Två trasiga koppel - ett långt?

escodobe

Trådstartare
För ett gäng år sedan köpte jag ett dyrt läderkoppel, vars hake råkade gå sönder efter bara ett par veckor, koppeländen var först flätad och sedan nitad så för att få loss trasiga haken var jag tvungen(Nåja, jag borde ha tänkt efter före) att skära sönder den. Men sen kunde jag inte sätta dit någon hake. På ena biten finns ett "fläthål" fast efter så finns det bara ca 3 cm läder.

I helgen gick mitt andra svindyra läderkoppel av (annat märke:angel:). Lädret gav sig i mitten av handtaget, det satt en ring där och när den uppbundna hunden kastade sig i selen med full kraft så gick det av.... (Jag muttrade ett par sura ord om exet, hans avståndsbedömning och pinnlek med en uppbunden hund:mad:)
Denna gång var handtaget bara flätat, det finns ett fläthål efter fläthålet är det ca 20 cm koppel Skulle jag bara göra ett nytt hål blir kopplet för kort (typ 130 cm) och de 20 cm är för kort för att göra ett handtag av.

Jag har alltså ett koppel med bra handtag och ett koppel med bra hake.

Det borde inte vara omöjligt att fästa ihop bägge delarna till ett långt koppel. Ska jag skära bort den nitade delen på den ena, göra fler "fläthål" och försöka fläta ihop dom? Ska jag lämna in dom (vart?) och nita eller sy ihop de? Lösningen måste dessutom hålla för en hund på nästan 50 kg.

Eller ska jag bara gräva ett djupare hål i plånboken och morra inombords när försäljaren säger käcka saker som "håller resten av ditt liv"?

Senast ändrad:
Sv: Två trasiga koppel - ett långt?

Strunta i läderkoppel och köp ett nylonrep på bauhas för några tior. Fäst i lämplig hake med hjälp av lämpliga knutar. Tada!

Vill man ha det bekvämt kan man alltid klä "handtagsöglan" med tyg eller nått.

Ja, jag vet att nylon är hållbart. Har flera nylonkoppel. Men det blir blöt och eländigt att hålla i när det regnar, det luktar skunk efter ett tag och är inte i närheten av lika bekvämt att hålla i, jag har handtaget runt vristen och håller oftast i själva koppeldelen. För att inte tala om den utseendemässiga biten.

Grimskaft brukar ju också vara ganska poppis ^^ Blir dock kanske för kort för dig?
Men vikten ska det ju med lätthet tåla iallafall :)

Faktum med att jag har grimskaft, jag använde det på den tiden jag bara hade koppel när hundarna skulle gå nära mig och då var längden inte betydelsefull. Men nu vill jag ha ett på i alla fall 200cm. Annars hade jag bara flätat ett nytt handtag av kopplet jag har så att säga.

Ah, att koppel ska se bra ut är jag alldeles för bonnig för att inse:D

Jag säger bara Kenjan... Sambon blev vansinnig på mig när jag tappade schäfern (med detta koppel) och han kom tillbaka koppellös... :o Men annars tycker jag nog att fläta ihop låter som den bästa idén!

Senast ändrad:

Bra och bra. Utseendesnobb är det sista jag är. Jag vill ha ett svart koppel utan bjäfs. Som håller sig svart och inte tappar färgen, blir brunfärgad av lera, fransar sig osv. Som inte blir genomsurt i regn eller börjar lukta illa. Som inte ger brännskador eller skär in i fingrarna.

Nylonkoppel kostar 50 spänn stycket typ, jag har ett helt gäng jag i princip kasserat en efter en eftersom jag irriterat mig på dem. (Och för att det var omöjligt att ha någonting av läder hemma under flera år) Det var enda ljusglimten när gammeltiken dog, äntligen,äntligen kunde jag ha ett läderkoppel igen.

Jag är en snål djävel - det ska till för att jag ska lägga över 300 spänn på ett koppel när jag kan få ett för 50 spänn, att jag gör det säger något om hur mycket trevligare jag tyckr läderkoppel är till skillnad mot nylon.

Senast ändrad:

Vilket är hållbarast? Fläta, sy eller nita? Eller en kombination?

Att sy ihop dem kostar ca 200 hos en sadelmakare. Ett nytt ligger nog mellen 200-400 kr beroende på vad och vart jag köper. Funderar på om man skulle försöka sig på att fläta dem? Vad behöver man för att skära fläthål i ganska tjockt läder (och det är segt läder, inte sådant där pressat läderliknade grej med hård yta som en del billiga "läderkoppel" är)?

Köp ett svart lädergrimskaft, är ju kraftigare hake på dom så då kommer det förhoppningsvis hålla. Annars säger jag som de andra, fläta ihop det. :)

Jag brukar använda en morakniv och ibland hjälpt till med en gardenasax när jag har gjort hål i mina trasiga läderkoppel för att fläta ihop dem, de kanske inte är de smidigaste verktygen för ändamålet, men det fungerar.

Jag hade lämnat in det hos skomakare och fått det ihopsytt där, för då borde det bli starkt nog. Jag tror det är svårt att hitta en lösning på det utan att försvaga det själv, och skomakaren brukar inte ta många kronor för ett sy ihop saker på det viset.

/Camilla

Liknande trådar

G
Övr. Hund Är ute efter ett läderkoppel, har tittat i varje djuraffär som säljer hundgrejjer (6 st) och Ingen har läderkopplet som jag är ute...
Svar
10
· Visningar
1 757
Senast: Kaaarin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka