Tvist med uppfödare

Hundtok

Trådstartare
Hej har hamnat i tvist med min uppfödare. Skulle gärna vilja höra om någon har liknande erfarenheter! Det är så att vi köpte en valp av en uppfödare och i princip direkt så börjar problemen nä vi kommer hem med den. Den bara låg och vi tänkte fan va lugn den är men efter en vecka så hörde vi av oss till uppfödaren. Upptäckte även att veterinärbesiktningen var över 1 månad gammal vid leverans. Vi har köpt valp av denna uppfödare tidigare så vi litade på henne liksom. Men iallafall så kunde inte valpen röra sig och när den väl var tvungen så skrek den rakt ut när den försökte lägga sig ner eller ställa sig upp. Skakar även som ett asplöv när han står och gjort sen dag 1. Vi tog honom till veterinär som gjorde röntgen och undersökning och dömde ut honom helt. Dom tyckte vi skulle ta ner honom. Det accepterade inte uppfödaren alls utan ville att vi skulle ta valpen till hennes hokuspokus osteopatkompis. Sagt å gjort vi testade det ett tag, mest för uppfödarens skull. Men nu känner vi att vi vill reklamera tillbaka till uppfödaren och ha tillbaka köpesumman eftersom hon uppenbarligen omedvetet eller medvetet har blåst oss. Men hon total vägrar och säger att vi kan sälja valpen till någon annan. Vem fan vill köpa en valp som är ett vårdpaket. Snälla är det någon som har erfarenhet av detta problem. Kan man tvinga uppfödaren att ta tillbaka en paj valp ? Mvh
 
Det lättaste är att ta bort valp stackaren och be veterinär skriva intyg och hoppas på att ni får tillbaka livvärdet från försäkringsbolaget ni har den försäkrad i. Det inte rimligt att hunden ska gå och lida medans ni bråkar, anmäl uppfödaren till skk då veterinär besiktning får vara max en vecka gammal när man säljer valp.
 
Det lättaste är att ta bort valp stackaren och be veterinär skriva intyg och hoppas på att ni får tillbaka livvärdet från försäkringsbolaget ni har den försäkrad i. Det inte rimligt att hunden ska gå och lida medans ni bråkar, anmäl uppfödaren till skk då veterinär besiktning får vara max en vecka gammal när man säljer valp.
Ja har också kommit fram till att det är det lättsammaste men är så tråkigt att uppfödaren kommer undan! Hon anklagar oss för att vara iskalla eftersom vi tycker att han borde avlivas.
 
Min spontana tanke är att ni skulle reagerat på besiktningen. Den får max vara 7 dagar gammal och eftersom ni visste om (även om de var i efterhand) att den var gammal så har ni inderekt godkänt den. Vad är det för fel på valpen? Det beror också på om uppfödaren ska ta tillbaka valpen eller inte.
Sen beror det på om uppfödaren är Skk ansluten och om dem har doldafel försäkring på kullen.

Köpte själv en Mas med ny besiktning som visade sig ha fel på frambenen 2 veckor efter jag fick hem henne. Uppfödaren försökte få mig att ge henne kosttillskott och massa annat naturliga medel och strunta i valpens problematik. Jag valde att undersökte valpen ordentligt och hittade alla hennes fel. Vi provade operera men inget hjälpte och hunden fick somna in 9 månader gammal. Fick då tillbaka köpessumman av uppfödare, dock efter en del påtryck.
 
Ja har också kommit fram till att det är det lättsammaste men är så tråkigt att uppfödaren kommer undan! Hon anklagar oss för att vara iskalla eftersom vi tycker att han borde avlivas.

Undrar vilken uppfödare detta är då det låter väldigt likt min Mas uppfödare.
Men ja tyvärr kan man bara anmäla uppfödaren till SKK om dem är en registrerad uppfödare. jag hade låtit valpen somna in om den mår så dåligt :(
 
  • Ledsen
Reactions: Sel
Min spontana tanke är att ni skulle reagerat på besiktningen. Den får max vara 7 dagar gammal och eftersom ni visste om (även om de var i efterhand) att den var gammal så har ni inderekt godkänt den. Vad är det för fel på valpen? Det beror också på om uppfödaren ska ta tillbaka valpen eller inte.
Sen beror det på om uppfödaren är Skk ansluten och om dem har doldafel försäkring på kullen.

Köpte själv en Mas med ny besiktning som visade sig ha fel på frambenen 2 veckor efter jag fick hem henne. Uppfödaren försökte få mig att ge henne kosttillskott och massa annat naturliga medel och strunta i valpens problematik. Jag valde att undersökte valpen ordentligt och hittade alla hennes fel. Vi provade operera men inget hjälpte och hunden fick somna in 9 månader gammal. Fick då tillbaka köpessumman av uppfödare, dock efter en del påtryck.
Det var min sambo som hämtade valpen och han är inte riktigt van. Utan jag upptäckte det senare när jag undersökte alla papper noggrant. Det är en skk uppfödare
 
Ja har också kommit fram till att det är det lättsammaste men är så tråkigt att uppfödaren kommer undan! Hon anklagar oss för att vara iskalla eftersom vi tycker att han borde avlivas.

Uppfödaren kommer väl inte ”undan” mer om valpen avlivas? För SKK spelar det nog inte så stor roll om valpen är i livet om veterinärintyg finns.

Jag tänker att om man blir kallad iskall av en person som vill hålla en utdömd valp vid liv med hjälp av hokuspokus så är det inte negativt. (Även om jag såklart fattar att situationen och tvisten är superjobbig!)
 
Med tanke på din profilbild undrar jag om det möjligtvis är den uppfödare som är i blåsväder nu det handlar om..?

Ta det med Skk så fort som möjligt.
 
Uppfödaren kommer väl inte ”undan” mer om valpen avlivas? För SKK spelar det nog inte så stor roll om valpen är i livet om veterinärintyg finns.

Jag tänker att om man blir kallad iskall av en person som vill hålla en utdömd valp vid liv med hjälp av hokuspokus så är det inte negativt. (Även om jag såklart fattar att situationen och tvisten är superjobbig!)
Nä du har nog rätt. Vi har kommit överens om att han får somna in så får vi ta det därifrån. Otroligt jobbigt att vara i den här situationen, otrolig press från uppfödaren men när jag fick nog så var vi i princip skräp enligt henne.
 
Nä du har nog rätt. Vi har kommit överens om att han får somna in så får vi ta det därifrån. Otroligt jobbigt att vara i den här situationen, otrolig press från uppfödaren men när jag fick nog så var vi i princip skräp enligt henne.

Brukar tyvärr enligt mina erfarenhet bli såhär när uppfödaren inte har rent mjöl i påsen. Jag har haft 2 sjuka masar och har fått blockera båda uppfödaren på sociala medier samt gjort mina privata.

Dem ville inte ta på sig något ansvar alls. Fick dock som sagt pengarna tillbaka av den första men båda två har avlat vidare på helsyskon/föräldrarna.

Men stå på er och tänk att ni har gjort allt ni kan för valpen och nu gör man det man kan för att avsluta dess lidande 💔❤.
 
Nä du har nog rätt. Vi har kommit överens om att han får somna in så får vi ta det därifrån. Otroligt jobbigt att vara i den här situationen, otrolig press från uppfödaren men när jag fick nog så var vi i princip skräp enligt henne.
När vissa människor kallar en skräp rätar man på sig med stolthet - vår uppgift är att göra rätt, inte att alltid vara vän med alla till varje pris.

(Fast det är svårt. Beklagar att ni hamnat i situationen, men vad bra att ni gör rätt mot liten hund :heart)
 
Uppfödaren har brutit mot SKK:s regler när denne levererar en valp som inte har giltigt besiktningsintyg. Hade detta varit ett misstag så hade ju uppfödaren direkt tagit tillbaka valpen. Så snart efter köpet så ligger bevisbördan på uppfödaren gällande valpens hälsa vid leverans och det kan ju denne inte göra utan giltigt besiktningsintyg.
Ni ska absolut ta detta med SKK:s juridiska avdelning, för så här får en uppfödare inte göra.
 
När vissa människor kallar en skräp rätar man på sig med stolthet - vår uppgift är att göra rätt, inte att alltid vara vän med alla till varje pris.

(Fast det är svårt. Beklagar att ni hamnat i situationen, men vad bra att ni gör rätt mot liten hund :heart)
Tack för peppande ord❤️
 
Uppfödaren har brutit mot SKK:s regler när denne levererar en valp som inte har giltigt besiktningsintyg. Hade detta varit ett misstag så hade ju uppfödaren direkt tagit tillbaka valpen. Så snart efter köpet så ligger bevisbördan på uppfödaren gällande valpens hälsa vid leverans och det kan ju denne inte göra utan giltigt besiktningsintyg.
Ni ska absolut ta detta med SKK:s juridiska avdelning, för så här får en uppfödare inte göra.
Jag har skickat in anmälan till skk nu för att besiktningen var över en månad gammal. Hon är en riktigt oseriös och oproffsig uppfödare.
 
Sen beror det på om uppfödaren är Skk ansluten och om dem har doldafel försäkring på kullen.

Bara ett litet påpekande - dolda fel-försäkringen är till för uppfödaren och har egentligen inget med valpköparen att göra, även om många uppfödare använder det som något slags försäljningsargument. Som köpare har man rätt till ersättning om ens valp har dolda fel oavsett om uppfödaren har försäkring eller inte. Däremot kan det förstås vara lättare att förmå uppfödaren att betala om denne har en försäkring som tar kostnaden, men det är en annan femma.
 
Bara ett litet påpekande - dolda fel-försäkringen är till för uppfödaren och har egentligen inget med valpköparen att göra, även om många uppfödare använder det som något slags försäljningsargument. Som köpare har man rätt till ersättning om ens valp har dolda fel oavsett om uppfödaren har försäkring eller inte. Däremot kan det förstås vara lättare att förmå uppfödaren att betala om denne har en försäkring som tar kostnaden, men det är en annan femma.
I detta fall så är det inte ens ett dolt fel, eftersom valpen var sjuk redan vid köpet och intyget mycket gammalt.

Ett annat vanligt missförstånd är att en dolda fel försäkring skulle täcka alla kostnader. Den täcker bara kostnader upp till valpens värde dvs den summan den kostade vid köpet. Vilket ofta inte räcker långt om det gäller stora grejer, operationer osv.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 202
Senast: Ajda
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 086
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 240
Senast: MML
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 708
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp