TVÄTTRÅD -vita dressyrschabrak

Saigon

Trådstartare
Alltså, jag får inte mina vita schabrak rena nuförtiden! Jag köper nya stup i kvarten för att jag tycker det blir för schabbiga.

Vet inte om det beror på för dålig tvättmaskin (men den jag har nu är helt ny. Men var likadant med den gamla), för dåligt tvättmedel (Ariel) eller putsmedlet på sadel och stövlar (varierande).

Men vilka grader jag än tvättar i så är det svarta fläckar kvar här och var. Hjälper heller inte att anv fläckborttagningsmedel. Sitter som berget iaf.

Och samma är det med samtliga av mina vita ridbyxor, men där sitter det svarta alltid på skoningen så det syns ju inte när man rider.

Så hur gör ni för att få era tävlingsschabrak rena? Är ni kanske snabbare än jag på att tvätta dem? Eller vad har ni för hemlighet? Eller bytar ni också med kort mellanrum?

Det är jobbigt att vara dressyrryttare :mad: :D
 
Sv: TVÄTTRÅD -vita dressyrschabrak

Jag har samma problem...

Funderar på att testa sånhär Vanish eller vad det nu heter... Men hur funkar det när man har färgade kantband och sånt? Bleker det?
 
Sv: TVÄTTRÅD -vita dressyrschabrak

mina grejer blir sällan färgade, blir dom det så går det isf bort i tvätt.

tror det beror på vad du smörjer med, men även hur bra infärgat din sadel är. vissa är överfärgade och smittar över. lär vara värre ju mörkare sadeln är eftersom det krävs mer färg.

jag har haft kalvlädersadlar senaste åren och dom kan färga av sig om jag använder något annat än prestiges egna smörjmedel. händer att jag använder effax och då kan den färga lite, dock går det fortfarande bort i tvätten.
 
Sv: TVÄTTRÅD -vita dressyrschabrak

Vanish! Funkar kanon, tvättar allt vitt med det, inte en fläck kvar :banana: Även när man ridit i regn och sadeln färgat av sig mot schabrak och ridbyxor, blir som nytt efter en tvätt!
Har inte upplevt att det bleker kantband och så, har själv marint kantband på tävlingsschabraket och det är jättefint fortfarande.
 
Sv: TVÄTTRÅD -vita dressyrschabrak

mina grejer blir sällan färgade, blir dom det så går det isf bort i tvätt.

tror det beror på vad du smörjer med, men även hur bra infärgat din sadel är. vissa är överfärgade och smittar över. lär vara värre ju mörkare sadeln är eftersom det krävs mer färg.

jag har haft kalvlädersadlar senaste åren och dom kan färga av sig om jag använder något annat än prestiges egna smörjmedel. händer att jag använder effax och då kan den färga lite, dock går det fortfarande bort i tvätten.

Jag använder både effax och lite andra smörj. Men mitt har inte gått bort i tvätten. Men jag ska prova vanish som becca tipsade om!
 
Sv: TVÄTTRÅD -vita dressyrschabrak

Jag tycker inte Vanish är så där super effektivt.
Jag har aldrig haft problem med fläckar från min gamla sadel, men med den nya.......

Är det fläckar från skokräm eller fett så går det bort om man duttar med kemiskt ren bensin.
Det funkar tyvärr inte så bra på den skinnskoda delen på ridbyxorna.

Där vågar jag inte använda för starka medel, utan tvättar 2 ggr och sedan försöker med Yes på de störande fläckarna.

Ofta syns de ju inte på håll i alla fall.
 
Sv: TVÄTTRÅD -vita dressyrschabrak

Nej, det är mest schabraken som är problem. Ska prova bensin då också :bow:
 
Sv: TVÄTTRÅD -vita dressyrschabrak

Pröva "Ta bort" spray, funkar alltid för mig. Använder det ofta på ridbyxorna och schabraken.:bump:
 
Sv: TVÄTTRÅD -vita dressyrschabrak

Bleksalt och 60 grader varmt. Tvättar alla vita kläder så, både hästens och våra.

Har inte varit med om att något krympt eller blivit förstört och har tvättat på detta vis i säkert tjugo år.
 
Sv: TVÄTTRÅD -vita dressyrschabrak

Om schabraket är helt vitt kan du prova Klorin.
Galltvål har jag hört får bort det mesta men jag har aldrig lyckats få tag på någon själv.
 
Sv: TVÄTTRÅD -vita dressyrschabrak

Börjes har galltvål både fast och flytande, funkar skitbra till vita lindor, schabrak, byxor mm mm!
 
Sv: TVÄTTRÅD -vita dressyrschabrak

Bleksalt och 60 grader varmt. Tvättar alla vita kläder så, både hästens och våra.

Har inte varit med om att något krympt eller blivit förstört och har tvättat på detta vis i säkert tjugo år.

Bleksalt har jag aldrig hört talas om förut. Var hittar man det? I vanliga mataffären?

:bow:
 
Sv: TVÄTTRÅD -vita dressyrschabrak

Det sjuka är att jag har försökt bleka med klorin flera gånger. Men det hjälper inte! Inte ett dugg.... Jag vet faktiskt inte om det är så att mitt vatten är speciellt "jobbigt". Det är iaf enormt mkt järn i det.

Tack ändå!
 
Sv: TVÄTTRÅD -vita dressyrschabrak

jag brukar hälla på lite klorin på fläckarna. just området kring sadelgjordfållan är jobbigt, just där brukar stövlarna gniga av sig.
jag får mina schabrak att se nya ut år in och åt ut.

klorin på fläckarna
40 grader, snabbtvätt
valfritt tvättmedel
 
Sv: TVÄTTRÅD -vita dressyrschabrak

Jag har försökt med klorin massor av gånger. Hjälper inte ens att köra på 90 grader.

Förstår inte varför mina fläckar sitter så hårt. Men ska se om det blir bättre nu när jag har brun sadel istället.
 

Liknande trådar

Äldre Jag har ett par vita sneakers med svarta läderdetaljer som för ett tag sedan blev lite smutsiga. Tänkte då att jag skulle tvätta dem så...
Svar
2
· Visningar
2 546
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 316
Senast: lil-sis
·
Utrustning Jag har ett par vita helskodda Pikeurridbyxor till tävling.. Dom är helt underbara och så MEN det blir fläckar på skoningen från...
Svar
15
· Visningar
5 387
Senast: ZanMiguel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp