tre personer skadades och en häst sprang lös på E6:an efter att en olycka inträffade i höjd med avfarten till...
Svar
0
· Visningar
677
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp