Tvätt luktar dåligt...

feel

Trådstartare
Här på buke brukar man ju kunna få hjälp med allt, så jag testar :bow:

Har köpt hus och en lite äldre välanvänd men fullt fungerande tvättmaskin ingick. Problemet är att de nytvättade kläderna luktar dåligt... Kläder i bomull luktar inte dåligt, men kläder i syntet luktar fruktansvärt, typ spya. Har provat olika tvättmedel, sköljmedel, ättika men inget hjälper. Värst är det med mina träningskläder, för när jag blir varm så luktar de så illa så det är hemskt :(

Någon här som har någon aning om vad detta kan bero på? Måste jag köpa en ny tvättmaskin helt enkelt?
 
Töm avloppsfiltret om du inte redan gjort det. Sen sätter du på en så varm tvätt som möjligt (minst 90 grader) med ett rengöringsmedel för tvättmaskiner. Alltså, en tom tvätt.

Stäng aldrig tvättmaskinen när den inte används, utan låt alltid luckan stå öppen så att maskinen torkar ordentligt och det inte växer till sig i fukten.
 
@feel: Vad @Ramona sa med tillägget att det kan vara bra att köra en tom maskin med Klorin också (EJ blandat med andra medel och inte varmare än 40 grader).

Det kan också vara värt att tvätta syntetkläderna med ett sportklädestvättmedel (finns bla på ICA, deras eget märke) efter du gjort ren maskinen för att få bort lukten från dem.
 
Tack för svar! :bow:

Ska rengöra filtret och prova något slags rengöringsmedel.

Sköljmedel brukar jag aldrig använda annars men provade nu för att försöka få bort lukten.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
825
Senast: Zacci
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
Hemmet Alltså jag blir inte klok på detta. Varje gång jag kör 40 tvätt så luktar kläderna unket. Ja, jag kör tvättmaskinens rengöringsprogram...
2
Svar
38
· Visningar
6 045
Senast: Riru
·
Kropp & Själ Ännu en klådtråd idag, men ej om underliv. Jag har senaste 2-3 veckorna haft klåda på kroppen. Överallt utom i ansikte, hårbotten...
Svar
17
· Visningar
1 652
Senast: Retina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp