tvingas på tjänsteresa?

Vi är tvungna att vara med dagtid. Kvällstid får vi göra vad vi vill (men såklart man inte har något val om det är 30 timmar enkel väg). Annars får vi helt enkelt ta ut semester.
 
Vi är tvungna att vara med dagtid. Kvällstid får vi göra vad vi vill (men såklart man inte har något val om det är 30 timmar enkel väg). Annars får vi helt enkelt ta ut semester.
Semester kan man inte ta ut då som lärare om man har ferietjänst.
Tjänstledig utan lön eller sjukskriva sig
 
Semester kan man inte ta ut då som lärare om man har ferietjänst.
Tjänstledig utan lön eller sjukskriva sig
Jag sa vad som gällde för mitt jobb. Jag är inte lärare. Men det låter väl vettigt då att man är hemma och ledig på något sätt... Sedan låter det rätt ovettigt att lägga en konferens uppe i Kiruna om man bor i Malmö eller tvärtom men men, så är det säkert för ts (även om jag har svårt att se något ställe inom Sverige som tar 30 timmar att resa till från något annat ställe inom Sverige om man ser till buss, tåg eller bil).

Edit: Såg att det var 30 timmar sammanlagd resa men 15 timmar enkel väg är ju rätt mycket i Sverige det också.
 
Jag sa vad som gällde för mitt jobb. Jag är inte lärare. Men det låter väl vettigt då att man är hemma och ledig på något sätt... Sedan låter det rätt ovettigt att lägga en konferens uppe i Kiruna om man bor i Malmö eller tvärtom men men, så är det säkert för ts (även om jag har svårt att se något ställe inom Sverige som tar 30 timmar att resa till från något annat ställe inom Sverige om man ser till buss, tåg eller bil).

Edit: Såg att det var 30 timmar sammanlagd resa men 15 timmar enkel väg är ju rätt mycket i Sverige det också.
Det tar 9 timmar från Höör till Sundsvall med bil vet jag.
Det tog mig 14 timmar med tåg från Höör till Umeå 2008.
 
Jag sa vad som gällde för mitt jobb. Jag är inte lärare. Men det låter väl vettigt då att man är hemma och ledig på något sätt... Sedan låter det rätt ovettigt att lägga en konferens uppe i Kiruna om man bor i Malmö eller tvärtom men men, så är det säkert för ts (även om jag har svårt att se något ställe inom Sverige som tar 30 timmar att resa till från något annat ställe inom Sverige om man ser till buss, tåg eller bil).

Edit: Såg att det var 30 timmar sammanlagd resa men 15 timmar enkel väg är ju rätt mycket i Sverige det också.
Ska jag ta mig härifrån till Abiskoturist med tåg så är det mellan 20 och 25 timmars restid. Det går att få till ohemult långa restider inom Sverige. Vet att någon gång jag åkte så var det 27 timmar. Handlar helt enkelt om hur bytena passar.
 
Det tar 9 timmar från Höör till Sundsvall med bil vet jag.
Det tog mig 14 timmar med tåg från Höör till Umeå 2008.
Jag vet att att Sverige är avlångt men oavsett känns det märkligt att lägga en konferens med de avstånden. Kostar ju liksom pengar att köra dit också... Tittar man på sträckan malmö-kiruna tar det 20 timmar med tåg enligt SJ, Malmö-Sundsvall 10 timmar. Känns inte att det är vanligt förekommande för konferens dock.
 
Ska jag ta mig härifrån till Abiskoturist med tåg så är det mellan 20 och 25 timmars restid. Det går att få till ohemult långa restider inom Sverige. Vet att någon gång jag åkte så var det 27 timmar. Handlar helt enkelt om hur bytena passar.
Man får väl förutsätta att den som bokar konferensen har koll på det? Vår arbetsgivare bokar oavsett lättaste byten och miljövänligaste alternativet. Nej, jag köper inte riktigt att det tar 15 timmar att åka till en konferens som är obligatorisk. Sorry.

Oavsett kan givetvis en arbetsgivare anse att en konferens är obligatorisk, men självklart kan de inte tvinga personen att vara kvar på natten. Ta ut ledighet eller sjukanmäl om nu inte kommunikationen med arbetsgivaren ger något. Det är väl de alternativ som finns.
 
Jag vet att att Sverige är avlångt men oavsett känns det märkligt att lägga en konferens med de avstånden. Kostar ju liksom pengar att köra dit också... Tittar man på sträckan malmö-kiruna tar det 20 timmar med tåg enligt SJ, Malmö-Sundsvall 10 timmar. Känns inte att det är vanligt förekommande för konferens dock.
Det var mest en reaktion på att det verkade lång tid för resa, men jag tänkte att det är ju möjligt.

Jag håller med dig om att det verkar skumt att lägga den så långt bort i alla fall. Det brukar man väl kanske inte göra.
 
Man får väl förutsätta att den som bokar konferensen har koll på det? Vår arbetsgivare bokar oavsett lättaste byten och miljövänligaste alternativet. Nej, jag köper inte riktigt att det tar 15 timmar att åka till en konferens som är obligatorisk. Sorry.
Fast det finns folk som är idioter. Någon tänker tex att men det kan ju vara kul att ta en dagsvandring utefter Abiskojåkka och Torneträsk för att på kvällen titta på norrsken. INGET förvånar mig när det gäller en viss typ av människor.
 
Vi är tvungna att vara med dagtid. Kvällstid får vi göra vad vi vill (men såklart man inte har något val om det är 30 timmar enkel väg). Annars får vi helt enkelt ta ut semester.
Normalt sett reser man ju på arbetstid när det gäller konferens eller liknande. Och man kan ju inte tvingas att jobba utanför sin vanliga arbetstid om inte chefen beordrar övertid (inkl lönepåslaget). Jag undrar om de inte måste lösa så att man kan ta sig hem på arbetstid?
 
Normalt sett reser man ju på arbetstid när det gäller konferens eller liknande. Och man kan ju inte tvingas att jobba utanför sin vanliga arbetstid om inte chefen beordrar övertid (inkl lönepåslaget). Jag undrar om de inte måste lösa så att man kan ta sig hem på arbetstid?
Ingen aning hur lärarorganisationerna ställer sig till det. Jag har jobbat inom kommun, stat och privat. Ingenstans har de tvingat en till att arbete på kvällstid däremot har det dagliga under konferensen varit obligatoriskt enligt de timmar man jobbar. Vill man inte stanna över har alternativet varit att sjukskriva sig alternativt betald (eller obetald) ledighet. Jag sjukskrev mig sist vi hade konferens för jag orkade inte följa med, nu har jag ofta migrän och vaknade även den dagen med migrän så jag var sjuk, men vet många andra som fått göra det också.
 
Du skriver inte var du är anställd. Det finns kollektivavtal på skolans område där olika typer av ’lägervistelser’ ingår. Det oftast m elever dock. I regel är den sortens frågor inte reglerade i vare sig kollektivavtal eller enskilda anställningsavtal och skolan skiljer sig inte från andra områden. Man befinner sig istället inom vad som utgör gränsen för arbetsgivarens arbetsledningsrätt eller -från andra hållet - den anställdes arbetsskyldighet. Detta behöver analyseras och olika aspekter behöver vägas in.
Som många redan har skrivet så måste du vända dig till facket - Sveriges Lärare i det här fallet. Både för att få veta hur man har resonerat generellt och hur ditt specifika problem kan hanteras. Min erfarenhet är dock att man brukar landa ner i att ag anses ha rätten beordra dig att följa med om det skulle koka ner till ja/ nej i slutänden.
 
Formellt är ju semestern begränsat till 5 veckor pr. år. Att lärare är bortskämda med 8 veckor sommar lov + höst- jul/nyårs- vinter- och påsk lov där till hör inte hit, utan under alla dessa lov förutom de lag stadgade 5 veckor semester man har rätt till under ett år står man till arbetsgivarens förfogande. Bara att finna sig i en 4 dagars "konferens" (supa sig redlös) resa om semestern är schemalagd på andra dagar än konferens resan.
 
Formellt är ju semestern begränsat till 5 veckor pr. år. Att lärare är bortskämda med 8 veckor sommar lov + höst- jul/nyårs- vinter- och påsk lov där till hör inte hit, utan under alla dessa lov förutom de lag stadgade 5 veckor semester man har rätt till under ett år står man till arbetsgivarens förfogande. Bara att finna sig i en 4 dagars "konferens" (supa sig redlös) resa om semestern är schemalagd på andra dagar än konferens resan.
Nej vi jobbar 45 timmar i veckan för att vara lediga.
Så inga krav kan ställas på konferens hur som helst.
Och jag har inte 8 veckors sommarlov utan 7 men då inräknas komptid och sånt med. Ska jag vara ledig annan tid får jag ta tjänstledigt utan lön.
 
Formellt är ju semestern begränsat till 5 veckor pr. år. Att lärare är bortskämda med 8 veckor sommar lov + höst- jul/nyårs- vinter- och påsk lov där till hör inte hit, utan under alla dessa lov förutom de lag stadgade 5 veckor semester man har rätt till under ett år står man till arbetsgivarens förfogande. Bara att finna sig i en 4 dagars "konferens" (supa sig redlös) resa om semestern är schemalagd på andra dagar än konferens resan.
Lärare är inte bortskämda. Lärare har samma arbetstid som andra, men har arbetstiden anpassad efter skolans behov (Ferietjänst kallas det på avtalspråk, vilket är något annat än semestertjänst).

Ferietjänst innebär att jobba 45 timmar/vecka under terminer och merarbete ska innebär övertid eller kompledigt, som i vilket yrke som helst. Fast i verkligheten jobbar många lärare betydligt mer än 45 timmar/veckan utan att redovisa det som övertid. Det är då inte konferenser som stjäl tid utan rättning, planering, dokumentation och kontakt med vårdnadshavare. Konferenser är det sista lärare brukar ha tid att klämma in i sitt yrkesliv och inget som arbetsgivaren kan kräva utanför ordinarie reglerade arbetstid.
 
Formellt är ju semestern begränsat till 5 veckor pr. år. Att lärare är bortskämda med 8 veckor sommar lov + höst- jul/nyårs- vinter- och påsk lov där till hör inte hit, utan under alla dessa lov förutom de lag stadgade 5 veckor semester man har rätt till under ett år står man till arbetsgivarens förfogande. Bara att finna sig i en 4 dagars "konferens" (supa sig redlös) resa om semestern är schemalagd på andra dagar än konferens resan.
Som vanligt är du ute och cyklar. Fem veckor är vad anställda har rätt till i Sverige enligt lag. Det är inte vad semestern är begränsad till. Arbetsgivare kan ha andra regler, min har sex veckor. Statligt anställda har sju veckor. Men om nu akademiker är så bortskämda är det väl bara för dig att kavla upp ärmarna och utbilda dig själv till ett sådant glidarjobb som lärare!

Det fetstilta: jag förstår att du talar av egen erfarenhet.
 
Bara att läsa tidningar och lyssna på radio. så vet man ju hur "konferens" resor går till...

Eh...det är alltså inte din egen upplevelse utan som du TROR att det går till? Jag vet inte vilka tidningar du läser, om det är någon särskild bransch som detta är representativt för, men annars låter det troligare att de artiklar du läst handlar om den 1% som leder till en artikel i media, och inte en generell bild över "hur det brukar gå till".
 
Bara att läsa tidningar och lyssna på radio. så vet man ju hur "konferens" resor går till...
Du får gärna byta plats med mig en vecka.
Jag älskar mitt jobb men det är banne mig inget glidarjobb.
Jag är dessutom nykter alkoholist så min chef skulle få stora problem med mig om det skulle bli en sån resa.
Nu är det inte aktuellt överhuvudtaget tack å lov.
Konferenser har vi på hemmaplan.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
795
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 048
Senast: Sirap
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 007
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 100
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp