• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Viggolina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 66
  • Visningar Visningar 5 380
Sv: Tyglar?

Har alltid gummityglar men när det är utomhus och regn vävribb. Jobbigt att hoppa med gummityglar i regn.

Jag använder vävribbtyglar. Det är fult och tråkigt, men hellre det än att få snorhala lädertyglar i händelse av regn!!
Gummityglar gillar jag inte alls

Men om man inte oljar tyglarna så blir de ju inte hala!? I alla fall har jag aldrig upplevt att mina släta lädertyglar blir snorhala om det regnar!!

jag gillar slät lädertygel med gummi på insidan!
annars så gillar jag också: kantflätade, stolptyglar, vävribb fast typ gummitråd ist.. :p

Till dressyren har jag kantflätade i läder, sen har jag ett par favoriter som är jätte tunna och släta, nu till vardags köpte jag nyss såna med gummi på insidan och tunna och fina.

Måste ha väldigt tunna tyglar annars får jag skav trots vantar och mjuk hand!:crazy:

Mjuka, tunna och i läder är mina tre ledord!

Jag har skaffat ett par tyglar som jag absolut älskar!

Claridge House tunna gummi tygel.

18234365.jpg

Enda nackdelen är att blir man svettig om händerna så blir de lite hala, men jag rider alltid med handskar, så det löser sig! :)

Warendorf tyglar el loop tyglar, gärna med extra täta stolpar.

Gillar också "lyckås" extra smala gummityglar i engelsktläder med hakar.

Marvelusk

Släta eller kantflätade lädertyglar!!

Har flera från GoldMedal, snygga och superfin kvalité.
Mina Knights och Horsehead är också superbra.

Är väldigt fäst vid mina tyglar och köper sällan nya nuförtiden. Köper hellre träns som passar till de tyglar jag har... :o

Men om man inte oljar tyglarna så blir de ju inte hala!? I alla fall har jag aldrig upplevt att mina släta lädertyglar blir snorhala om det regnar!!

Inte jag heller... :confused:

Det kanske var vanligt förr, då man använde fetare smörjor än vad vi kanske gör idag?

*kl'

Har tyvärr ingen bild (eller ja ridbild på typ en mils avstånd :D ) men mina favorittyglar är ett par bruna släta lädertyglar från M&N.
Jättemjuka och fantastiska att rida med!

Jag kan verkligen inte ha något annat än gummityglar. För tillfället har jag ett par från GG som är super, sen har jag också några från gekås som jag har i skogen. Helt ok dom med. :)

Ridning i ridhus: Släta lädertyglar, max 1 cm långa
Ridning utomhus: Lädertyglar med gummiklädd insida i händelse av regn.

har släta lädertyglar med gummi på insidan på min egna kuse och gummityglar på pappas travare

Gillar mina lädertyglar, släta men med sånna "mellanrums stoppar" (?), tycker att dom är de skönaste att rida med både med/utan handskar, men om jag ska ut i terrängen, eller bada med pållen så tar jag gummityglarna bättre fäste. Vet inte vad det är för märke på gummityglarna, men läder tyglarna är från Dyon. :love: (har inga bilder)

Jag brukade rida med ett par riktigt välanvända lädertyglar med stoppar, men sen köpte jag ett par rundflätade westertyglar i nylon, och de är fantastiska!

19896510.jpg
[/url][/IMG]

Vanliga lädertyglar som är väl använda och mjuka och insmorda. Krävs bra kvalitet för att de ska bli mjuka och fina.

Vid hoppning använder jag rena smala gummityglar. Supergrepp, dock ej vid regn då kanske:rofl: Där använder jag Dyon eller HG, gillar dock Dyon bättre då gummit är nättare och tar mindre plats i handen!

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
887
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
764
Senast: jemeni
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 241
Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
416
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka