Tvätt av eksemtäcke varmare än 30?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Matti
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 067
M

Matti

Är det någon som har provat att tvätta sina eksemtäcken varmare än de rekommenderade 30 graderna? Har det gått bra i så fall?
Tycker inte riktigt att jag får dem så rena som jag vill ha dem och skulle gärna vrida upp gradvredet åtminstone till 40, gärna mer, men man vill ju inte heller riskera att de blir förstörda. Det är täcken från Boett och Hööks det gäller.

Sv: Tvätt av eksemtäcke varmare än 30?

Jag tvättar Hööks i 40 gr. Har även torktumlat lite lätt. Men det behövs knappt efter en lång centrifugering. Boetts "gamla" täcke tvättar jag också i 40 gr och torktumlar. Det står så på tvättrådet att det går. Tycker Hööks är svåra att få rena. Boetts blir som nytt.

Jag kör Boetts täcken i 40 grader. Det går bra. Har hänt att jag torktumlat också, men märker att det sliter onödigt på resårbanden.

Tack båda två. Jag har nu kört igång maskinen med ett supersunkigt täcke (fet salva, damm o stöv som det sedan regnade på och som avslutning rullade hon sig delvis i lera...) på i alla fall 40 grader det långa programmet och med en extra sköljning. Torktumling lär inte bli aktuellt, har nog med att göra ren tvättmaskinen och vill inte ha in hästhår i torktumlaren också, dessutom är det ju bra torkeväder ute.

Ser mitt täcke ut så kör jag i 60 grader. Annars 40.

Märka med 30 grader - rena larvet.

Använder enbart såpa som tvättmedel och det torkar ju fort så tumlar aldrig - täcket ska ju räcka så länge som möjligt ändå.

Föredrar Boett - hållbarare fler säsonger, bättre resårer mm.

Håller med, har själv inget eksemtäcke, med de är väl knappast gjorda i silke?

40 grader, minst

Liknande trådar

Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 224
Senast: Amha
·
Småbarn Min fyraåring har en längre tid upplevts lite trött. Vi har frågat om det hos vårdcentralen när han varit där i andra ärenden men det... 2
Svar
38
· Visningar
1 432
Senast: VLMF
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 233
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka