Tycka om hjälptyglar tråd

Ickiz

Trådstartare
Nu tänkte jag så här; Eftersom det finns så många trådar här inne som handlar om hur dåligt/dålig det/man är om man använder hjälptyglar, så kan alla som använder hjälptyglar skriva här inne hur mkt man TYCKER OM att använda dom UTAN att få höra vilken djurplågare eller dålig ryttare man är!...eftersom jag känner att man blir kränkt varje gång man läser diverse om hur dåligt det är.

Alla kan väl berätta hur hjälptyglarna har hjälpt en i ridningen på ett POSITIVT sätt istället för att snacka massa NEGATIV skit om hjälptyglarna. (Och ryttarna!!....) Så skippa snacket om att hjälptyglarna är skit för det är dom inte om man använder dom på rätt sätt..

Kom igen dela med er av era positiva erfarenheter!:D

Själv tycker jag om graman :smirk:

Sv: Tycka om hjälptyglar tråd

Haha äntligen en tråd där vi "djurplågare" kan vara positiva om våra "tortyrredskap":devil:

Jag gillar min graman dock används den mycket sällan, bara när jag har provat mycket annat och inte fått det resultat jag vill.
Ett av mina problem i ridningen är att min häst har en något lågt ansatt hals, vilket gör att hon hellre naturligt sänker sig i fronten än höjer sig när man ska göra något.
Ex i ett halvår hade vi tragglat övergångar från galopp till skritt. Pållan störtdök ner, ryckte med sig tygel och drog mig ur balans varenda gång. En dag rann mitt tålamod över då hade jag lagt massor med tid på klättring (i de få backar som kunde uppbringas) hoppat, ridit intervallarbete, kort och gott gjort allt som stått i min makt för att pållan skulle bygga muskler som skulle hjälpa henne, tränat hur mycket olika förberedande övningar som helst osv.
Fort farande tog hon till samma knep, jag tröttnade, lade på gramen, red ut på ett stort fält, värmde upp och satte igång. Gav pållan flera chanser och hade gramanen hängandes. kortade upp gramanen något och tada, rent plötsligt kunde pållan inte störtdyka ner i skritten och några slängtravssteg fanns det heller inte utrymme för:devil: Stackars pållan, rent plötsligt blev hon tvungen att göra det jag bett henne om i 6 långa månader. Sätta rumpan ordentligt under sig, höja sig något i fronten och sakta av till skritt - hon var sur i en vecka:devil:
Mycket beröm och många klappar och efter att ha gjort ett par avsaktningar med gramanen till hjälp släppte jag åter på gramanen och lät henne göra om på nytt - pållan sur men uppförde sig och gjorde det hon skulle.
Efter det hängde gramanen i skåpet fram tills dess att pållan lämnades ut på foder (ca 8 månader)
Vet att min fodervärd har användt den, varför vet jag inte, det är hennes ensak.
Jag tänker i alla fall fortsätta tycka om den men sparsamt använda den:banana:

Sv: Tycka om hjälptyglar tråd

bra inlägg...:bow:
jag tycker att man kan andvända hjälptyglar..och jag anser att martingal/brösta inte är några "hjälptyglar" på det sättet...
Jag tycker att både graman och gummisnodd kan vara bra.. använnder båda delarna ibland när man ska ut och träna speciellt i gallopen då hon blir så himla stark.. jovisst.. hon är syr på mig hur länge som helst sen..men får hon lite haver så blir hon nöjd igen:smirk: :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i... 2
Svar
36
· Visningar
8 740
Senast: _Taggis_
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar... 2
Svar
33
· Visningar
4 337
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 594
Senast: Magiana
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett... 2
Svar
23
· Visningar
8 852
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka