Tvätta helskodda?

Maris_

Trådstartare
Jag har nyligen fyndat ett par helskodda ridbyxor på loppis, mitt första par helskodda tror jag att det är. Funderar nu på hur man tvättar dem? Som vanligt, i maskin med vanligt tvättmedel? Jag har ju för mig att jag sett speciella tvättmedel osv för helskodda byxor i typ Börjes och sånt, men är det ett måste? Byxorna är begagnade som sagt och mjuka och sköna, om det nu spelar in på skötseln.

Sv: Tvätta helskodda?

tvätta dem med cavalclean el liknande tvättmedel för helskodda byxor.
tvättar du dem i maskin med vanligt tvättmedel så blir skoningen stenhård:(

Beror på vad det skoningen är i för material och kvalitet. Har alltid tvättat mina pikeur i vanligt tvättmedel+mjukmedel. De är mjuka och fina fortfarande, efter tre år. Är de skodda i riktigt skinn skulle jag använda cavalclean eller dyl.

precis! billiga=stenhårda efter tvätt. Dyra=mjuka tvätt efter tvätt(generaliserar)

Ridbyxor är något jag börjat prioritera faktiskt, det är vekligen stor skillnad:idea:

Fast det har väl inte med priset att göra, utan med materialet i skoningen!? De flesta byxor nu är ju skodda med konstmaterial, t ex Clarino. Dessa går jättebra att tvätta med vanligt tvättmedel. Men är de skodda med riktigt skinn så måste du ha Cavalclean eller annat skinntvättmedel, annars blir de stenhårda! Jag har ett par Eurostarbyxor, de kostade en hel del = inte billiga, men de blir ju stenhårda i skoningen om jag tvättar med vanligt tvättmedel eftersom de är skodda med riktigt skinn!!! Där använder jag Cavalclean. :idea: (Sen finns det ju andra, nog så viktiga skillander på dyra och billiga ridbyxor! Framför allt brukar dyrare byxor sitta bättre, vara skönare att ha på sig och hålla längre och dessutom vara fina tvätt efter tvätt! Precis som med andra kläder!)

Senast ändrad:

Står det inga tvättråd i? Brukar det väl göra? Mina har jag tvättat i maskin 40 grader, går bra. Clarinoskodda tror jag. De har hållt i drygt 10 år nu.....:)

Jag tvättade mina som jag tvättar allt annat, problemet var att jag inte tänkte mig för och tvättade lindor och lindunderlägg tillsammans med dom.

Mina vita underlägg var inte vita längre när tvätten var klar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 911
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 247
Senast: valy
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 291
Senast: hundtant
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka