tvingas på tjänsteresa?

Du får gärna byta plats med mig en vecka.
Jag älskar mitt jobb men det är banne mig inget glidarjobb.
Jag är dessutom nykter alkoholist så min chef skulle få stora problem med mig om det skulle bli en sån resa.
Nu är det inte aktuellt överhuvudtaget tack å lov.
Konferenser har vi på hemmaplan.
+ övriga lärare: jag hoppas att det var tydligt att jag var ironisk när jag använde "glidarjobb" om lärare.
 
Som vanligt är du ute och cyklar. Fem veckor är vad anställda har rätt till i Sverige enligt lag. Det är inte vad semestern är begränsad till. Arbetsgivare kan ha andra regler, min har sex veckor. Statligt anställda har sju veckor. Men om nu akademiker är så bortskämda är det väl bara för dig att kavla upp ärmarna och utbilda dig själv till ett sådant glidarjobb som lärare!

Det fetstilta: jag förstår att du talar av egen erfarenhet.

Att utbilda sig till lärare är ju en sak, att sedan göra ämnet intressant och engasjerande för eleverna är ju en annan sak, inte många utbildade lärare som klarar den saken med tanke på hur resultaten ser ut i skolan.

Att stå vid vid svarta tavlan och citera formler i matematik gör ju inte att eleverna förstår något, utan konkreta tillämpnings exempel från vardags livet gör att matematiken blir mer intressant.
 
Att utbilda sig till lärare är ju en sak, att sedan göra ämnet intressant och engasjerande för eleverna är ju en annan sak, inte många utbildade lärare som klarar den saken med tanke på hur resultaten ser ut i skolan.

Att stå vid vid svarta tavlan och citera formler i matematik gör ju inte att eleverna förstår något, utan konkreta tillämpnings exempel från vardags livet gör att matematiken blir mer intressant.
Men kom igen då, gör det! Du som är så duktig klarar det naturligtvis bättre!
 
Att utbilda sig till lärare är ju en sak, att sedan göra ämnet intressant och engasjerande för eleverna är ju en annan sak, inte många utbildade lärare som klarar den saken med tanke på hur resultaten ser ut i skolan.

Att stå vid vid svarta tavlan och citera formler i matematik gör ju inte att eleverna förstår något, utan konkreta tillämpnings exempel från vardags livet gör att matematiken blir mer intressant.
Svarta tavlan :rofl:
En sådan såg jag senast under förra århundradet.
 
Hur många 9. klassare har fått lära sig att för att räkna ut 25% momsen på en vara delar man bara med 5, eller att man gånger med 1.25 för att få priset med moms? Eller att man delar priset på vara utan moms med 4 för att få moms beloppet?

Inte många förutom företagare som har användning för det i och för sig pga skattetekniska skäl.
 
Hur många 9. klassare har fått lära sig att för att räkna ut 25% momsen på en vara delar man bara med 5, eller att man gånger med 1.25 för att få priset med moms? Eller att man delar priset på vara utan moms med 4 för att få moms beloppet?

Inte många förutom företagare som har användning för det i och för sig pga skattetekniska skäl.
Men herregud, trollar du bara?
 
I dag är det ju paddan som gäller...
Men ändå står man där framme och är långrandig och fyrkantig i sina förklaringar och missar at engagera eleverna precis som i alla tider.

Inte vad jag vet, men engagerade elever presterar bättre än de som sitter och lyssnar på långrandiga förklaringar utan praktiska vardagsexempel.
Ärligt talat tror jag inte du har en aning om hur det går till i skolan idag. Som vanligt ljuger du ihop en massa saker för att få utlopp för din bitterhet och ditt behov av att vara elak och bete dig som en skitstövel.
 
Svarta tavlan :rofl:
En sådan såg jag senast under förra århundradet.

Dags för ett studiebesök på KTH kanske :D

(Men givetvis håller jag inte med i övrigt)
 

Bifogade filer

  • 61C1F902-0E81-4E69-8582-5BBEAB5D1ADB.jpeg
    61C1F902-0E81-4E69-8582-5BBEAB5D1ADB.jpeg
    263 KB · Visningar: 94
Hur många 9. klassare har fått lära sig att för att räkna ut 25% momsen på en vara delar man bara med 5, eller att man gånger med 1.25 för att få priset med moms? Eller att man delar priset på vara utan moms med 4 för att få moms beloppet?

Inte många förutom företagare som har användning för det i och för sig pga skattetekniska skäl.
Inte vad jag vet, men engagerade elever presterar bättre än de som sitter och lyssnar på långrandiga förklaringar utan praktiska vardagsexempel.
Att räkna moms är inte direkt ett praktiskt vardagsexempel för en högstadieelev….

Du ger inte intrycket av att vara pedagogiskt sinnad och jag tror du gör klokast i att inte försöka upplysa de redan skolade, det blir bara fånigt.
 
Dags för ett studiebesök på KTH kanske :D

(Men givetvis håller jag inte med i övrigt)
Jag sa inte att de inte existerar, bara att jag inte sett en. ;) Men vid närmare eftertanke så såg jag nog några under tidigt 00-tal, men då inte på KTH.:D

Många av dagens tonåringar skulle aldrig ha tålamod för sådan långsam undervisning som griffeltavla och krita innebär. Är det inte närmare tiktok-tempo är det utdömt. :p
 
Inte vad jag vet, men engagerade elever presterar bättre än de som sitter och lyssnar på långrandiga förklaringar utan praktiska vardagsexempel.
Det här och de senaste fem inläggen hade väl ärligt talat inget med tråden att göra öht så kan du snälla sluta spamma sönder den ? (Och, om du tror att man super på konferens får du nog återkomma till verkligheten, jag tog visserligen en öl sist vi var iväg men i övrigt hade vi planeringsdagar 08-16.30 i tre dagar, jag tror de flesta av oss efter dessa totalplanerade per minut dagar gick och lade oss vid 22 senast på kvällarna, jag jobbade då på arbetsförmedlingen så en väldigt stor myndighet, jag har i övrigt aldrig varit på något suparkonferens).

Ts, har du pratat med arbetsgivaren? Det är steg nummer ett tycker jag.
 
Att räkna moms är inte direkt ett praktiskt vardagsexempel för en högstadieelev….

Du ger inte intrycket av att vara pedagogiskt sinnad och jag tror du gör klokast i att inte försöka upplysa de redan skolade, det blir bara fånigt.

Att räkna procent gjorde vi redan i 6:an i Norge på 70 talet, kanske inte så konstigt att Sverige hamnar allt längre ner i Menza mätningarna år för år om högstadiet är "förskånad" från detta...
 
Att räkna procent gjorde vi redan i 6:an i Norge på 70 talet, kanske inte så konstigt att Sverige hamnar allt längre ner i Menza mätningarna år för år om högstadiet är "förskånad" från detta...
Kan du inte bara lägga ned detta som inte har med tråden att göra och som mest verkar visa på hur liten kontakt du har med verkligheten, som vi andra lever i, då dina "kunskaper" i bästa fall är föråldrade.
 
Att räkna procent gjorde vi redan i 6:an i Norge på 70 talet, kanske inte så konstigt att Sverige hamnar allt längre ner i Menza mätningarna år för år om högstadiet är "förskånad" från detta...

Det är en himla skillnad mellan att räkna procent (procenteäkning med enkla delar börjar i mitten på mellanstadiet i vanliga fall) och att jobba med omvandling i tex fallet som beskrivs ovan (att +25% sedan blir -20%).* Den sortens uppgift brukar dock dyka upp på nationella provet i matte för åk9 men långt i från alla klarar av den.

Fundera själv: om något blir 15% dyrare, hur många procent av det nya priset är originalpriset?

*Och att räkna med förändringsfaktor bör de ha lärt sig kring åk8, om inte tidigare.
 
Bara att läsa tidningar och lyssna på radio. så vet man ju hur "konferens" resor går till...
De flesta större organisationer har ganska strikta policys kring alkohol, suparresor är nog det där undantaget som kommer i tidningen. Jag har varit med på konferenser emellanåt under mina snart 25 år i mitt yrke och aldrig har det varit nån suparresa, och inte heller har jag lyckats observera några suparresande andra företag på konferensanläggningarna när jag varit där.

Nolltolerans under arbetstid/kurstid och 2 enheter alkohol till middagen har blivit ganska vanligt som max tillåtet, men det varierar såklart. Det har blivit betydligt striktare med åren.

Jag skulle bli väldigt förvånad om en friskola drog iväg med sin lärargrupp på ”suparresa,” det är nog en vacker spik i kistan för den skolans elevrekryteringsarbete.
 
Att stå vid vid svarta tavlan och citera formler i matematik gör ju inte att eleverna förstår något, utan konkreta tillämpnings exempel från vardags livet gör att matematiken blir mer intressant.

Det finns mycket forskning kring matte-didaktik, många lärare försöker arbetar just vardagsnära och ämnesintegrerat med matten, och gör ett fantastiskt jobb.

Men jag (spec.ped) möter också typen av mattelärare som du jag gissar att du tänker på. Lärare som kör kursbok enbart, genomgång vid tavlan 10 min vid lektionsstart, sedan självständigt arbete där eleven ensam räknar tal efter tal i matteboken, lektion ut och lektion in, år efter år. Stöd om du räcker upp handen.

Så jag tycker att du får lite orättvist negativ respos i tråden kring just den här kommentaren faktiskt. Den typen av lärare är inte så galet ovanlig, och ja, deras elever får svårare att ta till sig ämneskunskaperna jämfört med lärare som kan levandegöra och sätta kunskaperna i ett sammanhang.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
771
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 976
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 082
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp