Hur har folk råd att äga häst idag?

Sv: Hur har folk råd att äga häst idag?

Jag har också haft ponny och häst utanför stockholm och var väl ett typexempel på bortskämd mapa betalar-unge. De hade goda inkomster och ett hus som de mestadels renoverat själva. Lånen på det var sparsamma. När jag gick ut gymnasiet började jag betala själv och det gick väldigt bra när jag hade en en hel hetidslön att bara lägga på hästen :o. Mat och boende fick jag gratis av mamma och pappa för ännu ett tag.

Nu går jag på csn och skulle aldrig ha plats med en häst i budgeten :D! Eller jo, om jag ännu bodde hemma :), men det känns lite ovärt. Efter plugget har jag goda chanser att få ett jobb med bra ingångslön och löneutveckling och med all sannolikhet kan det finansiera hästägarskap :).
 
Sv: Hur har folk råd att äga häst idag?

Tråkigt men sant så har du inte sponsring från annat håll än ditt eget så blir det nog knapert. Jag trodde att det kostade 4-5000/mån när jag räknat på det innan jag köpte häst men det kostar ändå närmare 6000/mån. Nu när hon är hos beridare kostar det som sagt drygt 9000/mån.
Man måste alltid räkna med att det blir dyrare än man tror, småsaker man glömmer att tänka på trots att man haft häst innan som lätt drar iväg. Tex att man måste byta tränare till en som är dyrare. En häst som kräver tätare skointervall. Eller vad det nu kan vara. Har man en lättsam häst får man liksom se det som en bonus, de flesta av oss hästägare har nog varit med om att det iaf periodvis blir dyrare än man tänkt även om hästen inte är sjuk/skadad.

Jag är en person som inte vill göra mig beroende av andra. Så jag bytte bransch och dubblade min lön. Nu har jag inga problem att ha råd och dessutom kunna spara eller unna mig utekvällar, nya kläder ibland eller vad det nu är jag kommer på.
 
Sv: Hur har folk råd att äga häst idag?

Fast jag förstår inte vad medelinkomsttagsre utan häst gör av sina pengar. Hade jag inte hästarna så hade jag inte vetat vad jg skulle göra av pengarna när jag betalat räkningarna.

Jag vet :idea:
Vi har minst sagt *inte* den finaste bilen på skolans parkering när vi svänger in på morgonen...nyare SUV, nyare SUV, nyare SUV, nyare SUV o så skruttig kombi = vi.

Och alla jag känner verkar ha renoverat allt med ROT avdrag, det är något konstigt med en om man inte har typ rivit ut hela köket ganska nyligen.

Jag tänker "hur har folk råd...?" och sen kommer jag på, ja just det, jag har ju häst och det har inte dom....:angel:
 
Sv: Hur har folk råd att äga häst idag?

Jag har böcker och läsning som andra stora intresse utöver hästarna. Böcker är dock billigare än hästar både i inköp och underhåll :)

Jag har aldrig räknat på vad hästarna kostar (jag vill inte veta) men bara höet går nog på ca 3000 per månad, kanske en tusenlapp för el, vatten och lucern. Sedan tillkommer ridlektioner, diesel för att åka iväg och massör/veterinär. Utrustning köper jag då och då, har haft häst så länge så jag har ganska mycket bra-att-ha-saker.

Sedan kostar huslånet och csn varje månad samt bränsle/bil eftersom jag har 3 mil till jobbet. Har ut strax under 20 000/månad så det blir över till sparkontot också.

Visst är det så att jag inte gör så mycket annat eftersom hästarna tar en del tid, alltså behövs inte pengar till annat.
 
Sv: Hur har folk råd att äga häst idag?

KL

Sanningen är nog att det går lättare när man är två i hushållet. Om man delar hushållsutgifterna med en make/maka/sambo brukar man få mera pengar över i slutet. Var i landet man väljer att bo spelar så klart in.

Jag har goda inkomster och bor inte svindyrt så jag hade haft råd att ha en häst själv men vill gärna ha lite mer marginaler i min ekonomi. Min lösning har varit att skaffa hästen ihop med en kompis. Trots att vi är två och så går det nog loss på 2500-3000 kr i månaden. Då ingår träning en gång i veckan för välrenommerad tränare samt ganska dyr skoning (1100 kr) var åttonde vecka.
 
Sv: Hur har folk råd att äga häst idag?

Det kan alltså, med lite tur och jävlar anamma finnas hopp för (häst)livet?:banana:

Klart du kan :)
Men sen beror det ju väldigt mkt på hur man väljer att ha sitt liv.

Blir ju knepigt om du alltid ska ha det nyaste dyraste märkesprylarna, då går det åt mkt pengar.
Kan du istället nöja dig med att bara ha det du behöver och kanske köpa en del begagnat osv så går det åt betydligt mindre pengar.
Vet inte vart du bor men jag tycker att det går att få tag på prisvärda stallplatser och foder även nära storstäderna om man är lite om sig och kring sig.
 
Sv: Hur har folk råd att äga häst idag?

jah fnissade mig igenom ditt inlägg :-D visst är det så. .. allt är helt plötsligt svindyrt..
jag minns när jag hade min första häst. då kostade hoppträningarna 120kr/ timme. var man tre som var med blev det 40 spänn per skalle :-D

jag är fortfarande en sån där hemsk hästägare som inte analyserar höet. men mina hästar går på fri tillgång utan att bli för tjocka eller smala, dom är blanka i pälsen och pigga och alerta.
hovslagaren får korrigera mina hästar om dom bråkar , gärna med armbågen i magen på hästen om det behövs!

sadeln till hästen som rids kostade 1500kr NY! men hemska hemska jag köpte inte efter prislapp utan efter hur sadeln passade på hästen.

hemska hemska jag har mina hästar i stallet om nätterna, alla SKA ju tydligen gå på lösdrift nuförtiden. ja det är jättebra om hästarna trivs med det... men min ena häst trivs icket med det så då får båda gå in om nätterna.

och dom har täcken som inte har kostar femsiffriga belopp i inköp...

men hemska hemska jag har lyckliga hästar som mår bra :-)

hästarna kostar mig i genomsnitt 3000kr / månad... alltså 1500/ häst...men då gör dom "ingenting" mer än går hemma och rids/körs i skogen här..
 
Senast ändrad:
Sv: Hur har folk råd att äga häst idag?

Jag hade häst när jag studerade på Gotland. Kostade mig ca 2500 kr ink träningar/ månad. Och då hade jag ett fullblod med energibehov och hovvård därefter. Jag hade tur att mina föräldrar köpte mig en billigare transport så jag kunde ta mig till tränare och hovslagare. Köpte kanonhö från en farbror för 1,80kr/ kg vilket gotlänningarna tyckte var HUTLÖST. Jag som stockholmare kände nästan att jag rånade farbrorn.

Idag betalar jag 2500kr i KALLHYRA varje månad i Stockholm..... Trippla det så får du totalkostnad utan träningar. Min man har studerat och jobbat extra i 6 år, men jag har klarat en häst på min lön ändå. Nu är han klar till sommaren och det känns jätteskumt att vi kommer få pengar över varje månad, trots att jag är föräldraledig. Som sagt, vad gör man med dem????
 
Sv: Hur har folk råd att äga häst idag?

Ha,ha, jag förstår att du undrar. Vet inte hur länge sedan du hade häst men stallhyrorna har nog gått upp betydligt mer, beroende på vart man bor förstås.

Jag lägger ca 4000 kr/mån på min häst, då har jag räknat med allt- stallplats, foder, försäkring, tävlingar, träningar osv. Då tycker jag att jag kommer billigt undan ändå.Tävlar distans så det kostar skjortan men skor själv (utbildad), så där spar jag en slant.

Vet stall i Stockholmstrakten som tar runt 10 000kr/mån för en inackordering, det är extremfall men vanlig stallhyra är runt 3-4000kr. Då ingår oftast foder.

Jag tror att det blir dyrare ju okunnigare man är som hästägare och många som skaffar häst idag är tyvärr okunniga. Man vill göra rätt och då måste man anlita folk som kollar ut och passar in sadlar flera ggr/år, följer alla råd från förståsigpåare om allt man måste köpa, ta ut vet för minsta lilla fel och för att inte tala om alla designade dyra kläder som varken häst eller ryttare klarar sig utan:D

Sen kommer såklart alla välfärdssjukdomar våra hästar får idag, de flesta orsakas av för mycket mat och för lite motion. Hästen måste dessutom ridas i en specifik dressyrform, så fort den har en ryttare på ryggen för annars går den genast sönder!

Skämt åsido så har jag lärt mig slappna av med åren, läser på om skador och sjukdomar, foder, miljö och hästbeteenden och har nu lättare att prioritera vad jag ska lägga pengarna på.
Har även märkt att hästar som får röra på sig mycket i fri form på långa tyglar i skritt trav och galopp på varierat underlag ute i naturen håller sig friskare och utan skador. Rider dressyr ca 2 dagar i veckan, för instuktör 1 av dem så det blir inte massa harvanden på böjda spår.

Så ja, det kostar att ha häst. Men hur mycket beror mest på ryttarens val av häst och ryttarens ambitioner och kunskap tror jag;)
 
Sv: Hur har folk råd att äga häst idag?

Visst är det så att jag inte gör så mycket annat eftersom hästarna tar en del tid, alltså behövs inte pengar till annat.

Precis det jag försökt få fram i mina inlägg också. Jag gör inte så mkt mer än hästrelaterade aktiviteter, men jag väljer ju att ha det så. Jag saknar inte det jag gjorde innan, då det jag gjorde var substitut för att hänga i hästvärlden. Nu när jag lever i den saknar jag ju inte substitutet... jag känner inte att jag går miste om saker för att jag har häst, och har jag en ledig dag åker jag gärna med som hästskötare åt någon annan som ska träna/tävla, eller tittar på anordnade träningar i stallet. Det blir mkt sådant för mig nu när min häst är på utbildning, men jag tycker att jag är mer runt och flänger nu än jag är när hästen är hemma :o

Jag träffar vänner ibland, tar en fika eller äter middag ute. Men med tanke på mitt jobb och den tid jag väljer att lägga i stallet, så blir det på sin höjd varannan månad. Jag jobbar ju dessutom varannan helg. Men som sagt, jag tycker inte att jag saknar det. Och med handen på hjärtat är jag faktiskt inte mer upptagen än mina hästlösa vänner som har familj. De är då mer oflexibla än jag nånsin kommer i närheten av, även ekonomiskt.
 
Sv: Hur har folk råd att äga häst idag?

Har tänkt i samma banor som du. Det ska tas ut femtioelva massörer om året, åkas till klinik och provas ut sadel och fodersorter i det oändliga. När jag var mycket liten gjorde man inte alls sådant och ibland kan jag önska att jag hade häst då istället. För ofta känns det som att alla pengar går åt till hästen, för det gör de ju. Jag har ett extrajobb som inbringar lite mer än vad du får in, billigt boende, ingen bil och hästen. Men - jag går faktiskt ut och äter ett par gånger i månaden. På finare ställen då, köpa hem thaimat gör väl var och varannan människa. Frekvent biobesökare men har sällan råd att gå på krogen. Vissa saker måste man prioritera bort helt enkelt. Äger ingen transport heller. Det funkar rätt bra ändå, jag har inte tvärtomt på kontot vid lön och har råd med någon extra utgift. Något som jag tror spelar in är vilken häst man har. Jag har haft tur, jag har en järnhäst som aldrig skadar sig, får kolik eller dylikt. Men det är mätningar, nya dyra täcken, höanalyser, vaccinationer och annat skoj ändå. Om min häst vore av den sjukare sorten hade jag inte haft någon. Kommer sälja i framtiden ändå, det är ändå drygt 40 000 om året som jag lägger ut. Vore kul att prova resa lite för dem istället. Men ha häst är inte omöjligt, man får ha lite tur med individ och skära ner där det går bara.
 
Sv: Hur har folk råd att äga häst idag?

Om jag ska vara ärlig tror jag att vissa förändringar är av godo. Sadlarna i dag är mycket bättre och jag känner mig rätt så övertygad om att det är bra för hästryggarna att man är mer noga med vad man lägger på den. En duktig hovslagare är också a och o. Mycket annat vette tusan om det är så nödvändigt. Jag tror man kommer långt med att hästen får daglig utevistelse där den kan röra sin kropp på ett naturligt sätt och omväxlande ridning i varierande terräng. Om man dag ut och dag in sitter och harvar i ridhuset i trav, nedsittning så är det bara en tidsfråga innan hästmassören måste kallas in.

Mycket annat framstår för mig som skapade behov. Man måste inte ha dyra grimmor och blingade träns (även om ett välsittande träns givetvis är viktigt) eller svindyra täcken i NASA-material. Vårdar man sina saker håller de länge. Köper man en i grunden frisk häst och låter den leva ett naturligt liv enligt ovan är oddsen goda för att även den håller länge. Otur kan givetvis alla ha.
 
Sv: Hur har folk råd att äga häst idag?

Svar på hur man har råd att ha häst:
Man kan jobba heltid t ex. Man behöver inte köpa värsta märkeskläderna, varken till det vanliga livet eller till hästlivet.
Jag vet inte vad det är för kretsar du umgås i, det verkar konstigt att behöva ha allt det senaste och dyraste :confused:
 
Sv: Hur har folk råd att äga häst idag?

Just nu har vi hästarna hemma och så är vi två.

Förut så valde jag billigt boende till mig själv.
 
Sv: Hur har folk råd att äga häst idag?

Hovslagaren ska dessutom ha många års utbildning och inte räcker det där, hon/han ska också ha ett fantastiskt handlag med hästar. Skulle hon/han ge hästen en armbåge i skinkan och rya i lite när hästen är nära på att sätta hoven i ansikten på hovslagaren ska är det ut med denne, BASTA! Så GÖR man inte! Strunt samma att hon/han bara är rädd om sitt ansikte och nästa hovslagare kostar 2000 kr för verkning+skoning(med skor man själv varit iväg och köpt).

Haha skrattade när jag läste, speciellt detta!! Jag skulle bli galen om jag hade en hovslagare som INTE sa till min häst när han valsade runt på gången och checkade av hur mycket han kunde "hänga" på min stackars hovslagare. Jag har en mycket väluppfostrad häst efter att hovis har varit hos mig;)

Och för att svara på frågan, jag är faktiskt student. Lever på CSN men extrajobbar för att kunna ha häst på det sättet jag vill (träna, tävla och ha fin och bra kvalitetsutrustning till både mig och hästen.) Brukar jobba så jag tjänar runt 5-7000 extra varje månad och detta lägger jag på kusen. Resten , CSN alltså, lägger jag bara på mig själv. För mig är det jätteviktigt att ha ett liv utöver hästeriet också med shopping, fester, gym och kompishäng. Sparandet får komma igång när jag får en riktig lön, är färdigutbildad i juni :)
 
Sv: Hur har folk råd att äga häst idag?

Oj. Får du verkligen jobba så mkt utan att CSN begränsar ditt studiemedel?
Och hur får du dygnets timmar att räcka till för både studier, hemmaplugg, häst och gym/krog/shopping/etc? Lär mig gärna hur man maximerar sin tid :o
 
Sv: Hur har folk råd att äga häst idag?

Oj. Får du verkligen jobba så mkt utan att CSN begränsar ditt studiemedel?
Och hur får du dygnets timmar att räcka till för både studier, hemmaplugg, häst och gym/krog/shopping/etc? Lär mig gärna hur man maximerar sin tid :o

Ja om man pluggar 100%, 40 veckor om året får man tjäna runt 70 000 i halvåret utan att CSN minskar. Det var mindre förr men det är ändrat sen 2010 (tror jag?) Lär mer här :)

Den andra frågan är mycket svårare haha...men just nu står jag i ett stall med helinackordering så de dagar jag verkligen inte hinner så är det personal som sköter allt åt mig. Det kan vara skönt om man tex jobbar ett dubbelpass nån helgdag eller så! Kan också tillägga att jag har en unghäst som jag inte rider 60 min 6 dagar i veckan så det gör inget om han får vila 3 dagar en vecka. Kör alltså inte stenhård träning varken för mig eller för hästen.

Jag läser till ssk, skolan består oftast av halvdagar och är jag i skolan från 9-13 så har jag resten av dagen på mig och då tycker jag inte att det några problem att hinna. Sen springer jag såklart inte på stan och shoppar eller fikar varje dag och krogen ser jag väl ungefär varannan helg :p Viktigast för mig är nog att ha en plan för dagen, tex ha med sig ridkläder/gymkläder till skolan åka direkt! Aldrig komma i nån sorts apati hemma och fastna i soffan, för då kan jag säga att då är kört för mig...den är alldeles för bekväm!! :D
 
Sv: Hur har folk råd att äga häst idag?

knapp

Jag köper ett åring när jag börjar plugga :angel: Min plan var att när jag tar examen jamen då har jag ju en häst som det är dags att börja tävla och träna. Har iof en shettis sedan innan men han är utlånad och lär inte komma hem förrän jag haft bulle i ugnen och värpt fram ungar i rätt ålder.

Hur har man råd?
Sambo och stall 100 meter från huset. Gör ganska mycket att ha två ekonomier och dela på allt, antagligen kommer vi dela lika procentuellt vilket innebär att vi kommer ha lika stor del kvar av våra inkomster %. Det gör att jag har råd med häst, buffertsparande, hem och plugg visserligen med fullt lån och bidrag men det är en prioriteringsfråga. Kommer under nästa år börja ta emot inridningar som kommer betala min hästs månadsutgifter ett par månader om året iallafall.

Sen är den moderna ryttaren och hästägaren så förbaskad pipplig. Allt ska vara det senaste, dyraste märket och man ska skylta med det. Om man kan leva utan att ha en toppmodern transport, matchande stadsjeep dragbil, nyaste utrustningen etc. Och att plocka ut massör/kiro/IR en gång i månaden kan jag tycka bara är larvigt. Jag tar ut ungefär 1 gång i halvåret/om året beroende på vad hästen är i för kondition och vad vi gör. Men oftare ska inte behövas, då bör man se över sin ridning och utrustningen ordentligt om hästen ständigt är sne och skev med en månads mellanrum. Då gör jag hellre en genomkoll på klinik en gång om året där de kollar hela hästen och tänderna.

Om man kan leva med att inte ha ridhus 50 meter från stallet (utan kanske skrittavstånd eller inget alls), att köpa utrustning begagnat och inte massa hela tiden, köpa stora partier kraftfoder och grovfoder (ja man sparar en del på det. Det ska ju hämtas vilket är en kostnad i sig :) ) åka kollektivt eller cykla/gå till stallet samt räkna på sina utgifter kan man spara pengar (hahahahha sen när sparade man förlorade pengar när man har häst ;) )

Som någon annan skrev, fattar inte vart folk lägger sina pengar om dom inte har häst :eek: :D
 
Sv: Hur har folk råd att äga häst idag?

Min häst kostar mig 2400 i månaden- stall, foder, ridhus, täckesbyten försäkring,. var 8e vecka tillkommer hovis på 700kr. Vacc, avmaskning tillkommer ju med, dock inget jag räknar in. Buffert har jag så att jag klarar självrisken..men det finns pengar som liggr utanför hästens buffert. I vårt hushåll har vi ett dåligt betalt jobb, samt ett lite över medel. Med häst, ny bil, två motorcyklar, lån som amorteras 8000 månaden har vi ändå 10000 över alla sedvanliga räkningar.(hyra, el, tv,, försäkringar, csn osv) Allt ovanstående klarar vi på en lön, dock utan de 10 000 som blir kvar.
Det beror nig på vart man bor i landet, verkar oerhört dyrt i vissa delar eller så gör man det dyrare än det är..med mkt utrustning, massörer, vet som kommer i tid och otid..
Tja..jag vet inte..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 367
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 862
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 196
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp