Tycker du att Sverige ska arrangera vinterOS?

Tycker du att Sverige ska arrangera Vinter OS 2026?


  • Antal omröstningsdeltagare
    165
Frågan är om det blir något OS i Stockholm nu när det blivit nya majoriteter med bl.a MP i Stockholms styre... skulle tro man säger blankt nej till OS
 
Politiken har väl sagt nej men SOK har ändå gått vidare? Tittar man på vilja som sitter där förstår man varför de går vidare...
 
Nej, det är fullkomligt vansinne och slöseri med skattepengar. Ännu mer skrattretande att man skulle lägga *vilken gren det nu var* på lilla Flottsbro (ligger i södra Sthlm för de som inte vet) samt ev. bygga någon *arena* i Hålan. Dårskap så det skriker om det. :wtf: Tur att det blev nedröstat!
 
Ja det tycker jag. Sverige är redan så bra på att göra av med skattepengar så vad gör ett vinter-OS för skillnad? Ger ju dessutom lite mer ljus i vintermörkret! :up:
 
Sverige är en av slutkandidaterna i kampen om att få vinter-OS. Dock är det en lång väg och politikerna har inte sagt ja än.
Jag ställer mig försiktigt positiv. Det som gör mig positiv förutom mitt sportintresse är att man är intresserad av att göra det på ett annorlunda sätt dvs inte mängder av skrytbyggen i form av nya arenor som kostar massor och sen inte används. Tanken är att använda redan befintliga arenor och på en antal olika orter; Östersund, Falun, Sthlm etc och en del skulle eventuellt även gå i Lettland ( bob, rodel)
Dock tycker jag ekonomin är ett stort frågetecken. Vid sådana här evenemang brukar det ofta gå med förlust rent ekonomiskt.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/3jbL0M/klart-sverige-ar-en-av-slutkandidaterna-till-os-2026

Jag är rent principiellt emot att stora sportarrangemang flyttas runt på det sätt som sker idag. Alla grenar borde ha en eller flera väl anpassade arenor som får användas år efter år, dessa nybyggen och skrytbyggen är ett vansinne både ekonomiskt och för miljön.
Särskilt för hästsporten tycker jag att det borde ordnas en eller flera riktiga anläggningar som kan ta alla stora tävlingar så att en riktigt bra struktur finns på plats för hästarnas skull, titta bara på hur dåligt senaste VM gick. Det vi tappar på att inte låta tävlingarna resa runt vinner vi med råga tillbaka när det gäller hästarnas välfärd tänker jag.
 
Jag är rent principiellt emot att stora sportarrangemang flyttas runt på det sätt som sker idag. Alla grenar borde ha en eller flera väl anpassade arenor som får användas år efter år, dessa nybyggen och skrytbyggen är ett vansinne både ekonomiskt och för miljön.
Särskilt för hästsporten tycker jag att det borde ordnas en eller flera riktiga anläggningar som kan ta alla stora tävlingar så att en riktigt bra struktur finns på plats för hästarnas skull, titta bara på hur dåligt senaste VM gick. Det vi tappar på att inte låta tävlingarna resa runt vinner vi med råga tillbaka när det gäller hästarnas välfärd tänker jag.
Men då kan man ju inte få kommunerna att ställa upp med förlustgarantier. :cautious:
Om det är samma ort som ska göra det om och om igen.
Och om det inte behövs som kampanjmuta för att få arrangemangen
 
Det lär ju inte bli nått ändå. Ungdomarna får väll hitta på nått annat under tiden OM det mot förmodan blur nått OS öht här

Du förstår inte... verksamheten drogs in pga att det inte fanns pengar, allt gick till det sabla Lugnet. Det var heller inte sportverksamhet utan fritidsgård, i en av byarna utanför stan. Vi betalar dock skatt fortfarande...

Även andra verksamheter inom kommunen blev lidande under den här tiden, tex skola och äldreomsorg. Personligen vill jag inte att mina skattepengar ska gå till sådant där när kärnverksamheterna inte fungerar.
 
Jag är rent principiellt emot att stora sportarrangemang flyttas runt på det sätt som sker idag. Alla grenar borde ha en eller flera väl anpassade arenor som får användas år efter år, dessa nybyggen och skrytbyggen är ett vansinne både ekonomiskt och för miljön.
Särskilt för hästsporten tycker jag att det borde ordnas en eller flera riktiga anläggningar som kan ta alla stora tävlingar så att en riktigt bra struktur finns på plats för hästarnas skull, titta bara på hur dåligt senaste VM gick. Det vi tappar på att inte låta tävlingarna resa runt vinner vi med råga tillbaka när det gäller hästarnas välfärd tänker jag.
Men om vi tar WEG i Tryon så kan man ju undra varför FEI gav det till Bromont till att börja med, redan från början ansågs Bromonts kandidatur sakna tillräckligt ekonomiskt stöd och då var Lexington fortfarande intresserade. För anledningen till att Tryon fick det var ju att Bromont backade ur 18 månader innan (pga att ekonomin inte gick ihop sig) och hur någon trodde att det skulle kunna bli klart på 18 månader är för mig en gåta :confused:
Och extrema väder kan förekomma överallt men kanske Sverige är den säkraste platsen vädermässigt (för sol och uppehåll :angel:) så då får vi arrangera alla sommarmästerskap hädanefter :p
Att lägga vinteros i Stockholm känns lite osäkert lägg det åtminstone där chansen till snö och minusgrader är större.
Är det något mästerskap (OS, VM, EM) som faktiskt gått med vinst eller åtminstone plus minus noll?
 
Men om vi tar WEG i Tryon så kan man ju undra varför FEI gav det till Bromont till att börja med, redan från början ansågs Bromonts kandidatur sakna tillräckligt ekonomiskt stöd och då var Lexington fortfarande intresserade. För anledningen till att Tryon fick det var ju att Bromont backade ur 18 månader innan (pga att ekonomin inte gick ihop sig) och hur någon trodde att det skulle kunna bli klart på 18 månader är för mig en gåta :confused:
Och extrema väder kan förekomma överallt men kanske Sverige är den säkraste platsen vädermässigt (för sol och uppehåll :angel:) så då får vi arrangera alla sommarmästerskap hädanefter :p
Att lägga vinteros i Stockholm känns lite osäkert lägg det åtminstone där chansen till snö och minusgrader är större.
Är det något mästerskap (OS, VM, EM) som faktiskt gått med vinst eller åtminstone plus minus noll?

Jag tror att det idag finns få länder som ens vill arrangera pga just ekonomin, då får FEI välja bland de som vågar chansa på att det går ihop. En förhandling om att få hålla tex världscupen samt VM och OS de kommande 20 åren hade nog gett betydligt bättre anbud från olika länder. Då får man ju stora tävlingar regelbundet och investeringar i infrastruktur har en chans att betala tillbaks sig, plus att man kan lära av sina misstag och bara få bebissjukdomar de första åren, istället för vid nästan varenda tävling som det är nu.

Det finns ju massor med platser som ytterst sällan har extremväder, och ännu fler som inte har extremväder året om. Länder som blir olidligt varma på sommaren kan ha alldeles lagom varmt väder under vinterhalvåret, orkansäsongen är ju just en säsong och inte året runt osv. Så slipper vi distanstävlingar där halva startfältet får bryta och behöver dropp och inställda kür-finaler pga väderförhållanden man i allra högsta grad hade kunnat förutse.
 
Jag tror att det idag finns få länder som ens vill arrangera pga just ekonomin, då får FEI välja bland de som vågar chansa på att det går ihop. En förhandling om att få hålla tex världscupen samt VM och OS de kommande 20 åren hade nog gett betydligt bättre anbud från olika länder. Då får man ju stora tävlingar regelbundet och investeringar i infrastruktur har en chans att betala tillbaks sig, plus att man kan lära av sina misstag och bara få bebissjukdomar de första åren, istället för vid nästan varenda tävling som det är nu.

Det finns ju massor med platser som ytterst sällan har extremväder, och ännu fler som inte har extremväder året om. Länder som blir olidligt varma på sommaren kan ha alldeles lagom varmt väder under vinterhalvåret, orkansäsongen är ju just en säsong och inte året runt osv. Så slipper vi distanstävlingar där halva startfältet får bryta och behöver dropp och inställda kür-finaler pga väderförhållanden man i allra högsta grad hade kunnat förutse.

Ja FEI får nog hur eller hur tänka om efter detta spektakel och det är klart om man får tex WEG 4-5 gånger i rad så blir det ju helt andra förutsättningar. Om nu någon vill det. Jag tror snarare att det blir uppdelat och inte längre ett samlat ridsports VM (som för övrigt det var Sverige som började med 1990 och det var väl en succé?)

Just inom världscupen är det ju samma arrangörer (nästan i alla fall) som anordnar deltävlingarna och sedan byter ju finalen plats men det är ju fortfarande en av de stadiga arrangörerna som brukar ha finalen väl?
Och detta upplägg verkar ju fungera fint annars skulle inte arrangörerna orka/vilja ha det år efter år? Jämfört med OS och VM är det väl dock "små" tävlingar

Men de allra största tävlingarna (OS och VM) har väl nästan blivit för stora för att ha på en plats ändå? I de flesta fall är de ju utspridda över ett antal olika ställen nu senast var det väl fotbolls VM där det skulle flygas fram och tillbaka gick det ihop sig?

För övrigt tycker jag Paralympics ska gå före stora OS känns ofta som om det blir totalt bortglömt när det kommer efter för då är alla "OS-mätta"

Förlåt för all OT som blev känner jag nu :o
 
Du förstår inte... verksamheten drogs in pga att det inte fanns pengar, allt gick till det sabla Lugnet. Det var heller inte sportverksamhet utan fritidsgård, i en av byarna utanför stan. Vi betalar dock skatt fortfarande...

Även andra verksamheter inom kommunen blev lidande under den här tiden, tex skola och äldreomsorg. Personligen vill jag inte att mina skattepengar ska gå till sådant där när kärnverksamheterna inte fungerar.

Jag vet inte exakt vad som gjordes inför VM, men väldigt mycket borde vara användbart under OS? Det är det jag inte fattar med förslaget, Falun som nyligen haft VM och har världscup borde få längd, nordisk kombination och backhoppning. Östersund och Åre har VM den här säsongen och borde få skidskytte och alpint. Det är ju så konstigt att inte utnyttja det som finns och fungerar utan istället bygga nytt i Sthlm...

(Nu tycker jag ju inte Sverige ska ha OS alls dock.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp