Tvätta hästtäcken.

Hedda

Trådstartare
Jag är relativt nybliven hästägare och nu är det dags för första täckestvätten. :D Två regntäcken är det som ska tvättas. Är det något speciellt jag ska tänka på? Jag har bokat en kompis grovtvättstuga så det är inga problem med själva tvättstugefronten.

Hur gör man med att återimpregnera täckena? Går det att spraya med vanlig impregnering? Måste man göra det alls? Ska man ha sköljmedel i tvätten? Går det att köra två täcken på en gång? Ska man häng-torka eller går det bra att torktumla? Kan man använda torkskåp?

Många frågor blir det. Hoppas att någon är uppe och kan svara på några av dom. :D:bow:
 
Sv: Tvätta hästtäcken.

Vad du än gör, så använd inte vilket tvättmedel som helst. Om du använder vanligt tvättmedel så kan impregneringen försvinna och du har utetäcken som läcker som såll.
Jag använder antingen tvättmedel som är till speciellt för ytterplagg som ska hålla tätt, eller milt tvättmedel typ Grumme tvättsåpa. Finns även svindyra medel i ridsportbutiker, men jag är för snål...;)
Man ska aldrig använda sköljmedel till ytterplagg som man vill ska hålla för lite väta.
Proppa inte maskinen för full. Då blir det inte rent. Hår kommer antagligen att finnas kvar på insidan av täckena så räkna inte med att få bort det.
Jag hängtorkar mina täcken.
Då de torkat brukar jag spraya på impregnering.
De sorter jag använt ska helst hettas upp lite då man sprayat på det, så jag fixar alltid detta en varm och solig sommardag. Brer ut täckena på gräsmattan i starkt solsken och låter impregneringen torka in på så vis. Denna procedur för att få bästa effekt på impregneringen.
 
Sv: Tvätta hästtäcken.

Jag har alltid använt både sköljmedel och vanligt tvättmedel man har till människokläder + helt vanlig tvättmaskin, mina täcken blir super rena och fina! :laugh:
Har heller aldrig impregnerat ett täcke i mitt liv och har då aldrig haft ett täcke som läckt! ;)
 
Sv: Tvätta hästtäcken.

Jag tvättar bara täckena ett par ggr per sässong. Dessemellan spolar jag av dem och tar ev lite grönsåpa vid "svanspartiet".

Borsta noga innan du tvättar.

OM du verkligen behöver tvättmedel så rek jag att du tar det speciella för funktionsmaterial. Dyrt - men man behöver bara ta pyttelite (mindre än den dosering som anges).

Man ska inte ha sköljmedel om det är funktions(andas)material. Det påverkar inte vattentätheten, men väl andasfunktionen.

Man brukar inte behöva impregnera ofta! Jag har bara gjort det ngn gång på ett äldre täcke.

Som sagt - undvik tvätt. Borsta bort leran och spola rent istället.
 
Senast ändrad:
Sv: Tvätta hästtäcken.

Jag har sett resultat på både regnställ, vinteroverall och regntäcke gällande vanligt tvättmedel och kommer INTE att använda det. Är extra petig då jag lyckades förstöra ett dyrt regntäcke som nu är obrukbart. Jag chansar inte längre.
Sköljmedel är inte att rekomendera till vattentäta andas-material. Fråga i vilken friluftsbutik som helst som säljer tex tält, regnställ mm.
Men alla har väl sina idèer om vad som är bra eller inte. Jag går bara efter allmänna rekomendationer från tillverkare och dyl.
Men man behöver som sagt INTE köpa dyra specialmedel. Bara man håller sig till milda tvättmedel avsedda för vattentäta andas-material.
Men var och en gör som man vill. Hon ville ju bara ha tips....
 
Sv: Tvätta hästtäcken.

Glömde skriva: Impregnering är bara något jag gör för säkerhets skull när täcket ändå är rent och nytvättat.

Och som Ponnytant skriver så kan man faktiskt tvätta i enbart vatten. Det går ju att prova att köra ett program i maskinen utan tvättmedel och se om man tycker att det blir rent nog? Om det är utetäcken som ska tvättas så blir de ju snart lortiga igen och då kan man kanske stå ut med att det inte blir superrent varje gång man tvättar? Allt för att spara på täckena...
 
Sv: Tvätta hästtäcken.

Tack för era svar allihopa. :bow: Jag ska köpa såpa imorgon innan tvätten för att slippa vanligt tvättmedel.

@Ponnytant: Det är första gången jag tvättar täckena och nästa gång blir nog först om minst ett år. Jag har borstat av täcket både in- och utvändigt under vintern. :laugh:
 
Sv: Tvätta hästtäcken.

Kockan:
Jag tvätttar alltid i vanligt tvättmedel. Det funkar finfint. Regntäcken, vintertäcken, regnställ och barnens bävernylonoveraller. Allta har kvar sin funktion, år efter år.

TS: Det jag tycker är viktigt är att tejpa alla spännen så de inte förstör maskinen. Och att alla hår är ordentligt borttagna. En Vante med mjuka gumminoppor är kanonbra för att skonsamt få bort håren.
 
Senast ändrad:
Sv: Tvätta hästtäcken.

*KL*

Jag tvättar ALDRIG mina utetäcken i maskin, hur jag än har gjort så läcker dem, numera tvättar jag av dem med högtryckstvätt lite lätt och sen tar jag att de inte ser ut som nya.
Fast jag har iofs inga lerhagar, så täckena är på sin höjd lite dammiga och smutsiga på insidan :angel:
 
Sv: Tvätta hästtäcken.

Köp Ocean oparfymerat på Granngården. Det är jättebra för täcken med impregnering.

Använd inte mjukmedel och tvätta inte för varmt, max 40 grader.

Impregnera kan man göra om det är billigare täcken. Spraya eller rolla på det när täcket är torrt.
 
Sv: Tvätta hästtäcken.

Det lättaste (och bästa) är att låta bli, eller på sin höjd spola av dem med högtryckstvätten.

Jag har aldrig tvättat ett utetäcke i maskin, bara att borsta av dem lite på insidan om de blir för håriga, och på utsidan om de är leriga. På vintern kan man lägga dem i snö och trampa runt på om de är otäcka.

Men, jag ser inte vitsen med att tvätta dem i maskin, de blir ju ändå smutsiga på ett ögonblick igen.
 
Sv: Tvätta hästtäcken.

Lady Vip:
Jag fortsätter med det eftersom det funkar så bra. Däremot skulle jag inte tvätta/spola dem med högtryck. Högtryck är betydligt tuffare mot textilier än en vanlig tvättmaskin.
Jag har leriga hager höst och vår, men en tvätt om året räcker gott.
 
Senast ändrad:
Sv: Tvätta hästtäcken.

Bra att du skrev det, funderade nämligen på om jag skulle våga ta utsidan med högtryck i år, då skippar jag det.

Stod igår med hårdare borste och grönsåpa och kallvatten och skrubbade termotäcken (går inte in i maskinen) och det blev väldigt bra, så jag tror jag gör samma med utetäckena.
 

Liknande trådar

Utrustning Någon som testat RE:Claims produkter? Deras tvättmedel samt impregneringen. Ska man köra två program i maskinen, först tvättmedel och...
Svar
4
· Visningar
918
Senast: zarmino
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 812
Senast: Voeux
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 612
Senast: Icfafn
·
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
4 672
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp