Bukefalos 28 år!

Tvätta täcken, schabrak och benlindor

C

chira

Hade ingen aning om vart jag skulle lägga tråden, moderator får gärna flytta om den ligger fel.

Håller på med storstädning i stallet och skulle vilja tvätta igenom alla täcken, schabrak och benlindor som inte är så super rena och fina längre ;)
Men jag funderar på vart ska man tvätta dom? Hemma i tvättmaskinen? Tänkte eftersom det är både hår och spån på grejerna kan det inte bli nått stopp då? Hur gör ni?
 
Sv: Tvätta täcken, schabrak och benlindor

Man borstar och borstar och borstar, och sen slänger man det i maskin! :idea: I somras så tvättade farmor över 20 schabrak + lindor och stallhanddukar åt oss. :bow: :D

Större täcken lämnade vi in på tvätt och lagning. ;)
 
Sv: Tvätta täcken, schabrak och benlindor

borstar av så mycket det går och tvättar hemma. efter kör jag en tom maskin för att få rent
 
Sv: Tvätta täcken, schabrak och benlindor

borstar av så mycket det går och tvättar hemma. efter kör jag en tom maskin för att få rent


gör precis på samma sätt. enda är att vintertäcken med hals inte rymms i tvättmaskinen så dom lämnar jag bort.
 
Sv: Tvätta täcken, schabrak och benlindor

Benlindorna bortar jag innan jag lägger dom i en tvättpåse och sen in i tvättmaskinen. Schabraken slänger jag in som dom är. Fleecetäcken tvättar vi också hemma i tvättmaskinen. Men de andra täckena lämnar vi iväg.
 
Sv: Tvätta täcken, schabrak och benlindor

tvättar i tvättmaskinen i stallet... dumt att slita på maskinen hemma.. däremot är den trasig där nu så man får nog lov att ta hem och tvätta tills det är åtgärdat (suck)
 
Sv: Tvätta täcken, schabrak och benlindor

Jag slänger in schabrak, lindor, benskydd och fleece/ulltäcken i tvättmaskinen hemma. Borstar av dem ibland men tycker sällan de är speciellt håriga. Behöver inte köra någon tom maskin efteråt. Hur sällan tvättar ni egentligen? Jag kör nog en eller två maskiner i veckan.

Utetäcken lämnas in för tvätt.
 
Sv: Tvätta täcken, schabrak och benlindor

samma här, slänger in allt som får plats, tjocka vintertäcken tar jag i högtryckstvätten. tvättar ofta, skydd, lindor och schabrak har jag från 1-3 pass.

brukar inte borsta av annat än i fällningsperioder, men det är inte för maskinens skuld men för att jag inte villa ha utsidan av schabraket fullt med hår! :p
 
Sv: Tvätta täcken, schabrak och benlindor

När jag och systern var små och hade fällande ponnys så tvättade vi engång i maskinen inne i huset... mamma var inte glad.. tog flera tvättar innan håren försvann ur maskinen. Då fick vi en maskin i källaren:p

Där tvättas fortfarande alla stallsaker men vintertäcken hissar jag upp i lastarn på traktorn och spolar av, används inte så ofta så det blir inte så skitigt.

Shabrak, vojlockar, sadelgjordar och dyligt tvättas ofta, efter ca 4-5 användningar.
 
Sv: Tvätta täcken, schabrak och benlindor

Haha oj nu mår jag nästan dåligt. Jag slänger allt i maskinen(schabrak, benskydd, lindor, paddar, handdukar), oftast efter 2-4 pass om det inte är jätte blött, skitigt, då åker det in direkt. Jag hatar att rida med smutsiga grejer. Dock kan det vara smart att spola av utetäcken i spolspiltan innan man slänger in dom i maskinen.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 521
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 702
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 979
Senast: Yrsel
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 834
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp