• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Viggolina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 66
  • Visningar Visningar 5 380
Sv: Tyglar?

Jag har ett par släta lädertyglar :). Tycker inte att dom glider (bara om min ponny kör ner huvudet :crazy:), men jag vet inte om man får ett typ säkrare grepp om man har stoppar på dom :p.. Men jag tycker dom funkar bra som sagt :)! Men hur är flätade lädertyglar? Tycker dom verkar lite obekväma :crazy:, men jag kanske har fel?

Finns flera trådar ang favoritutrustning och jag tänkte skapa en ang favotittyglar. Vad för sorts tyglar gillar ni? Läder, vävribb, gummi mm?
Gärna bild och märke, kvalitet.

Smala lädertyglar med gummi på insidan. Helt kanon!!! (alternativt vanliga släta lädertyglar)

Jag vill ha smala lädertyglar, med små "pluttar". Justnu har jag ett par från Classic som passar utmärkt. :)

haha, förövrigt så hade jag sånna där tyglar i olika färger när jag var liten och red shettis :rofl:

Jag har för tillfället ett par vävribbtyglar från cavallo. Har dock bestället ett par nya från OS:love:, som skall komma nu någongång... Jag bara MÅSTE få beskriva dom:
Dom är bruna, helt i läder. Normaltjocka, kantflätade. Framtill är dom rundsydda, och har hakar fram, alltså spännena går innåt. Så dom väntar jag på.

Tycker bäst om vävribb, men har köpt ett par smala lädertyglar med stoppar på nu som jag ska prova.

Jag ahr ett par gamla släta, lädertyglar. Dom fick jag med grabben som jag köpte från ridskola. Använder dom till mitt sto nu. Haha, silverspännen på tyglarna och mässing på tränset.
Det är ju islandstyglar, korta, utan spänne ( där längst ut) och pistolhakar ( så smart )!!!
P.S Om ngn vet var det finns så PM:a gärna.. :angel: D.S

Är gummityglar bra? Alltså ger dom ett bra grepp och så? Har för mig att man inte får tävla med såna, är det sant :crazy:?

Läder! Släta, med gummi på insidan eller kantflätade. Men mjuka och av bra kvalitet, annars rider jag hellre med syntettyglar.

jag använder både gummi och vävribb men gummityglarna är absolut skönast! de har jag på hopp/tävlings tränsen. hatar att hoppa med vävribb, vet inte varför :D
har ett par gummi från Dy'on och EqL (fast de börjar bli väldigt utslitna nu, men gud så sköna!)

jag använder både gummi och vävribb men gummityglarna är absolut skönast! de har jag på hopp/tävlings tränsen. hatar att hoppa med vävribb, vet inte varför :D
har ett par gummi från Dy'on och EqL (fast de börjar bli väldigt utslitna nu, men gud så sköna!)

Får man tävla med gummityglar?

Mina favorittyglar är de franska gummityglarna som jag aldrig kommer ihåg namnet på.

Supergrepp och mjuka för händerna, helt enkelt superbra.

hel flätade läder eller vävribbtyglar med gummi i..hyper sköna:love:
även gummi tyglar är sköna..sånna som en annan sa med "sugproppar" på..

Senast ändrad:

Bridongtyglar, eller helt enkelt smala släta lädertyglar. Dock funkar det med stoppar också (alltså stångtyglar). Inget speciellt märke, har ett par märkselösa som är inhandlade för billig penning som är kanon :love: Bringongtyglarna från Knights (ca 400 kr) som jag också har är inte alls lika bra. lädert är alldeles för glatt på ovansidan (=glider genom fingrarna) och ser flagnat ut på undersidan.

Jag tycker bäst om gummityglar men eftersom ett par släta lädertyglar passar hästen bäst storleksmässigt blir det att jag använder dom. Ponny är förkort och full är förlångt

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
887
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
764
Senast: jemeni
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 241
Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
416
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka