Hur har folk råd att äga häst idag?

Sv: Hur har folk råd att äga häst idag?

KL

Det handlar ju om prioriteringar. Jag tjänar ganska bra och har prioriterat mina djur, vettig bil och kunna äta bra. Så de mesta pengarna går till det.

Men jag har vänner som tex lägger 1500 på mat för 2 personer/månad för att ha råd. Fast de har ju då prioriterat annorlunda såklart.

Jag köper inga schabrak bara för att, efter 10 stycken behöver man liksom inte fler... Jag lägger faktiskt mycket hellre de pengarna på ett ET-besök eller en vettig hovslagare. Samma med allt annat, jag funderar och tänker efter och impulshandlar inte längre för tusentals kronor i ridsportsaffären. Jag lärde min en hel del om snålt leverne när jag pluggade, så jag har inga som helst problem att leva ett gott liv på ganska lite pengar, med eller utan häst.
 
Sv: Hur har folk råd att äga häst idag?

Intressant att läsa hur det funkar för alla andra, speciellt som man går lite i hästköpartankar just nu.

Men överhuvudtaget, även för någon som inte har häst (än i alla fall :D) handlar väl allt om prioriteringar. Jag och sambon lever gott på en lön och ett studiebidrag (utan studielånsdelen alltså) och behöver inte direkt snåla på någonting känner jag, äter gott, hittar på kul saker när vi har lust osv. Utöver det lägger vi en ganska ordentlig summa på sparande, vilket vi väl egentligen mer än väl skulle ha råd att hålla häst på redan i dagsläget. Så när jag pluggat klart och (förhoppningsvis!) får en inkomst jag också skulle vi ju utan problem kunna lägga hela den på en häst (även om min tanke nog snarare är en mindre hobbyhäst som gärna får vara så vänlig och hålla sig billig i drift :p)
 
Sv: Hur har folk råd att äga häst idag?

Man ser till att tjäna så pass mycket att man har råd med häst :)

Jag bor själv i en bostadsrätts 3:a i en förort till Stockholm, har hästen på stor anläggning och har egen bil. Har bolån på 1,300,000 men inget billån eller andra lån.

Hästen kostar 8,000 kr/mån i snitt.

Jag har ett jobb där jag tjänar så pass mycket att jag har råd att ha häst, resa samt göra annat. Tycker ändå det kan bli lite tight varje månad men då tänker jag på att jag hade häst när jag tjänade 15,000 mindre än vad jag har idag och så biter jag ihop :D

Sadeln är utprovad när hästen var 3 och regelbundet korrigerad efter det men inte bytt, täcken köper jag på rea men bra märken så de inte går sönder och kiropraktor tar jag bara ut om hästen känns konstig.

Förra året var dock extra tungt med 3 klinikbesök, kolik, uttändja ligament samt lymfangit. Det var surt som fan för även med bra försäkring så har du ju självrisk och självklart inträffade inte skadorna inom 125 dagar så det blev ny självrisk varje gång.

Detta år har börjat med en sparkskada som kostade mig 3,300 kr så även fast man har en frisk häst så kan kostnaderna dra iväg pga olyckshändelser.
 
Sv: Hur har folk råd att äga häst idag?

Jag kan hålla med i stora delar att det är sjuka summor som flyter ur hästägarens plånbok. Vissa dyrare kostnader kan vi inte rå för medan annat skulle man kunna komma undan om man tänkte till lite.

Eftersom dieseln är betydligt dyrare nu än för 20 år sedan så är det bara helt normalt att grovfodret kostar mer också (det kostar ju mer att producera) Att lägga en analyskostnad på en femhundring om året tycker väl jag inte är så värst mycket att bråka om. Man kan ju tjäna in den summan genom att man undviker att köpa tillskott/kraftfoder som väldigt ofta inte behövs. Detsamma gäller ju stallplatser förstås. Personalkostnaden är högre och det kostar mer att underhålla ett stall idag mot vad det gjorde för 20 år sedan t ex.

Men så finns det då andra saker som också jag tycker är lite väl häftiga. För det första är det förstås alla dessa märkesprylar med nya färger som kommer varje höst och vår. När jag var yngre (kör förvisso fortfarande efter samma koncept) så köpte man sig ett träns som skulle hålla hela hästens liv. Dvs inte sällan ganska dyrt från början, men så höll det sig helt och fint hela hästens liv. Om man mot förmodan bytte sadel till hästen så såg man till att den nya sadeln var i samma färg som tränset, vilket oftast gick att uppnå.

Man hade på sin höjd två uppsättningar strykkappor (de var i skinn och var fodrade med filt, om de var fodrade) som man också förväntade sig skulle hålla hela hästens liv. Gick ett spänne sönder eller något så gick man till sadelmakaren med strykkappan för lagning. Benlindor användes oftast vid hältor, men hade man lindor vid andra tillfällen så hade man på sin höjd två-tre uppsättningar. Schabrak hade man ett enda. Det var vitt och användes vid dressyrtävlingar (vid hopptävlingar hade man vojlock) I övrigt hade man ett par vojlockar som man bytte mellan. De var också oftast vita. Vojlocken borstades ren från päls och stöv ett par gånger i veckan och tvättades ganska sällan.

Både hästmassage, kiropraktik på häst mm är inte så gammalt i hästkretsar, men hade man bekymmer med hästen så var det veterinären och/eller hovslagaren man kallade ut. Man stoppade om sadeln om hästen inte trivdes med den osv. Om man nu inte åker till veterinärkliniken med hästen om den får en vrickning eller något så är man konstig. Vad är det för fel på att ta ut en veterinär i första läget och be den veterinären rekommendera klinikundersökning om han/hon anser att det behövs? Det är ju inte direkt konstigt att det kostar en förmögenhet i försäkringspremier för att försäkra en häst...
 
Sv: Hur har folk råd att äga häst idag?

Jag köper inga schabrak bara för att, efter 10 stycken behöver man liksom inte fler... Jag lägger faktiskt mycket hellre de pengarna på ett ET-besök eller en vettig hovslagare. Samma med allt annat, jag funderar och tänker efter och impulshandlar inte längre för tusentals kronor i ridsportsaffären.

Precis så är det med mig också, jag har verkligen tagit tag i det där. Hästen har alla täcken o schabrak o allt som hon behöver, och jag har faktiskt alla ridkläder som jag behöver plus en del som jag inte ens använder, så nu är det köpstopp ett tag.

Det är så lätt att slötitta på webbutiker o klicka till sig hur mkt som helst :o
 
Sv: Hur har folk råd att äga häst idag?

När var det du hade häst senast? Jag menar, vilket decennium?

För övrigt är ju en bidragande orsak till att man har råd att man inte hinner göra av med så mycket pengar på annat. Shopping, bio, långluncher på stan etc är ett minne blott när man har häst. Och ska man resa bort måste man fixa hästvakt, så även resorna blir färre.
 
Sv: Hur har folk råd att äga häst idag?

Jag tror att man sätter sig i en fälla om man gör sig beroende av någon annans inkomst. Visst klarar man ju ofta att leva, bo och roa sig ihop med sin partner på en inkomst. Men allt det är ju gemensamma utgifter. Frågan är hur en icke hästintresserad sambo helt plötsligt ställer sig till att sponsra en häst med allt vad det innebär... Jag gillar inte tanken på att sälja min häst för att ett förhållande tar slut, eller känna att någons välvilja bär upp min häst, så jag ser till att ro runt det själv. Då blir det oförändrat oavsett singel eller samboliv.
 
Sv: Hur har folk råd att äga häst idag?

På nåt märkligt sätt känns det ibland lika tajt idag som när jag hade mindre bruttolön än vad jag idag får ut!

Jag vill ha det adra i mitt liv så min häst står i stall utan ridhus eller lyx men med möjlighet att ha full service så matte kan jobba över. Vi delar på helgerna och ibland jobbar jag lite extra pass för att kvitta mot full service.

Har provat et ett par ggr men ingen har haft nåt att göra på henne så numer hoppar vi det. Lägger hellre pengar på träning.

Hovis är lite äldre, super med hästen och jätterutinerad.
Men priset är troligen svart.
Släp hyr jag av stallägaren.

Det som kostar är hennes extrafoder och den stora bilen jag köpte för att kunna köra henne och den svindyra bensinen till stallet.

Ett bra lugnt stall med kunnig stallägare är jag övertygad om spara mig veterinärpengar. Inga ledinflammationer, mugganfall, fång eller koliker.

Klart det går. Men sortera hårt bland räkningarna och underskatta inte kostnaden för resor.
 
Sv: Hur har folk råd att äga häst idag?

Haha!! Helt underbart skrivet och så sant!! När jag hade häst för 15 år sedan så kostade stallhyran 1800kr och då ingick AllT kraft, korn, Hö, spån, mockningen, in å ut vardagar, ja man hade ngt utsläpp på helgen. Skorna runt om kostade 600kr var 8ev, han fick massage engång men då vart han så jäkla stel så d gjordes aldrig om, galopperade över stock och sten hade en vanlig Alround sadel o träns, skydd var inte å tala om. Hästen togs bort vid 24 års ålder och vann sin sista klubbhoppning som 23 åring och då hade han aldrig haft varken kotkedsinflammation, senskador, ryggproblem, gaffelband, griffelben, hovproblem, kolik eller fång!! Märkligt!!

Idag!! Ja ni vet alla Vad det kostar... Jag lägger i snitt 5000kr per häst/ månad idag. Just nu står jag en aning billigare, men ska om en snar framtid flytta då . jag saknar spolspilta, ridhus och plogad volt, dvs det man bara kunde drömma om för 15 år sedan!! Sjukt!!
 
Sv: Hur har folk råd att äga häst idag?

Haha!! Helt underbart skrivet och så sant!! När jag hade häst för 15 år sedan så kostade stallhyran 1800kr och då ingick AllT kraft, korn, Hö, spån, mockningen, in å ut vardagar, ja man hade ngt utsläpp på helgen. Skorna runt om kostade 600kr var 8ev, han fick massage engång men då vart han så jäkla stel så d gjordes aldrig om, galopperade över stock och sten hade en vanlig Alround sadel o träns, skydd var inte å tala om. Hästen togs bort vid 24 års ålder och vann sin sista klubbhoppning som 23 åring och då hade han aldrig haft varken kotkedsinflammation, senskador, ryggproblem, gaffelband, griffelben, hovproblem, kolik eller fång!! Märkligt!!

Idag!! Ja ni vet alla Vad det kostar... Jag lägger i snitt 5000kr per häst/ månad idag. Just nu står jag en aning billigare, men ska om en snar framtid flytta då . jag saknar spolspilta, ridhus och plogad volt, dvs det man bara kunde drömma om för 15 år sedan!! Sjukt!!




Hur jag finansierar kalaset! Jag jobbar heltid, tjänar bra, särbo, inga barn.
 
Sv: Hur har folk råd att äga häst idag?

Jag sålde en av mina hästar strax efter att jag fått barn och har en kvar idag.
Det är dyyyrt, och jag jobbar dessutom inte heltid, då jag ska hinna hämta/lämna barnen samt jobbar i sthlm och bor i norrtälje. Är inte ekonomiskt försvarbart att åka bil 15 mil varje dag heller :eek:
Jag har min häst helinackorderad på gård med ridhus och alla bekvämligheter man behöver, annars skulle det aldrig gå rent praktiskt, rider ca 4 dagar i veckan, tränar 1 dag/månaden.
I min stallhyra ingår allt utom extrafoder. Om inte jag hade en sambo som tjänar bra och dessutom har möjlighet att dra in extrapengar skulle jag inte ha råd att ha kvar hästen. Jag går plusminusnoll varenda månad :D
Är 6 mil tor till stallet, har dessutom inte dom bensinsnålaste bilarna heller så bara där går det pengar också.
Jag har räknat ut att jag i snitt betalar 6000:- för det som rör min häst varje månad.
Sjuka pengar för en hobby men ger mig så mkt! Att efter en stressig dag på jobbet, hämtat små pipisar på dagis, skyndat hem och lagat mat fixat och donat, få sätta sig i bilen och åka till lugnet i stallet och vara där ett par timmar, är GULD värt!
Jag inser ju att förmodligen när barnen blir äldre och vill börja göra saker så kanske jag inte längre kan ha kvar pälsklingen, men tills dess, ska jag banne mig ha ut det gottaste av det! :p
 
Sv: Hur har folk råd att äga häst idag?

Precis så är det med mig också, jag har verkligen tagit tag i det där. Hästen har alla täcken o schabrak o allt som hon behöver, och jag har faktiskt alla ridkläder som jag behöver plus en del som jag inte ens använder, så nu är det köpstopp ett tag.

Det är så lätt att slötitta på webbutiker o klicka till sig hur mkt som helst :o

Jag började för 3-4 år sedan att rensa... Sålde grejer på Tradera för 7000 spänn i ett nafs. Sedan började jag överväga varje köp noga och med åren har det blivit ännu mer övervägande. Jag har ändå massor av fina grejer, rider ju inte runt med trasiga prylar, men som sagt, det kostar massor av pengar att köpa utrustning om man inte har någon plan.
 
Sv: Hur har folk råd att äga häst idag?

Jag började för 3-4 år sedan att rensa... Sålde grejer på Tradera för 7000 spänn i ett nafs. Sedan började jag överväga varje köp noga och med åren har det blivit ännu mer övervägande. Jag har ändå massor av fina grejer, rider ju inte runt med trasiga prylar, men som sagt, det kostar massor av pengar att köpa utrustning om man inte har någon plan.

Det har jag också gjort. Har lite mer som jag ska försöka bli av med också.

Och det som jag får in får INTE gå till fler hästgrejer....:cool:
 
Sv: Hur har folk råd att äga häst idag?

Åker 20mil varje arbetsdag.
Men det är för att sambon ville bo på sin gård och inte den gården jag redan borde på, så han får stå för merparten av den merkostnaden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 012
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 345
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 848
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 196
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp