tvätta ute täcken

Sv: tvätta ute täcken

Jag tvättar mina utetäcken på sommaren. Jag fyller ett badkar med varmt vatten. Tillsätter grumme tvättsåpa. lägger i så många täcken som ryms. Låter dom ligga i blöt 2-3 dagar. Under dom dagarna så rör jag om så ofta jag passerar badkaret. Är vattnet mycket skitigt så byter jag vatten. Viktigast är dock att täckena ligger en stund så att enzymerna i tvättmedlet löser upp smutsen. Om täckena är väldigt håriga så blåser jag av insidan med högtrycket. Mina täcken blir super rena på detta sätt. När dom sedan har torkat så impregerar jag täckena. Undviker tvättmaskin eftersom det nöter mer på täckena.

Har man ingen riktig tvättpåse så kan man även offra ett gammalt påslakan som man antingen tråcklar ihop eller nålar ihop med säkerhetsnålar.

Absolut, det fina med tvättpåsen är att den är vadderad så den skyddar tvättmaskinen från spännen och sånt på täckena också! :idea:

Jag tvättar med tvättmedel för impregnerade täcken. Använder stor tvättpåse, så slipper jag få hår i tvättmaskinen!! :idea: Älskar min tvättpåse!!:love:

Impregnerar gör jag inte varje gång, det behövs inte! Men när det behövs...

vill du pm mig om märke....
vad har du hittat en så stor tvätt påse??

Liknande trådar

Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
283
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i... 2
Svar
27
· Visningar
1 836
Utrustning Hej! Mitt fullblod får skav av precis allt, och nu även täcket… Skulle behöva tips på bra både ute- och innetäcken. Han har i...
Svar
3
· Visningar
221
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 294
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈