Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Läs instruktionerna i tvättrådet på västen. Tvätta på den temperatur och det program det står och kör den sedan i torktumlaren enligt vad som står på tvättrådet. Du behöver flera tennisbollar för att dunet ska fördela sig och ofta behöver man rätta till dunet flera gånger under torktiden och även efteråt för hand. Dunet klumpar sig som bollar som man med handkraft behöver fixa till även med tennisbollar i torktumlaren men utan blir det bara en massa klumpar av dunet och västen blir förstörd. Tennisbollarna hjälper alltså till att fördela dunet efter tvätten. Minst tre tennisbollar men helst fler behöver du ha.
En del dunvästar är endast kemtvätt. Jag gamblade med en av mina och fick dystert plocka fjädrar ur tvättmaskinen.
Bara typ masserar man isär klumparna för hand då och då?
Jag tvättade en tunnare dunjacka av god kvalitet i tvättmaskin. Det blev en del terapiarbete att förhand luckra upp det ihop klumpade dunet... Jackan blev inte som ny, men ren så jag kan använda den bland folk
En tjock jacka/väst hade jag inte gett mig på att tvätta själv. Och syntetfiber är att föredra, både med tanke på djur och tvätt...
En tjock jacka/väst hade jag inte gett mig på att tvätta själv.
Säljer du för att du behöver pengarna ska du kanske skaffa tennisbollar, annars är det väll bara att testa. Jag tänker som så att om du ändå tänker göra dig av med västen så gör det inte så mycket om den förstörs.Jag ska sälja västen är tanken![]()
Jag pratar om att tvätta utan tennisbollar, och då räcker inte mitt tålamod till en tjock dunjacka.Varför? Om maskinen är tillräckligt stor och det går att vattentvätta jackan/västen så är det inga problem att tvätta själv. Har man en 3-4 kilosmaskin ska man däremot inte ge sig på att tvätta sådant.
Västen gick att tvätta i maskin så den tvättas just nu 30 grader fintvätt med flytande medel och inget sköljmedel, har köpt fyra tennisbollar till tumlaren men funderar på vad låg värme är? Lägsta värmen som finns på tumlaren?
Ja lägsta värmen. Vissa tumlare har en tendens att bli ganska varma ändå. På vissa finns det helt kall och då kan det vara bra att tumla en stund, hänga någon timme, tumla en stund osv. tills västen är torr. Min miljömedvetna sida gör att jag aldrig tumlar något tills det är torrt utan jag hänger och tumlar omväxlande men då har vi en gammal tumlare som drar enorma mängder ström.
Ja precis. Lägsta värmen som finns. Men jag brukar öppna och känna med handen för ibland blir det svinvarmt ändå och jag får för mig att det kan börja brinna.Västen gick att tvätta i maskin så den tvättas just nu 30 grader fintvätt med flytande medel och inget sköljmedel, har köpt fyra tennisbollar till tumlaren men funderar på vad låg värme är? Lägsta värmen som finns på tumlaren?