tyngre arbete

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Lena
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 070

Lena

Trådstartare
Hur ofta och hur länge i taget tycker ni det är okej att låta hästarna dra lite tyngre, i snö?
Ska försöka utnyttja snön lite i år och låta mina två kallblod bygga lite muskler med långsam körning. Ordnat en liten slinga som hästarna går på kanske 3-4min där snön är delvis borttagen så den är ca 15-20cm djup just nu och kör med en hembyggd tung rockard.
Båda hästarna är nu 6år, den ena har dragit lite tungt tidigare och den andra är enbart körd på väg och sommarängar så hon är inte van att det tar emot så mycket, däremot är båda ridna en hel del i djupsnö.

hur tuff kan man vara utan att riskera att det sliter mer på hästarna än det bygger muskler?

Sv: tyngre arbete

det skulle jag också vilja veta för jag har en känsla av att man kan mycket väl förstöra istället för att bygga ..har varit ute och skrittat i djupsn ( ridit) och det är ju förbannemig jobbigt för dom :) ....just med vagnar tror jag också man ska vara försiktig då det slirar åt sidorna och drar fel hästarna....kör med insidan av huvudet så går det nog bra...klart man ska utnyttja snön nu det finns i massor

Sv: tyngre arbete

Jag låter mina nordisar trava en del i snön med speedcart =) Har en slinga i skogen som bara är plogad 50%, där grabbarna gladeligen pulsar genom snön -(som når upp till stänkskydden på vissa ställen). Tror på lugnt tempo och varva med "normalt" underlag. Enligt mig är det också bra att fördela träningen med sadel när det gäller djupsnö, så musklerna får arbeta på olika sätt. Men är inget proffs o skulle vara kul o höra andras erfarenheter av träningen nu under vintermånaderna :)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 437
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 781
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara... 2 3
Svar
52
· Visningar
15 123
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej! Jag behöver lite tips och råd om bästa sättet att bygga muskler och kondition på en häst. Har ett kallblod som jag rider och...
Svar
4
· Visningar
1 066
Senast: dressyrtjej
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka