Bukefalos 28 år!

Tvätta Pikeur ridbyxor?

S

skrutten

Nu ska jag då tvätta mina Pikeur helskodda ridbyxor för första gången och jag undrar nu hur jag ska tvätta dem på bästa sätt. Hur brukar ni göra då ni tvättar ridbyxor? Då dessa byxor kostade rejält över 2000 spänn vill jag inte att de krymper eller nåt annat hemskt ifall jag skulle råka sätta dem på fel temperatur :angel:
Hur är det angående sköljmedel, temperaturen mm.
Tacksam för hjälp, synpunkter och åsikter! :p

Så har jag ju då också skaffat läderskydd både fram och bak till pollen. Nu är det ju himmelens lerigt och allmänt blött ute, så även där vill jag gärna veta hur jag sköter om skydden på bästa sätt :)
 
Sv: Tvätta Pikeur ridbyxor?

Jag tvättar mina pikeurridbyxor med tvättmedel för helskodda ridbyxor (finns i hästaffärer.) Inget sköljmedel eller annat. Går jättebra, de är så bra kvalitet så de håller hur många tvättar som helst och krymper inte. 30 grader.
 
Sv: Tvätta Pikeur ridbyxor?

Jag tvättar mina Pikeur enligt tvättrådet, 30 gader fintvätt med tvättsåpa, sköljmedel ska du nog inte använda. Ibland tar jag dem i 40 gader om de är mkt smutsiga. Se till att de inte ligger blöta o fuktiga för länge, skoningen kan bli sur då.

Läderskydd sköter jag som vanliga lädergrejer, putsar med vanlig sadeltvål efter användning o har det varit blött torkas de av med vatten o fettas ev in lite. Inga konstigheter med det, de är ju vanligt läder!
 
Sv: Tvätta Pikeur ridbyxor?

Ok, tack så mycket :p måste åka och få tag på sådant där tvättmedel för ridbyxor. Får man det från Hööks kanske?
Det som jag tycker är underligt med mina läderskydd, är att då jag fettar in dem, känns det som om dom inte suger in fettet ordentligt, och ändå är dom helt nya.. :crazy:
 
Sv: Tvätta Pikeur ridbyxor?

OT: Måste bara fråga dig vart du har köpt dina ridbyxor och vilken modell det är då de "kostade rejält över 2000 spänn". Har inte sätt Pikeur ridbyxor för mer än 1995kr och då var det i en av Stockholms dyrare ridsportsbutiker som ofta tar bra betalt.
(svara helst i PM så att det inte blir "reklam" för någon butik)

För att återgå till topic:
Tvättar mina Pikeur precis som The_grinch 30 gader fintvätt med tvättsåpa. Hänger upp ridbyxorna så fort de är klara i tvättmaskinen så att de så snabbt som möjligt kan börja torka så att skoningen inte blir konstig eller sur.
 
Senast ändrad:
Sv: Tvätta Pikeur ridbyxor?

du behöver inget särskilt tvättmedel, numera har så gott som alla ridbyxor konstläder. jag tvättar alla mina pikeur på 30 grader fintvätt med vanligt tvättmedel. torktumla ska man inte göra.
 
Sv: Tvätta Pikeur ridbyxor?

jag tvättar mina i 30 grader med vanligt tvättmedwel o torkar dem i torkskåpet, gör det iaf en gång i veckan o inget har hänt mer än att de blir rena, sen verkar det som du har betalt ett rejält överpris :p

skydden är bara att spola av torka o smörja in med fett, även om jag inte skulle använda dem när det är lerigt, mkt lättare med vanliga skydd som man kan tvätta i maskin.
 
Sv: Tvätta Pikeur ridbyxor?

det är bara att tvätta enligt tvättråd

jag tvättar 30grader med vanligt tvättmedel.
har många pikeur byxor, de älsta drygt 10 år gamla. inga har krymt eller blivit förstörda i tvätten.

(förlåt att jag undrar men vilken modell kostar drygt över 2000kr....:eek:?)
 
Sv: Tvätta Pikeur ridbyxor?

Jo jag ställde mig också undrande till det, har inte ett någon butik i dyra Stockholm som har satt en prislapp över 2000kr på ett par Pikeur ridbyxor. Så man blir ju lite :confused:
 
Sv: Tvätta Pikeur ridbyxor?

Tack för alla tips. Har just nu läderskydd för mina Eskadron har gått sönder. SKa nog skaffa ett par billiga "vanliga" tills snön kommer åtminstone :)
Det finns en nyhet, de där lite tjockare ridbyxorna, som har sådantdär fleece inuti, och så lite prassligare utanpå. De kostade 2250 kr. Rejält över 2000 var kanske lite att ta i, ni får ursäkta mig :) Dessa byxor är underbara nu när det börjar vara kyligt på eftermiddagarna, och de sitter som vanliga ridbyxor, spända men ändå varma. Avskyr alla vinterridbyxor som är lösa i modellen och åker upp då man rider :crazy:
(Borde jag kanske tillägga att jag bor i Finland, så jag vet inte om man får tag på dessa byxor i Sverige än :) )
 
Sv: Tvätta Pikeur ridbyxor?

Finns de i Finland finns de nog här, eftersom Sverige ligger före Finland inom ridsporten. :p
Och ja, de finns i Sverige, men de ligger på ca 1900 kr här.
 
Sv: Tvätta Pikeur ridbyxor?

Det var det jag gissade, Sverige ligger alltid före :p ibland blir man riktigt irriterad då man tex hittar ett riktigt fint shabrak på nätet så finns det bara i Sverige ;)
 
Sv: Tvätta Pikeur ridbyxor?

Men jag tycker de flesta svenska internetshopparna på nätet skickar till Finland, Norge och Danmark?
 
Sv: Tvätta Pikeur ridbyxor?

såna har jag köpt för 1400 från tyskland! :p

det finns vanliga modeller som kostar 1995,- lascara och lavinia tex...
 
Sv: Tvätta Pikeur ridbyxor?

Då tråden ändå har spårat ur totalt :p så måste jag passa på att säga Grattis Centaur :bump: så du hittade dem på Ebay?
 

Liknande trådar

Utrustning Undrar bara ifall Pikeur ridbyxor är prisvärda? ca 2000:- för ett par Pikeur är ju nästan som 3 par från Hööks/Horze. Har köpt...
2
Svar
32
· Visningar
4 235
R
Utrustning Hallojsan Min första tråd här, som ni kanske ser. Jag känner att jag är ute på okänd mark lite här, men är ändå tacksam för all hjälp...
Svar
13
· Visningar
2 286
Senast: Wilfa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp