• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Viggolina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 66
  • Visningar Visningar 5 380
V

Viggolina

Finns flera trådar ang favoritutrustning och jag tänkte skapa en ang favotittyglar. Vad för sorts tyglar gillar ni? Läder, vävribb, gummi mm?
Gärna bild och märke, kvalitet.

Sv: Tyglar?

jag har vanliga vävribbtyglar eller va de heter... men helst vill jag ha lädertyglar med stroppar i hoppningen, o släta lädertyglar i dressyren.
Gummityglar gillar jag bara om de är tunna och smala

undviker helst vävribbtyglar, tycker att jag måste hålla alldeles för hårt i dem för att de inte ska glida. jag gillar lädertyglar med stoppar, men de måste vara TUNNA (har ganska små händer) vill inte ha några "karltyglar" :)

Gillar "flätade" lädertyglar och gummityglar med små "knoppar" (ser nästan ut som små sugfötter över hela tygeln) på. :)

Släta lädertyglar tycker jag är bäst! Tunna såna! Lädertyglar med stoppar kan också funka, det har jag på ena tränset. Och ett tredje par tyglar jag gillar är ett par jag har till Zaldi-tränset som är liksom vågiga. :crazy::o Lockiga säger min dotter. :D Ska försöka komma ihåg att ta en bild på dem...

Jag har ett par släta, globus 1cm breda. Helt underbara! Jättemjuka redan i affären, glider inte så mycekt som alla säger att släta lädertyglar gör!
Tyvärr börjar färgen "flagna" på sidorna men det påverkar ju inte själva lädret. Får väl bättra på med narvsvärta. ;)

Har tyvärr ingen bra bild så man kan se....

Tunna släta lädertyglar är härliga.
Jag tycker också bomullstyglar är härliga, det känns som ingenting i handen.
Här är en bild:
http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/products/2201.jpg

Måste bara lägga in en bild på denna tygel också!:rofl: Så rolig!! Vem vill ha en sån?! :D
http://www.hippson.se/shop/images/z3202a.jpg
Har hört att dessa tyglar ibland används på ridskola på nybörjarlektionerna (barn). Ridläraraen kan då lätt ge instruktioner hur långa resp korta tyglar de ska ha. Tex nu ska ni hålla på grönt osv. Ganska roliga annars som just barntyglar. De brukar ju gilla färg.

Ellyne;8529633 Måste bara lägga in en bild på denna tygel också!:rofl: Så rolig!! Vem vill ha en sån?! :D [URL="http://www.hippson.se/shop/images/z3202a.jpg" skrev:
http://www.hippson.se/shop/images/z3202a.jpg[/URL]

Suveränt bra för små barn!! De får lättare att ha tyglarna lika långa, något som annars är väldigt svårt när man är liten! Här vet man att har man båda händerna på grönt så är höger och vänster tygel lika långa och hästen slipper gå ställd åt något håll! :idea:

Jag använder vävribbtyglar. Det är fult och tråkigt, men hellre det än att få snorhala lädertyglar i händelse av regn!!
Gummityglar gillar jag inte alls

Jag gillar:

Släta, smala lädertyglar i dressyr
Kantflätade lädertyglar, rätt smala, till det mesta.
Gummityglar i hoppning och terräng på pigg häst :angel:
Vanliga väbribb går det med.

*inte så kinkig*

Älskar mina urgammla super tunna lädertyglar... dom förklara varför jag har svart träns till brun sadel...vägrar byta bort som;)

Suveränt bra för små barn!! De får lättare att ha tyglarna lika långa, något som annars är väldigt svårt när man är liten! Här vet man att har man båda händerna på grönt så är höger och vänster tygel lika långa och hästen slipper gå ställd åt något håll! :idea:

Såna skulle man träna med själv ibland :o

Gillar islandstyglar i textil med invävda gummitrådar...de är smidiga att hålla i och man får bra grepp. Sen tycker jag det är bra med hakar till bettet, smidigt när man ska tvätta bettet tex.

Rider mest med lädertyglar. Har med och utan stoppar.
Just nu rider jag med en lädergummitygel, fast det är en sånn där tunn tygel och gummit är små små prickar bara.
Man får ett perfelt grepp, och de känns inte äckliga i handen.

Smala, mjuka, släta lädertyglar.
Westerntyglarna ska vara släta i läder, tunga och minst 2,40 långa. Gör inget om de är lite tjockare.

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
887
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
764
Senast: jemeni
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 241
Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
416
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka