Tygelfattning med två tyglar

Gaia

Trådstartare
Ni som rider med två tyglar, har ni "vanlig kandarfattning" eller 3+1 fattning (vänster bridong/kapsontygel och båda stångtyglarna i vänster hand, höger bridong/kapsontygel i höger hand)? För- och nackdelar enligt er?

Ska själv försöka att ta mig i kragen att lära mig 3+1 fattningen ordentligt, eftersom stångtyglarna egentligen ska vara i samma hand, och bridong/kapsontygeln i två händer. Jag känner mig en smula låst och fumlig, men det ska nog ordna sig med tiden hoppas jag...:)

Dags att träna upp fingerfärdigheten :D
 
Sv: Tygelfattning med två tyglar

jag rider med vanlig kandarfattning. Tycker det känns bra. Däremot skulle jag vilja lära mig 3+1 fattningen jag också, men precis som du känner jag mig fumlig. (jag vill inte göra hästen förvirrad om mina signaler blir konstiga) Det får bli längre fram. Det känns ju så bra ändå nu.
 
Sv: Tygelfattning med två tyglar

Jag fick prova 3+1-fattningen, första gången jag använde kandar på kurs. Men tack vare min ryggmärgsskada har jag problem med finmotoriken och nää.... det fungerade bara inte. Så jag rider med vanlig kandarfattning. Men vem vet. Jag kanske kan träna upp mig nån gång...
 
Sv: Tygelfattning med två tyglar

Använder 3+1 på stång/kapsonbetsling. Har båda i vänstern på hackamore oxå, om jag inte rider ut och vill ha en jämnare balans i min kropp under motionspass.
I början var det ovant och fumligt. Hade svårt att separera tygelhjälperna och det kändes som jag bara halade med alla tyglarna samtidigt och visste inte vad jag kände i handen. Eller var låst vid att bara kunna pilla med höger kapsontygel då de andra låg i samma hand. Men nu är det det bara positivt och jag känner ingen anledning att ta annan fattning.

Upplever att handen blir lugnare och mer stabil. efterssom jag är ordentligt högerhänt känns det bra att ta stångtyglarna i ena handen för att inte riskera att ta olika mycket eller med olika teknik i tyglarna. Höjer handen för stångkontakt och vrider handleden för att få kapsonkontakt. Om det krävs mer tar jag snabbt in en bit till av kapsontygeln. Den brukar i regel helst få hänga då den inte behövs mer intensivt, så det inte blir ett onödigt smygstöd på den och hästen uppmuntras att bli okänslig mot den.

I början var det även skönt att ställa helt om från alla gamla reflexer från ridskoletiden att plocka och greja med händerna i takt med hästens steg och tvinga mig att vara eftertänksam med tygeltagen. Mer ändamålsenlig.
Det var svårt men har känts riktigt då tekniken fallit på plats!

Då vi red på kandar på ridskolan fick vi eg aldrig veta hur vi skulle bete oss med betten. Det var riktigt fumligt och stumt i munnarna på hästarna då de heller inte lärt sig ge efter i överlinjen för lätt tryck. För många ryttare hade nog suttit och hållt balansen i stången. Fick en ahaupplevelse efter introduktionen av stång från aR-tränaren. Fattade poängen.
 
Sv: Tygelfattning med två tyglar

Jag rider med bara vänster, alltså alla fyra tyglarna i en hand.
Jag har släta lädertyglar så det är inga problem att låta tyglarna glida mellan fingrarna. Och eftersom jag har handen mitt framför mig upplever jag inte att tyngdpunkten blir fel, fortfarande centrerad. När jag ställer om från ena eller andra böjningen använder jag höger hand till att "plocka" tyglarna, då alltid den bit av tyglen som sticker upp på ovansidan. Tycker att det känns konstigt nu att rida på två händer.
 
Sv: Tygelfattning med två tyglar

Tidigare har jag alltid ridit 3+1. Nu rider jag 2+2 istället för jag låser mig helt i ena sidan.
Håller på och jobbar på det, men jag lär varva de två tygelfattningar resten av livet just för att inte låsa mig. Dessutom tycker jag att det är trevligt att kunna hantera både fattningarna.
 
Sv: Tygelfattning med två tyglar

Ni som rider med två tyglar, har ni "vanlig kandarfattning" eller 3+1 fattning (vänster bridong/kapsontygel och båda stångtyglarna i vänster hand, höger bridong/kapsontygel i höger hand)? För- och nackdelar enligt er?

När jag rider på 3+1 så rider jag mer med sätet än vad jag gör på 2+2. Anledningen är att sätet på ett naturligt sätt följer 3-handens olika positioner ovan manken. När jag gör trappövningen t ex (går från öppna ut i en sluta och in i en öppna igen, men inte på ett rakt spår utan rörelsens riktning ändras i varje övergång) så fungerar det riktigt bra att rida på 3+1 då fokus hamnar på mitt säte - och på funktionen trängande tygeltag förstås.

Min svaghet annars när det gäller tygelfattningen 2+2 är att bridongtygeln gärna glider så att jag plötsligt sitter med för mycket stång. På 3+1 hamnar jag inte i detta läge!

Trots fördelarna med 3+1 rider jag av vana och lättja ändå mest på 2+2. Jag har inte gett mig tiden att låta 3+1 sätta sig i ryggmärgen och därför blir det alltid 2+2 om jag inte medvetet gör valet att rida på 3+1.. Fördelen med 2+2 är alltså för min del att det är lite bekvämare, man kan ta ett lite mer ledande tygeltag ngn gång och man kan vara lite slarvig med händernas position utan att ena stångtygeln lägger sig över manken.

Vill man så småningom övergå till att rida på bara stången så är förstås 3+1 ett viktigt mellansteg.
 
Sv: Tygelfattning med två tyglar

Jag rider vanligtvis med 3+1 fattning. Känner jag att det behövs av någon anledning så byter jag till 2+2 en stund under passet och nån gång ibland så övar jag på 4+0 :D
 
Sv: Tygelfattning med två tyglar

Jag rider 2+2. Jag tycker det känns smidigast och jag blir rörligast så.
Har fått rida med alla i samma och på 3+1. Men jag gillar 2+2 bäst.
Alla i samma fick jag rida under en period då jag fipplade mycket med händerna. När jag hade alla tyglar i samma hand blev det mer uppenbart att jag började fippla ibland.
Då fick jag istället lära mig att lösa problemet genom annan ridning, istället för att försöka lösa problemet framifrån.
 
Sv: Tygelfattning med två tyglar

Vad är tanken med 3+1? Vad uppnår man med det som man vill uppnå?
Nyfiken. Har inte provat själv, men kanske gör det. HUr håller ni de 3 i så fall, separerade? Hur?
 
Sv: Tygelfattning med två tyglar

Iom att stångbettet från grunden är framtaget för ridning på en hand så kan man ha båda stångtyglarna i ena handen tillsammans med ena bridongen.
Vad man uppnår då är väl att man inte rör stångtyglrna individuellt och därmed får en annan känsla i hästens mun.
Vissa menar på att man inte bör rida med stångtyglarna i varsin hand för att bettet inte är konstruerat så att man kan rida med individuella rörelser av händerna.

Jag vet inte om jag håller med dock.
 
Sv: Tygelfattning med två tyglar

Stångbettet är konstruerat för att ridas på en hand med förhållning på båda tyglarna samtidigt, medan bridongen/kapsonen fungerar bäst på två händer för att böja hästen mm. Enligt tradition hålls stångtyglarna i vänster hand så att man kan ha vapnet (eller ridspöt) i höger hand. Alltså får man tre tyglar i vänster hand och en i höger.

En bra beskrivning på fattningen ur "Skola din häst till ökad samling och hållbarhet" av Katrin Wallberg. Där finns också bra tips på hur man rider med fattningen.:bow:

"1.Lägg ned kapson-/bridongtygeln närmast dig själv. Lyft upp stångtygeln med höger hand och stick från ovansidan in vänster ringfinger mellan de två tyglarna.

2. Slut handen om båda stångtyglarna och lägg tygeländen över pekfingret. Placera tummen ovanpå tygeländen.

3. Lägg vänster kapson-/bridongtygel inne i handen (nedanför lillfingret).

4. Håll höger kapson-/bridongtygel i höger hand på samma sätt som när du rider på tränsbett."
 
Sv: Tygelfattning med två tyglar

Blandar lite mellan de båda. 3+1 är ju allt en smula avslöjande:angel: , så oftast rider jag 2+2. Men försöker med 3+1 mellan varven, för egentligen tycker jag att jag får bäst känsla för stången så.

OA
 
Sv: Tygelfattning med två tyglar

TACK:) Bra beskrivning, då förstår jag!
 
Sv: Tygelfattning med två tyglar

Har fått lära mig 3+1 fattning och försöker rida med det, men jag har inte använt dubbla tyglar så ofta att jag hunnit vänja mig ordentligt. Men det känns faktiskt lättare än att rida med vanlig kandarfattning, då tycker jag det är svårare att hålla koll på att stångtyglarna inte bli för korta och de hästarna jag ridit har varit väldigt känsliga för den biten (krullat ihop sig) dessutom vill jag ju ibland BARA använda kapsonen på innertygeln och det blir mycket svårare med vanlig kandarfattning.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
604
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 483
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 804
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp