Tycker du att Sverige ska arrangera vinterOS?

Tycker du att Sverige ska arrangera Vinter OS 2026?


  • Antal omröstningsdeltagare
    165
Eh... Har den som kommit på det själv testat att åka pendel vintertid? Hälften av grenarna kommer ju få ställas in för att deltagarna inte kommer dit.

Man undrar om de bara kollat tidtabell på kollektivtrafik men bor i en annan del av landet?
Mitt minne av pendeltågens funktion sträcker sig bara en 40 år bakåt, men hittills har det ju blivit stora problem varje vinter eftersom det kommer is på spåren. Vilken överraskning!
 
Tja, enda anledningen till att Sundborn har ett bibliotek är för att det drivs ideellt och de jag känner inom äldreomsorgen har inte sett till några ökade resurser. De lyckades tack och lov inte lägga ner fritids i Enviken som de ville göra men det var endast pga det starka motståndet i byn och ett undermåligt skrivet underlag.
Jojo, det finns mycket att klaga på i Falun liksom i alla kommuner. Men jag tvivlar skarpt på att man kan härleda ett evenemang som faktiskt gick plus enligt bokslutet som roten till alla problem. Mycket av det du beskriver hade ju sett likadant ut, eller kanske ännu sämre, även utan ett VM och utan en högskola (som kostar mycket pengar den också men genererar rätt mycket). Kommuner är dyra i drift. Jag är själv född och uppvuxen i kommunen och har jobbat både på statshuset och inom arbetsmarknadsavdelningen och kan väl inte alltid hålla med om prioriteringarna men så ser det ju ut i alla kommuner. Se Hedemora t.ex som nu lägger ner alla skolor i byarna utanför pga besparingar, de har inget VM att skylla på... det sker överallt. Bokslut och budget i en kommun är öppna handlingar. Bara att ta del av vår pengarna hamnat.
 
Jojo, det finns mycket att klaga på i Falun liksom i alla kommuner. Men jag tvivlar skarpt på att man kan härleda ett evenemang som faktiskt gick plus enligt bokslutet som roten till alla problem. Mycket av det du beskriver hade ju sett likadant ut, eller kanske ännu sämre, även utan ett VM och utan en högskola (som kostar mycket pengar den också men genererar rätt mycket). Kommuner är dyra i drift. Jag är själv född och uppvuxen i kommunen och har jobbat både på statshuset och inom arbetsmarknadsavdelningen och kan väl inte alltid hålla med om prioriteringarna men så ser det ju ut i alla kommuner. Se Hedemora t.ex som nu lägger ner alla skolor i byarna utanför pga besparingar, de har inget VM att skylla på... det sker överallt. Bokslut och budget i en kommun är öppna handlingar. Bara att ta del av vår pengarna hamnat.

Likväl kommer jag aldrig att tycka det är vettigt att sänka pengar i Lugnet/gigantiska idrottsarrangemang. Inte när det inte gett extremt tydliga och stora vinster.
 
Likväl kommer jag aldrig att tycka det är vettigt att sänka pengar i Lugnet/gigantiska idrottsarrangemang. Inte när det inte gett extremt tydliga och stora vinster.
Det är du självklart fri att tycka och som jag skrev röstade jag också nej. Men det jag ville påvisa är att VM inte gick med brakförlust som du skrev, utan plus närapå 50 mille. Av dessa pengar fick Falun 65 procent som gick in i budgeten (var är som sagt öppna handlingar). Men absolut. Det är inte mycket pengar och gör varken av eller till i en kommun vilket gör att besparingar etc ser likadana ut ändå.
 
Bara för att jag är sporthatare de lux så tycker inte att vi ha OS här. Räcker med att skiten visas på tv
Jag älskar att kolla på OS men tycker ändå inte det ska vara här. Dels för att jag tycker planen med skidskytte och längd i Sthlm är värdelös. Dels för att Åre bevisade med VM att de inte ska ha ett OS (jo, alla som jobbat med det menar att det var jättelyckat... de flesta av oss andra som vistades i byn och tittade på tävlingarna har en annan uppfattning).
 
Jag älskar att kolla på OS men tycker ändå inte det ska vara här. Dels för att jag tycker planen med skidskytte och längd i Sthlm är värdelös. Dels för att Åre bevisade med VM att de inte ska ha ett OS (jo, alla som jobbat med det menar att det var jättelyckat... de flesta av oss andra som vistades i byn och tittade på tävlingarna har en annan uppfattning).
Vill minnas att det riktades kritik från tävlanden också, och det relaterat till eventuellt arrangemang av OS apropå hur det hade funkat under VM. Kommer inte ihåg om det var bla var Vonn eller Shiffrin som uttalade sig om det tex.
 
Vill minnas att det riktades kritik från tävlanden också, och det relaterat till eventuellt arrangemang av OS apropå hur det hade funkat under VM. Kommer inte ihåg om det var bla var Vonn eller Shiffrin som uttalade sig om det tex.
Ja, skrev det tidigare tror jag :). Det var bl.a. Shiffrin som sa att OS inte borde få gå här. Tror mest åkarnas kritik var pga vädret dock.
 
Nar Atlanta hade olympics 1994 eller -96 (-98?) la de ner over 40 billioner pa att bygga allt som behovdes och att "stada upp" downtown med fina fontaner och sa. 🙄 Sedan sa man att "den egentliga summan" man lagt ner var 1.7 billioner och att man fick en inkomst av 3.6 billioner. De ovriga 37.4 billion raknar man inte langre med. :cautious:
En del av de byggnader man byggde vid "olympiska byn" ar nu utnyttjat av Georgia State University som elev bostader och sjalva arenorna hyrs ut, men far ingen inkomst utan gar back sa det inte racker till underhall.

Bostads marknaden har drabbats kraftigt och bostads priserna i Atlanta har sjunkit dramatiskt pa grund av overbyggnad till Olympics. Det har flyttat in mer an 2 millioner manniskor till Atlanta sedan Olympics, men nastan halften av allt som byggdes till Olympics for att samla upp folk star fortfarande tomt. Det ar inte ens bra for de som hyr, da hyresvardarna inte far in tillrackligt med inkomst for underhall da sa mycket star tomt.

Det @athena_arabians sa om Falun var ocksa ett faktum i Atlanta, affarer och liknande i sta'n markte inte nagon okad komers alls.

Sommar Olympics i London 2012 la ner ungefar halften av vad Atlanta gjorde och hade en inkomst ungefar som Atlanta's ...

Att ha Olympics ar INTE nagot man kan rakna med ska betala sig, det ar en oerhord pafrestning pa lokalbefolkningen pa sa manga olika satt, inte bara ekonomiskt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik
  • Tälta med hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp