För ett gäng år sedan köpte jag ett dyrt läderkoppel, vars hake råkade gå sönder efter bara ett par veckor, koppeländen var först flätad och sedan nitad så för att få loss trasiga haken var jag tvungen(Nåja, jag borde ha tänkt efter före) att skära sönder den. Men sen kunde jag inte sätta dit någon hake. På ena biten finns ett "fläthål" fast efter så finns det bara ca 3 cm läder.
I helgen gick mitt andra svindyra läderkoppel av (annat märke
). Lädret gav sig i mitten av handtaget, det satt en ring där och när den uppbundna hunden kastade sig i selen med full kraft så gick det av.... (Jag muttrade ett par sura ord om exet, hans avståndsbedömning och pinnlek med en uppbunden hund
)
Denna gång var handtaget bara flätat, det finns ett fläthål efter fläthålet är det ca 20 cm koppel Skulle jag bara göra ett nytt hål blir kopplet för kort (typ 130 cm) och de 20 cm är för kort för att göra ett handtag av.
Jag har alltså ett koppel med bra handtag och ett koppel med bra hake.
Det borde inte vara omöjligt att fästa ihop bägge delarna till ett långt koppel. Ska jag skära bort den nitade delen på den ena, göra fler "fläthål" och försöka fläta ihop dom? Ska jag lämna in dom (vart?) och nita eller sy ihop de? Lösningen måste dessutom hålla för en hund på nästan 50 kg.
Eller ska jag bara gräva ett djupare hål i plånboken och morra inombords när försäljaren säger käcka saker som "håller resten av ditt liv"?
I helgen gick mitt andra svindyra läderkoppel av (annat märke
Denna gång var handtaget bara flätat, det finns ett fläthål efter fläthålet är det ca 20 cm koppel Skulle jag bara göra ett nytt hål blir kopplet för kort (typ 130 cm) och de 20 cm är för kort för att göra ett handtag av.
Jag har alltså ett koppel med bra handtag och ett koppel med bra hake.
Det borde inte vara omöjligt att fästa ihop bägge delarna till ett långt koppel. Ska jag skära bort den nitade delen på den ena, göra fler "fläthål" och försöka fläta ihop dom? Ska jag lämna in dom (vart?) och nita eller sy ihop de? Lösningen måste dessutom hålla för en hund på nästan 50 kg.
Eller ska jag bara gräva ett djupare hål i plånboken och morra inombords när försäljaren säger käcka saker som "håller resten av ditt liv"?
Senast ändrad: