Tvist vid försäljning av sadel (Internetgirot)

Draumsyn

Trådstartare
Kortar ner historien lite, vill mest se om någon hamnat i liknande situation och hur det löst sig.

Jag hade ute en sadel på annons för ett tag sedan en intresserad köpare kontaktade mig och ville köpa sadeln. Hon ville då använda sig av Initernetgirot och bad mig därför lägga upp annonsen på Blocket vilket jag gjorde.
Hon ställde inga frågor alls om sadeln utan bara om priset.
Jag la upp annonsen där och hon bokade via Internetgirot.

När pengarna hade kommit in så skickade jag sadeln, allt okej.
Sen dagen efter sadeln kommit fram fick jag ett mail ifrån Internetgirot att köparen hade anmält att hon inte godkände varan. Hon hade då inte ens försökt kontakta mig. Sen kom det två mail, först ett där det stod att hon inte gillade ett skönhetsfel som fanns på ett ställe på sadeln. En obetydlig rispa för sadelns funktion och som även syntes på annonsbilden. Ingenting onormalt slitage för en äldre sadel som utöver det är i bra skick. Sen påpekade hon också att hon inte gillade en del av sadelns design.
En originaldel som alla sadlar av den modellen har.

Jag kontaktade då Internetgirot och frågade hur man skulle gå tillväga då det faktiskt inte är något fel på sadeln. Om den inte passar hennes häst eller om hon uppenbarligen inte gillar den modellen så är det ju tråkigt, men då får ju hon sälja om sadeln isf.

Tydligen enligt deras regler så får köparen skicka tillbaka en vara om hon inte är nöjd, oavsett om det är något fel på varan eller ej. Jag har försökt prata med dom men dom bara skyller ifrån sig på att det enligt deras regler är okej att göra på detta vis.
Jag frågade då hur det fungerar då man inte har någon ångerrätt gentemot en privatperson men detta gäller tydligen inte då man använt deras betalsätt. Detta skyddar köparen och ger köparen en chans att kontrollera sin vara under 5 dagar, med andra ord kan köparen både prova sadeln i detta fall och ta med den och jag vet inte allt. Och tydligen skicka tillbaka trots att sadeln inte är felaktig.

På deras sida står det:

"Får man returnera varan?
Köparen har endast rätt att returnera varan i enlighet med gällande lagar och avtal."

"Vad händer om varan inte motsvarar säljarens beskrivning?
Då underkänner köparen varan och returnerar den till säljaren."

De hänvisar även till att det står i deras avtal:
"3.2 Om Varan avviker från det som avtalats på ett sådant sätt att köparen enligt tillämplig lag har rätt att returnera varan, skall köparen omedelbart meddela Internetgirot att han inte godkänner varan samt på egen bekostnad returnera Varan till av säljaren angiven adress med bud, rekommenderat brev eller annan försändelse för vilken köparen erhåller ett kolli- eller referensnummer som gör det möjligt att spåra försändelsen, samt meddela Internetgirot att Varan har returnerats. Köparen godkänner att Internetgirot agerar som representant för köparen vid kommunikation med budfirman avseende försändelsen."

Problemet är ju att varan INTE avviker på något sätt.
Dom detaljerna som hon påpekade syns på bilden och hade hon varit mer intresserad hade jag gärna skickat fler bilder eller berättat mer om sadeln.
Det stod även i annonsen att sadeln var några år gammal.
Tyvärr missförstod jag hur det fungerade med Internetgirot, trodde köparen godkände varan på plats men har alltså 5 arbetsdagar på sig att bestämma sig. Detta är mitt eget fel att jag inte förstod hur systemet fungerade och det är bara att bita i det sura äpplet.

Som säljare så är det helt enkelt en chansning med detta betalsätt.
Köparen får i stort sätt öppet köp.




Nu till mitt problem:
Jag fick hem sadeln igår, med flera nya rispor på sadelns högra sida och bakvalv. Små men som syns, stallägaren (som hjälpte mig kolla igenom sadeln noga innan jag skickade den) höll med om att det var nya repor. Hon tyckte det såg ut som att personen antingen ridit in i ett träd eller låtit sadeln ligga slarvigt i grus då det var som flera små "noppor" i skinnet.
Dessutom var sadeln slarvigt packad, har tack och lov klarat sig från ytterligare skador, och var inte heller ordentligt rengjord.
Ganska respektlöst tycker iaf jag, jag skulle själv aldrig kunna med att skicka tillbaka en sadel jag i princip haft på låns utan att göra rent den och packa ordentligt.


Frågan är vad gör man nu? Det känns ju som att man på något sätt vill ha ett skadestånd då sadeln inte kom hem i samma skick som när jag skickade den. Jag måste godkänna varan nu när jag fått tillbaka den och kommer ringa imorgon och säga att jag inte kan godkänna den, då behåller de hennes pengar tills att vi har kommit överrens.
Men frågan är vad jag kan göra?
Har kontaktat köparen och hon nekar, påstår att hon varit försiktig.
Att sadeln inte var ordentligt rengjord och slarvigt packad valde hon inte att kommentera alls.

Jag skall ju fortfarande sälja min sadel så är såklart rädd att detta eventuellt sänker sadelns värde.
Vad gör man vid en sånhär typ av tvist?
Polisanmälan? Och isf för vad?

Eller är det helt enkelt så att man får acceptera att man var så dum att man tog ett betalsätt som lämnade mig som säljare helt utan någon säkerhet alls?

Om det är någon som har hamna i liknande tvist får ni väldigt gärna kontakta mig antingen här eller via PM.
 
Sv: Tvist vid försäljning av sadel (Internetgirot)

Eftersom du inte kan godkänna varan så kommer inte pengarna att betalas ut till henne. Ni måste alltså komma överens om hur mycket hon blir skyldig dig för de skador hon har åsamkat sadeln. I ditt läge hade jag kollat så att bommen är hel så att sadeln inte är så skadad att den blivit värdelös. Hon kan ju lika gärna gått omkull med sadeln och att det är så skadorna har uppkommit.
Förmodligen har du råkat ut för någon som bara ville prova i första hand.

Du måste alltså komma fram till hur mycket sadeln sjunkit i värde av hennes behandling. Tänk också på att det är hon som ska stå för frakten både till henne och tillbaka om ni inte har avtalat annat.

Det är så viktigt att verkligen läsa igenom vad saker och ting innebär innan man ingår avtal men det har du väl lärt dig den hårda vägen nu och lär väl aldrig göra om den tabben.
 
Sv: Tvist vid försäljning av sadel (Internetgirot)

Trist men det är såhär det är med Internetgiropt och paypal mfl de påstår sig vara bra för köpare och säljare men är bara fördelar för köparen men som säljare kan det ha flera nackdelar :mad:

Så det enda jag kan råda dig till är att i framtiden endast skicka prylarna efter att pengarna sítter på DITT konto annars får de komma och hämta den personligen och ge pengarna i handen.
 
Sv: Tvist vid försäljning av sadel (Internetgirot)

Vi undersökte sadeln grundligt igår jag och stallägaren och bommen är hel och sadeln var i ett okej skick man man bortser från de nya reporna/risporna på lädret.

Frågan är hur man skall komma överrens om någonting då köparen nekar till att det hänt något över huvudtaget. Hon kommer även med "hot" om att om inte jag slutar förhala detta så kommer hon inte stå för mitt porto heller :crazy:
Nu kostade portot 120:- så struntsamma, men tycker det är väldigt konstigt hur man kan bete sig på detta vis.


Håller med, aldrig mer betalning på detta vis helt klart! :(
Nu skall sadeln skickas till en sadelutprovare som skall sälja sadeln åt mig, känns betydligt mer tryggt!
 
Sv: Tvist vid försäljning av sadel (Internetgirot)

Har pratat med Internetgirot nu, dom kommer låsa pengarna hos sig tills att vi kommit överrens om en lösning.

Jag får helt enkelt kontakta köparen igen och se om vi kan komma fram till någonting. Vad är rimligt att begära av köparen?
Någon som varit i samma sits? Känns som att några hundralappar borde man ju ändå kunna få som "skadestånd". Att hon skyller ifrån sig på Schenker hjälper väl knappast när hon hade packat så pass slarvigt?

Usch hatar konflikter :(
 
Sv: Tvist vid försäljning av sadel (Internetgirot)

Beror ju helt på vad sadeln kostar. En kanske 15.000:- sadel som fått en massa repor kan ju sjunka flera tusen,medans en 2000:- sadel kanske sjunker 4-500:-.

Om nån skulle kvadda min 20.000.- sadel (om jag hade nån) med massa massa repor skulle inte jag vara nöjd med att få ett par hundralappar i ersättning..
 
Sv: Tvist vid försäljning av sadel (Internetgirot)

Sadeln kostade 4000:- egentligen 4500:- men hade skrivit i annonsen att priset kunde diskuteras vid snabb och smidig affär (kan man väl inte påstå att denna affären blev iaf...). När jag pratade med sadelutprovaren så tyckte hon jag tagit alldeles för lite och sa att den sadeln jag har är värd iaf 5000kr.

Så sadeln är värd ca 5000:- men köparen betalade 4000:-

Känns det rimligt att kräva ca 800-1000 + fraktkostnaden?
 
Sv: Tvist vid försäljning av sadel (Internetgirot)

Säg 1000 kr rätt och slätt, sadeln är ju ändå i dagsläget värd mer än vad hon skulle betala.
Så får du det av henne och 5000 för sadeln så har du ju iaf "tjänat" 2000 mer än om hon hade köpt den.
Sen vet jag ju euf inte om utprovaren tar något för att sälja men om vi bortser från det :P

Vill du vara riktigt fräck tar du mer. För hennes del är det ju bättre att få tillbaka några pengar än inga alls.
 
Sv: Tvist vid försäljning av sadel (Internetgirot)

Vilken soppa! Mycket bra att få veta att de "säkra" sätten att göra affär via Internet inte alls är så säkra!

Jag har två sadlar till salu men jag är envis med att inte skicka nånting. Jag bytte ena sadeln mot en annan när en tjej ville provrida. Eftersom hon bodde långt bort lämnade jag med garantibeviset. Det "glömde" hon ta med när vi bytte tillbaka och nu är frågan om jag nånsin får se det igen(med 10år garanti kvar)

Tänk att man aldrig skall kunna lita på folk?

Hoppas det löser sig för dig. Har du kort på sadeln från innan den skickades så du kan bevisa att reporna är nytillkomna? Annars blir det nog svårt i en riktig tvist. Ord mot ord...
 
Sv: Tvist vid försäljning av sadel (Internetgirot)

Jag mailade henne vad jag ville ha för ersättning + fraktkostnaden, det gick hon med på eftersom hon behöver sina pengar men skrev någon sur kommentar att hon trodde folk var lika ärliga som henne och att det brukar straffa sig i längden :crazy:
Ignorerade dock den kommentaren och bara bad henne sätta in pengarna på mitt konto, punkt. Jag känner inte att jag på något sätt försökt lura henne, men när jag får tillbaka min sadel med flera nya små rispor i skinnet så är det väl klart att man vill ha ersättning för det.

Hoppas detta löser sig till slut.
Jo jag fotade sadeln innan, dock inga jättenärbilder vilket man kanske borde gjort. Men min stallägare hjälpte mig även att kolla igenom sadeln NOGA innan jag skickade och efter, var väl framförallt hon som reagerade på dom nya reporna, hon är tuffare än mig helt klart :p

Nä nu blir det att sälja sadeln via sadelutprovare eller kontant, aldrig mer Internetgirot iaf!

Man kan ju tydligen inte lita på folk som sagt :mad:
 
Sv: Tvist vid försäljning av sadel (Internetgirot)

Vilken soppa! Mycket bra att få veta att de "säkra" sätten att göra affär via Internet inte alls är så säkra!

Ja precis, Internetgirot låter väldigt bra men när det väl gäller så har man inga garantier eller säkerhet som säljare tyvärr.
Och luddigare villkor och avtal får man leta efter, allt för att ha "ryggen fri".
 

Liknande trådar

Samhälle Att folk blir lurad både vid köp och sälj hör man ju ganska ofta. Nu antar jag att det är någon som provar lura mig men jag kan inte...
2
Svar
31
· Visningar
2 804
Senast: Is
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 666
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi Jag har en låda med grejer som är sålda och betalda. De är skickade en gång redan men köparen hämtade inte ut så jag fick vackert betala...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 611
Senast: Lyan
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 180
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp