Mögel på yttersta lagret av storbal hö

gammalek

Trådstartare
Jag har varit tvungen att köpa hö av en annan leverantör än jag brukar nu i foderbristens tider. Det handlar om stora oplastade rundbalar, ca 250 kg/styck. Det yttersta lagret är lite mögligt på vissa ställen. Jag har tagit isär och gått igenom en rundbal och insidan ser fin ut och luktar gott. Jag har tagit bort de yttersta lagren (med marginal). Vågar jag fodra med det som ser fint ut och luktar bra? Eller finns risken att hela balen är dålig?
 
Jag har varit tvungen att köpa hö av en annan leverantör än jag brukar nu i foderbristens tider. Det handlar om stora oplastade rundbalar, ca 250 kg/styck. Det yttersta lagret är lite mögligt på vissa ställen. Jag har tagit isär och gått igenom en rundbal och insidan ser fin ut och luktar gott. Jag har tagit bort de yttersta lagren (med marginal). Vågar jag fodra med det som ser fint ut och luktar bra? Eller finns risken att hela balen är dålig?

Med tanke på grovfòderbristen så ja. Man får bara ta vad man får denna vintern så hästarna slipper svälta.
 
@gammalek hö är ju lättare än ensilerat foder på det sättet att ja - det går vid lättare angrepp av/början till mögel att rädda det ännu ej drabbade delarna av balen om du gör som du nu gjort. Så ja - jag hade fodrat med det fräscha.
 
Säger samma som @mackan
Har just nu ett parti där ändarna på inplastat hö är mögligt i ändarna (torrt mögliga). Jag har givetvis kontakt med min seriösa leverantör som importerat just detta parti och som försöker ersätta detsamma med nytt och fräscht. Det är dock inte så himla lätt som man ju förstår.

Nu är balarna så fantastiskt hårt packade att mer än 80-90% av balen är riktigt, riktigt bra kvalitet. Plasten gör ju att de inte "smittar" varandra lika lätt heller. Jag kollar av väldigt noggrant och har väldigt känslig näsa. Det vill säga, jag fodrar med det fräscha fina trots att ändarna är dåliga.

Hade det varit ett annat år hade leverantören genast tagit hem leveransen och jag hade propsat på det om han inte velat det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har haft en fundering om hö. Skulle behöva bolla tanken lite fram och tillbaka med andra hästmänniskor. Vi köper balar som ligger...
Svar
5
· Visningar
1 347
Senast: ponilover
·
Foder & Strö Sitter och är orolig att det hö jag köpte idag är mögligt/dåligt, men är inte säker :( Jag hade inte tid att åka och hämta själv, så jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 215
Senast: skjona
·
Foder & Strö Ja ha, då är det bara att inse att det hö som ligger på skullen lämnar en del att önska... Varit fräscht och hästarna har tyckt väldigt...
2
Svar
22
· Visningar
3 265
Senast: trofé
·
S
Foder & Strö Upptäckte i dag att en del höbalar längst ut på loftet hade blivit fuktiga. Det måste ha uppstått de senaste veckorna (fodrar inte med...
Svar
4
· Visningar
3 420
Senast: Woossan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp