Tvärdött på bostadsmarknaden? - utbruten från Den perfekta lägenheten

Bukefalos 30 år!

Inte för att regna på din parad @MJLee men "din" lägenhetsförsäljning hör liksom inte riktigt hemma i den här tråden.
F ö kan vi nog konstatera att lägenheter på attraktiva adresser i storstad sällan drabbas av stiltje oavsett hur konjunkturen ser ut.
Ja de säljs, och jag håller med dig i sak. Men de säljs inte alltid lika lätt. Bor på en attraktiv adress i samma stad, och är Hemnetknarkare. De för runt 5-6 miljoner kanske är de som påverkats minst är min känsla.

Om jag skulle flytta till Göteborg skulle det vara där jag ville bo. Helt centralt men samtidigt jättelugnt på enkelriktad gata med sjukt låg avgift (3500) för en trea på 91 kvadrat på friköpt mark och alla stammbyten mm är gjorda i närtid. Min släkting var helt galen när de höjde hens avgift från 2500 till 3500 i samband med stammbytet och andra reparationer och underhåll.

Nej även sådana objekt har varit stendöda. Mäklaren var helt chockad eftersom han tidigare sålt liknande objekt som inte alls gick till samma pris. Jag tror att 1 april verkligen innebar en islossning.

Nu har jag inte sett lägenheten men om jag hade köpt något som hade kök i furu eller annat rent trä hade jag aldrig gjort mig av med det för att byta ut mot ett dyrt faner kök som inte ens håller i 5 år.

Här verkar det också stendött. Grannen får inte en enda att komma på visningar till sin lägenhet och hus ligger ute länge och sänks mellan 5-15%.

Jag undrar lite över var marknaden finns för dessa enorma hus. Här i stan finns en stor äldre generation som köpt gigantiska hus på 50 talet och bott där hela livet. Nu är de 80 pluss och husen säljs när de dött eller hamnat på hem. Husen har utropspris på runt 8-20 miljoner. Husen är aldrig renoverade så allt behöver göras. Tak, fogar/puts, dränering, el, kök, badrum. Så förutom högt inköpspris krävs renovering för 1-2 miljoner. Barnfamiljerna blir färre i yngre generationen så vad ska de med dyra jättehus till? Min generation milllenials har ju i de flesta fall lite äldre barn vid det här laget och många har nog löst sitt boende. De stora pengarna sitter ju boomers själva på men i fasta värden i form av stora hus de aldrig renoverat.

Vi vill själva flytta större men vågar/ är inte villiga att dra på oss ett stort lån. Då bor vi hellre trångt faktiskt

Om man ska lägga ett bud under utgångspriset, bör man göra något särskilt då? Säljaren bor långt bort, inte i fastigheten. Annonsen är inte utförlig men om jag utgår från andra någotsånär liknande fastigheter är det inte ovanligt att de är något billigare. Tänker att man inte vill förolämpa säljaren genom att lägga vad som kan uppfattas som ett skambud?

Du tycker exakt som min syster! Jag tror personligen att de kommer blåsa allt. Jag tycker inte om luckorna och de känns stora och klumpiga. Även om de lackas från allt 70-tals furu.
Jag tyckte det var bland de vackraste lägenheter jag sett, hade inte velat ändra något om jag köpt en lägenhet som den.

Om man ska lägga ett bud under utgångspriset, bör man göra något särskilt då? Säljaren bor långt bort, inte i fastigheten. Annonsen är inte utförlig men om jag utgår från andra någotsånär liknande fastigheter är det inte ovanligt att de är något billigare. Tänker att man inte vill förolämpa säljaren genom att lägga vad som kan uppfattas som ett skambud?
Jag funderar massor på det. Booli ger ju ett uppskattat pris och då kan man ju se om mäklaren har gett ett lockpris för att få igång budgivning. Jag vill inte skambuda, det känns oseriöst.

Jag funderar massor på det. Booli ger ju ett uppskattat pris och då kan man ju se om mäklaren har gett ett lockpris för att få igång budgivning. Jag vill inte skambuda, det känns oseriöst.
Försökt hitta på Booli nu och hittar inget om något uppskattat pris. Finns det på alla? Det finns "liknande" men detta är en lite udda fastighet så inget av deras föreslagna är alls motsvarande.

Jag vill inte heller lägga något faktiskt skambud, men är ju lite svårt att veta vad som är ett skambud också. Den har legat ute ganska länge och jag kan inte se att de ändrat priset.

Försökt hitta på Booli nu och hittar inget om något uppskattat pris. Finns det på alla? Det finns "liknande" men detta är en lite udda fastighet så inget av deras föreslagna är alls motsvarande.

Jag vill inte heller lägga något faktiskt skambud, men är ju lite svårt att veta vad som är ett skambud också. Den har legat ute ganska länge och jag kan inte se att de ändrat priset.
Nej, uppskattat pris finns inte på alla tyvärr.

Jag pratade med mäklaren, ger påhittade siffror i mitt exempel:
"Vad vill säljarna ha?"
"1,5"
"Jag tänkte ungefär 1,1... Men är fortfarande intresserad"
Säljarna kunde inte acceptera men ville sälja, så med lite villkor (de behövde inte städa, snabbt tillträde) fick jag betala 1,3.

Jag har sålt en fastighet (gammalt hus som var orört i 30 år, inget enkelt objekt) på samma sätt. Jag och köparen låg långt ifrån varandra i början, men lyckades mötas på en nivå vi båda var nöjda med.

Nej även sådana objekt har varit stendöda. Mäklaren var helt chockad eftersom han tidigare sålt liknande objekt som inte alls gick till samma pris. Jag tror att 1 april verkligen innebar en islossning.
Här har det sålts bra och dyrt i den storleken hela tiden, men är som sagt ett ganska unikt hus med få lägenheter, inte samma område, men ungefär lika centralt. Men tror också det lossnar lite nu :)

Jag tänker att det beror mycket på hur man presterar det. Vi la ett bud som var på en miljon under utgångspris, jag sa till mäklaren att vi var intresserade och ville lägga ett bud på x antal kronor.

Sen sa mäklaren att de hade gjort investeringar och ville ha tillbaka dem, jag fick då förklara att de investeringarna inte tillförde något för mig, snarare tvärtom och jag var inte villig att betala extra för dem. Säljarna hade bl.a. gjort om en lösdrift till uteboxar vilket jag såg som en nackdel.

Vi kom inte överens. Gården är fortfarande till salu och nu till ett pris under det vi la som bud. Men vi är inte intresserade längre.

Med färre barnfamiljer, eller familjer med ett, möjligtvis två barn, undrar jag hur attraktiva de där stora husen är på sikt.
Som barnfri kan jag säga att det går alltid att använda rum. Såvida vi inte pratar om 10+ rum så tror jag inte att de blir omöjliga att sälja. Men jag tror att prislappen går ner väsentligt. Man är kanske inte villig att betala mer bara för att huset är stort. Kanske tillomed motsatsen eftersom huset oftast blir dyrare i uppvärmning, renoveringar osv.

Sen det här med att marknaden är död...

Jag vet ett hus jag skulle vara sugen på, men... Prislappen. De vill ha 2,5 miljon för det. Det finns inget avlopp till toalett, så det är torrtoa. 3 rum o kök, men 3e rummet får man precis in en liten säng i. Istället har de bastu och relaxavdelning. Lägg till att enligt booli så var lagfarten på detta hus 1,5 miljon 2024.

Ett hus 20 meter bort med avlopp, bodar, större rum osv såldes för 2,5 förra våren när priserna var högre.

I en del fall så tror jag att anledningen till att fastigheter inte säljs har mycket med att göra att ägaren lever i det blå.

Det skulle man väl absolut kunna klara. Jag hade kunnat köpa en lägenhet för drygt 2 miljoner på en inkomst (inte speciellt hög) för 10 år sedan. Nu skulle jag sannolikt kunna låna ensam uppemot 3 miljoner och alltså i teorin kunna köpa något för dryga 4 om nuvarande boende säljs för ungefär det det är värderat till.
Då bör du ha bra lön! Jag får definitivt inte låna 3 miljoner.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka