Svart bälte i småbarnsföräldreri

Jag är långt ifrån en förälder med svart bälte i föräldraskap, men 3 snabba som hjälper mig mycket:
- Sjal
- Inte köra någon metod fullt ut, utan bara så mycket som man orkar. Typ sno alla tips som passar, men inte investera 100%. Tänker t.ex. tygblöjor, BLW osv.
- Ha ett rum eller del av rum utan massa sladdar och gärna med kuddar, matta och grejer där man kan lämna ungen obevakad en halv sekund så man kan kissa eller gå och hämta något i ett annat rum. Har varit jätteskönt nu när hon kan åla sig fram i världens fart att man kan ha ett avgränsat område, så man inte behöver sitta och vakta att hon inte äter kattbajs varje sekund 🙃
 
Jag är långt ifrån en förälder med svart bälte i föräldraskap, men 3 snabba som hjälper mig mycket:
- Sjal
- Inte köra någon metod fullt ut, utan bara så mycket som man orkar. Typ sno alla tips som passar, men inte investera 100%. Tänker t.ex. tygblöjor, BLW osv.
- Ha ett rum eller del av rum utan massa sladdar och gärna med kuddar, matta och grejer där man kan lämna ungen obevakad en halv sekund så man kan kissa eller gå och hämta något i ett annat rum. Har varit jätteskönt nu när hon kan åla sig fram i världens fart att man kan ha ett avgränsat område, så man inte behöver sitta och vakta att hon inte äter kattbajs varje sekund 🙃
Åh gud, jag hade helt förträngt att vi har kattlåda i badrummet eftersom min katt vägrar lådan men är ju bra att han har tillgång till den omifallatt... Nu låste du upp en ny noja för mig. :eek: :D
 
Att inte ha så mycket regler tycker jag gör det lite mer avslappnat och det ska gudarna veta att det behövs i småbarnslivet 😅

Skriver under på det här. Och att inte ha så mycket rutiner!

Vi har medvetet sett till att ha så lite rutiner som bara möjligt. För att det sen inte ska bli kaos när rutinerna bryts. Av vad jag har sett omkring mig så verkar de där ”nödvändiga rutinerna” till 99 % vara behov skapade av föräldrarna själv. Sen kanske de föräldrarna trivs att ha det så! Och då är det ju rätt för dem såklart. Men jag blir matt av bara tanken på att ha barn som måste äta klockan 17 och sova klockan 19 (eller bad det ny kan vara) om inte totalkaos ska uppstå.
 
Skriver under på det här. Och att inte ha så mycket rutiner!

Vi har medvetet sett till att ha så lite rutiner som bara möjligt. För att det sen inte ska bli kaos när rutinerna bryts. Av vad jag har sett omkring mig så verkar de där ”nödvändiga rutinerna” till 99 % vara behov skapade av föräldrarna själv. Sen kanske de föräldrarna trivs att ha det så! Och då är det ju rätt för dem såklart. Men jag blir matt av bara tanken på att ha barn som måste äta klockan 17 och sova klockan 19 (eller bad det ny kan vara) om inte totalkaos ska uppstå.
Kan inte annat än hålla med om det här även jag! Visst, om vi lägger henne inom en viss timradie så tenderar vi att få bästa nattsömnen, men eftersom vi aldrig haft strikta scheman så fixar hon förändring utan att det blir pannkaka. Var skönt förra veckan att äta middag och gå på spelning för henne "helt fel" tider och hon hanterade det med bravur. Välling på restaurang? Absolut! Sova första cykeln en timme senare än vanligt i vagnen istället för sängen? Inga konstigheter.
 
Mitt bästa tips är att utgå ifrån barnen/barnet. Vissa barn behöver mer rutiner än andra, en del barn kan sova ute på restaurang och andra inte, en del barn kan äta lite plock i väntan på måltid och andra inte. Så tråkigt tips kanske men något jag fått erfara av mina egna barn. Mina två första kunde tex sova överallt i alla lägen, sen kom trean som inte alls kunde sova överallt eller ens i bilen.

Att plocka i ordning kläder kvällen innan, samt lägga varje barns utekläder i olika högar innan barnen ska klä på sig är något som underlättar här. Att ha med något som barnet kan greja med/leka med är också guld värt att ha i väskan.
 
Vi valde dock att ta jakten som en säkerhetsåtgärd.
Det går ganska så fort att lära barnen var de skall vara.
En kunskap som fungerar oavsett var man är eller om någon råkar glömma grinden öppen på dagis.

Det är för och nackdelar med allt.

Så är det nog! Nu när jag ammar nyfödd och har en sjövild ettåring som varken lyssnar till bön eller befallning är det dock ett bra knep för att överleva 😅
 
Kan inte annat än hålla med om det här även jag! Visst, om vi lägger henne inom en viss timradie så tenderar vi att få bästa nattsömnen, men eftersom vi aldrig haft strikta scheman så fixar hon förändring utan att det blir pannkaka. Var skönt förra veckan att äta middag och gå på spelning för henne "helt fel" tider och hon hanterade det med bravur. Välling på restaurang? Absolut! Sova första cykeln en timme senare än vanligt i vagnen istället för sängen? Inga konstigheter.
... och för våra ungar och oss passar rutiner väldigt bra. Att veta när man ska äta och sova tycker vi stressar mindre än att plötsligt stå med ett oplanerat kaos 🙈.

Tycker att rutiner är underskattade i tråden så vill slå ett slag för det helt enkelt - om man känner att det passar. Jag blir själv grinig och hungrig om jag inte får sova och äta i tid och likaså har mina ungar blivit.

Med rutiner tycker jag att det blir lättare att hålla ordning hemma också, jag har haft olika städrutinet dessutom när ungarna sover. Finns inget värre än att börja laga middag när man inte hunnit plocka undan lunchen typ😅😅
 
Jag tänker att det där med rutiner är väldigt olika från familj till familj och från barn till barn. Vi är rätt så bundna till rutiner. Visst är det lite oflexibelt, men med ett barn som seriöst vaknar innan 05 varje dag oavsett läggtid 19 eller 22 så behöver vi alla att han lägger sig tidigt för att både han och föräldrar ska reda sitt liv. För oss funkar och underlättar rutiner med mat och sömn väldigt mycket. Vet inte hur vi fått livet att gå runt annars med två barn födda inom 18 mån. Vi bryter såklart rutinerna ibland men då blir det ofta gnälligt dagen efter pga för lite sömn. Ffa sömnrutinerna är viktiga för oss,
 
... och för våra ungar och oss passar rutiner väldigt bra. Att veta när man ska äta och sova tycker vi stressar mindre än att plötsligt stå med ett oplanerat kaos 🙈.

Tycker att rutiner är underskattade i tråden så vill slå ett slag för det helt enkelt - om man känner att det passar. Jag blir själv grinig och hungrig om jag inte får sova och äta i tid och likaså har mina ungar blivit.

Med rutiner tycker jag att det blir lättare att hålla ordning hemma också, jag har haft olika städrutinet dessutom när ungarna sover. Finns inget värre än att börja laga middag när man inte hunnit plocka undan lunchen typ😅😅
+1 på den. 👍🏻
 
För oss har rutiner också underlättat mycket. Utöver det tror jag mycket på att välja sina strider, inte ha några regler kring mat och att sänka sina förväntningar på hur utflykter och aktiviteter kommer vara 😅.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 803
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 897
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
15 639
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 355
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Glass
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp