tycker ni att shettisar är ren barnhäst?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare ponny_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 405
P

ponny_

Jag har som sagt en stor kraftig och stabil shettis på 112 cm och växer.
han är inte en ren barnponny då han är mycket stark och vet om det.
han har 115 på täcken och är så grov vid manken att det är svårt att hitta saker..
t.o.m en barbacka gjord är för liten för honom =)

Men är roligt att ha en super stor shettis av gamla typen..

vad har ni?:banana:

Sv: tycker ni att shettisar är ren barnhäst?

Några som vi känner som är medryttare på islandshästar har en shettis på prov och vad jag vet så ska han vara en ganska bra barnhäst. Han är lagom stor för den yngsta tjejen, även om han är för det mesta körd och inte riden så mycket.

Vi har en 4 år gammal valack som är 115 i mkh,ser ut som en liten nordsvensk.Jätte bra med barnen,tuffare mot oss vuxna!
Sen har vi ett litet sto som är 2 år gammal och ca 1 meter hög,också jättesöt med barnen...Iof får inte mina barn vara ensamma med shettisarna så man vet ju inte hur det skulle funka utan övervakning.Men dem är för härliga dem små trollen:love:

vår ena shettis är snart 110 cm hög (4 år nu i vår) hon är en alldeles förträfflig barnhäst. min 10 åriga dotter satt in henne i sommras och har börjat utbilda henne nu efter vilan. hon är hur snäll och okomplicerad som helst :love: även vår gamla 36-åring är hur snäll med barnen som helst och har alltid varit (92 cm hög)

tror att många har "fördomen" om att shettisar inte är barnhästar pga. att många shettisar inte är tillräckligt "fostrade". hur ofta har man inte hört att - det gör inget h*n är så liten och söt....

Nej, en shettis är ingen REN barnhäst. Det är en väldigt liten arbetshäst som man kan använda till väldigt mycket. Men har man tur hittar man en med så fint psyke att barnen kan använda den med stöd av hästkunnig "vuxen". Men jag vet många shettisar som varit stallets skräck:eek: Griniga och tjuriga feta små odågor som kastade av ungar på löpande band, rymde ur hagen, attackerade folk etc. så alla upplevelser av rasen är långt ifrån positiv.

Vi har dock en underbar shettistant:love: , 17 år, 96 cm hög liten dam med bestämda åsikter fast hon är enormt snäll och go. Yngsta sonen och en liten tjej rider henne ca 3 dgr/v och hon är alltid pigg, går inte alltid dit de vill men har aldrig varit dum på annat sätt. Vi kör/tömkör, longerar, löshoppar, åker spark/cyklar med henne som handhäst, tolkar. På midsommar drar hon lövad sulky så barnen på festplatsen kan åka häst o vagn, det är jättepoppis. När hon var yngre drog hon fram björkved etc. Hon har också gett 4 fina föl. Kort sagt en utmärkt allroundhäst...

Vår Shettis är 110 cm hög:D Jätte snäll ! Min Syster som är 6 år Rider han Själv Och Hoppar 60 cm med han själv:D Han kan man lita på te 100% . Om inte hon skulle Fixa nåt med honom Så Fixar han de :) ABSOLUT EN BARNPONNY!

Överlag så tycker jag inte man ska släppa iväg en inte fullt så rutinerad unge på en shettis helt ensam. De må vara små, men de är grymt starka och grymt envisa.

Jag började själv min karriär på familjens shettis, Lilleman.

Det finns såklart vänliga, helt perfekta barnvänldiga shettisar också. Man ska ju inte dra alla över en kant! Det finns knasiga ponnyer och hästar inom alla raser nämligen, men överlag så är shettisar kända för sin envishet och råstyrka. :smirk:

Jag menade ju absolut inte Att vi inte är med henne när hon Rider! Menade mer att man inte behöver hålla i henne elr, nåt sånt ! :)

Min shettis är absolut ingen barn häst. Knappt att jag som vuxen ryttare klarar av henne ibland:eek: Och köra går hon inte att göra. Så hon får fortsätta vara min skogsmulle.:D

Hej. När jag jobbade i England för ett antal år sen så fanns där följande uttryck : If you can ride a shetland pony,you don´t need a shetland pony. Mycket sanning i det för många shettisar jag har träffat har inte varit direkt enkla att hantera för ungarna, de har varit så klara över att små människor kan man busa med....

Nej, en shettis är ingen REN barnhäst. Det är en väldigt liten arbetshäst som man kan använda till väldigt mycket. Men har man tur hittar man en med så fint psyke att barnen kan använda den med stöd av hästkunnig "vuxen". Men jag vet många shettisar som varit stallets skräck:eek: Griniga och tjuriga feta små odågor som kastade av ungar på löpande band, rymde ur hagen, attackerade folk etc. så alla upplevelser av rasen är långt ifrån positiv.

Vi har dock en underbar shettistant:love: , 17 år, 96 cm hög liten dam med bestämda åsikter fast hon är enormt snäll och go. Yngsta sonen och en liten tjej rider henne ca 3 dgr/v och hon är alltid pigg, går inte alltid dit de vill men har aldrig varit dum på annat sätt. Vi kör/tömkör, longerar, löshoppar, åker spark/cyklar med henne som handhäst, tolkar. På midsommar drar hon lövad sulky så barnen på festplatsen kan åka häst o vagn, det är jättepoppis. När hon var yngre drog hon fram björkved etc. Hon har också gett 4 fina föl. Kort sagt en utmärkt allroundhäst...

Du måste då mena min Fille :devil: Hihihih. Han må va en riktig odåga. VRÅNG till tusan. Men ändå så mysig o gó när han känner för det :angel: Gör mej ALDRIG av med honom, för jag tänker inte ge upp. Han ska jag ta med på NH-kurs till sommaren.

Som någon härinne skrivit, så håller jag faktiskt med om att shettisar är definitivt inga RENA barnhästar. Min Fille är en typiskt "vuxen-ponny". Han är otroligt stark, men snäll när han fått jobba mycket o fått BERÖM. Han anföll barnen tidigare, ÄVEN folk och han är inte ens inriden o en tjej sa att man skulle låta det vara. Alltså, inte rida in honom just nu för han är 6 år o han är väldigt stark,som sagt.
Han är ca 109 mkh, men jag ska mäta honom pga passet.

Senast ändrad av en moderator:

jo, en del shettisar kan vara riktigt envisa!! och en del kan vara riktiga surkartar! man har ju sett en del rackare som drar iväg med sina små ryttare o kastar av dom! men såklart så finns det dom där guldkornen som är hur goa som helst! så, om det är en barnhäst eller ej, så beror det helt på vad det är för typ av shettis tycker jag :)

Jo, det finns ju olika sorts shettisar. Men jag tycker ju att dom är LITE för starka för barnen :angel: Dom är väldigt intelligenta, och om än något lömska ;)
Jag älskar min Fille trots sin envishet, råstyrka o jäkla VRÅNG!!

De flesta shettisar är mindre uppfostrade och drar runt som de vill med barnen verkar det som. Har bara sett en del.

Har själv en minishettis o han hade tagit kommandot om han kunde. Han är både stark o tuff i sättet.

Så jag tycker inte shettisar verkar vara en barnhäst. Men det är min åsikt! :D

De flesta shettisar är mindre uppfostrade och drar runt som de vill med barnen verkar det som. Har bara sett en del.

Har själv en minishettis o han hade tagit kommandot om han kunde. Han är både stark o tuff i sättet.

Så jag tycker inte shettisar verkar vara en barnhäst. Men det är min åsikt! :D

Jag tycker heller inte att shettisar verkar va en riktigt BRA barnhäst. Men! Det finns ju tuffa barn, som kan hantera dom :D

Jag tycker heller inte att shettisar verkar va en riktigt BRA barnhäst. Men! Det finns ju tuffa barn, som kan hantera dom :D

Jo det är klart det finns. Men oftast ser man shettisen som har överhanden.

Men sen finns de där man riktigt beundrar.

Jag såg en dag på en westerntävling en liten kille på kanske 7-8 år. Han red upp bredvid mig på sin shettis. Westernsadel o hatt o grejer. Hästen gick perfect. Stannade på minsta vink. Jag vart så förvånad.

Så klart det finns de som kan! :D

Va häftigt!!! :D

Skulle vilja se dom små cowboys på shettisar :rofl: En rolig syn måste det va!

Fille hade ju tagit överhanden på barnen innan han kom till mej, så nu har han väl blivit ganska bättre men han vet att jag aldrig tillåter om han försöker bestämma över en.

NH-kurs i sommar med honom, tänkte jag!

Jag har som sagt en stor kraftig och stabil shettis på 112 cm och växer.
han är inte en ren barnponny då han är mycket stark och vet om det.
han har 115 på täcken och är så grov vid manken att det är svårt att hitta saker..
t.o.m en barbacka gjord är för liten för honom =)

Men är roligt att ha en super stor shettis av gamla typen..

vad har ni?:banana:

Nej! En shettis är INTE en ren barnhäst.. dom är överlag alldeles för tuffa mentalt för det och behöver en vuxen som hanterar dom ofta annars tar dom över... jag är övertygad. Baserat på de shettisar jag haft med att göra tycker jag tom att ett halvblod är en bättre barnhäst.... Har själv två shettisar och kan rakt och ärligt säga att det barn finns inte som klarar av att hålla dom säkra och bussiga längre än max två veckor...

Har med ett sto av "gamla" typen, hon ser ut som en liten bruksnordsvensk :D älskar henne över allt annat och hon är lätt den roligaste körhästen jag vet :D:D:D

jo, en del shettisar kan vara riktigt envisa!! och en del kan vara riktiga surkartar! man har ju sett en del rackare som drar iväg med sina små ryttare o kastar av dom! men såklart så finns det dom där guldkornen som är hur goa som helst! så, om det är en barnhäst eller ej, så beror det helt på vad det är för typ av shettis tycker jag :)

Precis, det gäller att hitta guldkornen:) . Ni skulle se minen på de tanter som var hos oss på islandshästkurs när min 5åriga son travade in i paddocken på sin shettistant (se mitt inlägg längre upp i denna tråd). Det var i en paus mellan 2 grupper och när instruktören (som tävlat VM mm) frågade om han behövde någon hjälp med sin häst svarar ungen "Ja, hon töltar inte så bra ännu!" :rofl: :rofl:

Det där med westernridning på shettis lät coolt, ska genast skaffa westernsadel åt det lilla helylleekipaget. Shettisar är smartare än de flesta så de borde älska trail t.ex.

Hehe, min älskade shetlandsponny är 31 år. :)
Min mamma köpte honom när hon var liten, och då var han 4 år.
Han har fått pension, men ibland tar jag med honom ut på en tur. (Jag leder honom)
På sommaren brukar vi simma i ån, han älskar det. Men han har varit en riktig envis, men väldigt kärleksfull ponny. Både mamma, jag och min lillasyster har tävlat och ridit på honom.
Han är dte bästa jag har, han har varit min i hela mitt liv och ligger mig väldiigt varmt om hjärtat <3 Bonny.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 421
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 339
Senast: Jealle
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 137
Senast: cassiopeja
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 568
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka