twist vid utflytt

PonyPowers

Trådstartare
Hej!
Jag flyttade för en månad sen ifrån ett stall där under sista tiden jag stod gick igenom ett byte i regin. Det vart först en twist gällande stallhyra då vi som stod där sen tidigare blev lovade en hyra men vart presenterade med de nya hyreskontrakten en helt annan. Vi hade skrivit på uppsägande av de gamla kontrakten en vecka innan de nya presenterades (nu i efterhand insåg man att det var dumt att skriva på det innan vi fick se de nya kontrakten.) Då ställdes vi mot ett dilemma, antingen skriva på de nya med en annan hyra än de vi hade blivit lovade, eller hitta en ny stallplats på en vecka för att inte riskera att stå utan stallplats.

Jag hittade ett nytt stall och flyttade när det var en månad kvar på kontraktet, så skyndade mig inte med att städa ur min box osv i gamla stallet. När jag kom tillbaka och hade städat fick jag sedan ett samtal om att städningen inte var godkänd och har nu fått två dagar på mig att åtgärda det annars skickar de en "städfaktura".

Det som är är det att i de gamla kontrakten som vi hade skrivit på (inte skrivit på de nya kontrakten med nya ägarna) så står det ingenting om att det kan skickas ut en städfaktura om städningen inte godkänns, utan det står i de nya kontrakten. Kan de verkligen göra så?
 
Hej!
Jag flyttade för en månad sen ifrån ett stall där under sista tiden jag stod gick igenom ett byte i regin. Det vart först en twist gällande stallhyra då vi som stod där sen tidigare blev lovade en hyra men vart presenterade med de nya hyreskontrakten en helt annan. Vi hade skrivit på uppsägande av de gamla kontrakten en vecka innan de nya presenterades (nu i efterhand insåg man att det var dumt att skriva på det innan vi fick se de nya kontrakten.) Då ställdes vi mot ett dilemma, antingen skriva på de nya med en annan hyra än de vi hade blivit lovade, eller hitta en ny stallplats på en vecka för att inte riskera att stå utan stallplats.

Jag hittade ett nytt stall och flyttade när det var en månad kvar på kontraktet, så skyndade mig inte med att städa ur min box osv i gamla stallet. När jag kom tillbaka och hade städat fick jag sedan ett samtal om att städningen inte var godkänd och har nu fått två dagar på mig att åtgärda det annars skickar de en "städfaktura".

Det som är är det att i de gamla kontrakten som vi hade skrivit på (inte skrivit på de nya kontrakten med nya ägarna) så står det ingenting om att det kan skickas ut en städfaktura om städningen inte godkänns, utan det står i de nya kontrakten. Kan de verkligen göra så?

Nej det kan dom inte. Står det inget om städningens kvalité i kontraktet så får dom ta det som det är.
 
Det är självklart att lämna i gott skick. Om så inte gjorts, ska det meddelas rättelse (att en får komma tillbaka och åtgärda vissa punkter innan ett visst datum). Åtgärdas det inte, måste hyresvärden ta in någon annan (eller om man gör det själv som hyresvärd) för att åtgärda, och den kostnaden belastas den som egentligen hade ansvar för att städa.

Inget konstigt alls, och jag kan visst se det rimliga i att debitera en kostnad för städning om städningen inte är godkänd och anmärkningar inte åtgärdas inom utsatt tid.

(sedan blir det ju lite underhållande att det blir twist vid en utflyttning, dansa bör man göra så ofta man kommer åt)
 
Det är självklart att lämna i gott skick. Om så inte gjorts, ska det meddelas rättelse (att en får komma tillbaka och åtgärda vissa punkter innan ett visst datum). Åtgärdas det inte, måste hyresvärden ta in någon annan (eller om man gör det själv som hyresvärd) för att åtgärda, och den kostnaden belastas den som egentligen hade ansvar för att städa.

Inget konstigt alls, och jag kan visst se det rimliga i att debitera en kostnad för städning om städningen inte är godkänd och anmärkningar inte åtgärdas inom utsatt tid.

(sedan blir det ju lite underhållande att det blir twist vid en utflyttning, dansa bör man göra så ofta man kommer åt)

Lämna i gott skick gjorde jag, var renare än när jag flyttade in (fick dock inte bort alla matrester som blivit ingrodda i krubban under de 5 år boxen stått tom innan jag flyttade in)

Förstår att skicka ut en faktura angående städningen om det står i kontraktet, nu stod det inget om det i våra kontrakt som vi hade?
 
Jag hade börjat med att fråga i vilka avseenden de vill ha städningen rättad. Vad anser de brister? Sedan tagit ställning till om det är rimligt och i så fall åtgärdat det.

Annars hade jag bestridit så hade de fått stämma mig, vilket låter overkill i situationen.
Har fått svar på vad de tycker är otillräckligt städat, i detta fall var det krubban. Sagt att jag kommer och städar den idag, måndag, i mån av tid. Då hotar de med städfaktura (som inte stått i det kontrakt som vi hade med de gamla stallägarna)
 
Har fått svar på vad de tycker är otillräckligt städat, i detta fall var det krubban. Sagt att jag kommer och städar den idag, måndag, i mån av tid. Då hotar de med städfaktura (som inte stått i det kontrakt som vi hade med de gamla stallägarna)
Du får nog skylla dig själv om du accepterade en dåligt städad box vid inflytt tyvärr. Du kan ju försöka resonera med dem om att det var tidigare inhyrning som lämnat detta och att det är svårt att städa bort, men annars får du nog ta med dig lite effektivt städmaterial och åka dit igen.

Det är väl som när man tar en lägenhet. Har man väl accepterat städningen när man flyttar in så kan man ju inte hänvisa till det sen när man själv ska flytta ut. Oavsett vem som smutsat ner.
 
Har fått svar på vad de tycker är otillräckligt städat, i detta fall var det krubban. Sagt att jag kommer och städar den idag, måndag, i mån av tid. Då hotar de med städfaktura (som inte stått i det kontrakt som vi hade med de gamla stallägarna)

"Samt avstäda senast använda boxplats samt andra hyra utrymmen "

Ni har faktiskt ett gällande avtal om att boxen ska lämna städad. Att du tecknat kontraktet med förre ägaren spelar mindre roll. Jag antar att nya ägaren tagit över förres skyldigheter och du och andra inhysta haft tillgång till box, hagar mm.

Vill du skita i det så lär inte hyresvärden driva det vidare, vad som räknas som städat är inte direkt väldefinierat och det är dyrt att processa men ditt rykte kan bli lidande.
 
städa kommer jag göra, det jag försökte få svar på var om de hade rätt att kunna skicka en faktura på ”utebliven städning” om de nu hade varit så att det inte hade hänt
 
Står det i avtalet att det ska städas vid avflytt så känns det rimligt att de kan fakturera för städning om det inte sker.

Jag hade också köpt ny krubba. Det hade jag jag gjort redan vid inflytt om den var så snuskig som du skriver här.
 
städa kommer jag göra, det jag försökte få svar på var om de hade rätt att kunna skicka en faktura på ”utebliven städning” om de nu hade varit så att det inte hade hänt
De får skicka en faktura på vad de vill, å andra sidan är det inget som hindrar dig att skriftligen direkt skriva tillbaka: "Bestrider faktura nr si och så" datum och namnteckning. Sen är det deras business att dra det vidare. Då händer i princip ingenting på skulder av den här nivån.
 

Liknande trådar

Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
809
Senast: mysboll
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 554
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 692
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp